nikasp
@MathiasS Nu blir det en sån slip för 3195 kr på Amazon men vilket papper eller nät rekommenderar du?

Har rivit ner tapet och ska bredspackla men ytan är ganska fin. Planen är att spärrmåla och spackla med Jotun mediumspackel. Har många rum som ska fixas kommande år.

Klarar man sig med 120 och 180 och rekommenderas nät för bättre dammuppsugning?

Ossian K Olsson
nikasp nikasp skrev:
@MathiasS Nu blir det en sån slip för 3195 kr på Amazon men vilket papper eller nät rekommenderar du?

Har rivit ner tapet och ska bredspackla men ytan är ganska fin. Planen är att spärrmåla och spackla med Jotun mediumspackel. Har många rum som ska fixas kommande år.

Klarar man sig med 120 och 180 och rekommenderas nät för bättre dammuppsugning?
Även om frågan inte var ställd till mig så passar jag på att svara. Jag har precis kört klart med giraffen i ett rum nu!

https://www.byggahus.se/forum/threa...h-maskiner-idag.250889/page-1300#post-6318410

Har haft 120 och 180 när från Mirka. Kört på lägsta hastigheten och det har blivit jättebra! Jag har slipat mindre ytor med en oscillerande slipmaskin, även den med nät från Mirka. Sen testade jag även att hälla i ett glas vatten i spacklet och vispa om med betongvisp, det blev mycket lättare att spackla med det sen.

Lycka till!

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag har aldrig kört med finare än 80korn på väggspackel..

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Även om frågan inte var ställd till mig så passar jag på att svara. Jag har precis kört klart med giraffen i ett rum nu!

[länk]

Har haft 120 och 180 när från Mirka. Kört på lägsta hastigheten och det har blivit jättebra! Jag har slipat mindre ytor med en oscillerande slipmaskin, även den med nät från Mirka. Sen testade jag även att hälla i ett glas vatten i spacklet och vispa om med betongvisp, det blev mycket lättare att spackla med det sen.

Lycka till!
Tack!

Jag får erkänna att jag inte minns detaljerna längre, annat än vad som är skrivet i tråden. Använde bara papper av öppen typ (nät).

Det beror väl på om det slutligen ska målas eller tapetseras. Innan tapet finns nog ingen anledning att slipa finare än 80 men det kommer troligen vara väl grovt för vägg som ska vara målad.
Tror inte jag någonsin kommer använda annat än nät även om jag fick papper gratis.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
nikasp
nanowire nanowire skrev:
Det beror väl på om det slutligen ska målas eller tapetseras. Innan tapet finns nog ingen anledning att slipa finare än 80 men det kommer troligen vara väl grovt för vägg som ska vara målad.
Tror inte jag någonsin kommer använda annat än nät även om jag fick papper gratis.
Vi har inte bestämt oss, kan bli så att endast en vägg tapetseras då dottern på 10 år eventuellt vill ha någon sån där fototapet.

Ska jag sikta på 120 och 180 då kanske? Skulle tro att majoriteten av alla rum blir målade och inte tapetserade.

nikasp
nanowire nanowire skrev:
Vad kör du förresten med för korn på dina nät? Denne ju inte helt gratis och jag tänkte nog köpa två st 25-pack.

nikasp nikasp skrev:
Vad kör du förresten med för korn på dina nät? Denne ju inte helt gratis och jag tänkte nog köpa två st 25-pack.
Det var väldigt länge sedan jag målade på bredspacklat så minns inte. Men tak och för tapet har jag använt 60-80. Ett nät håller länge.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Offtopic men blev en beggad flex GE5 för 3600 istället för Bosch som inte kändes toppen då jag har ont i handleden sedan länge. Flexen har inte motorn i sliphuvudet så lite snällare/lättare på det sättet.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Offtopic men blev en beggad flex GE5 för 3600 istället för Bosch som inte kändes toppen då jag har ont i handleden sedan länge. Flexen har inte motorn i sliphuvudet så lite snällare/lättare på det sättet.
Flex är riktigt bra på den här genren av verktyg.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.