Hej vi ska renovera vår vår 40-talet ytterdörrtill och tänker byta till kodlås. Vi har tittat på Nimly touch pro och Yale Classic men vi är inte saker om de skulle fungera på vår gamla lås. Samtidigt är vi inte övertyggade om det passar dörren. Barnen tycker att de är fula. Känner någon en annan märke som passar bäst gamla dörren? Om inte är det fallet vilken lås skulle ni välja?
Yale Linus. Det monteras helt och hållet på insidan av dörren, använder befintligt lås och syns inte på utsidan. Vill man kan man montera en separat/fristående knappsats t.ex. bredvid dörren. Eller så öppnar man med appen i mobilen. Linus fungerar utmärkt enligt min erfarenhet på flera gamla dörrar. Och Yale är ett välkänt märke.R Rugar_mades skrev:
Om valet är Nimly touch pro eller Yale Doorman Classic så hade jag rekommenderat Nimly i den dörren pga det slutbleck som sitter där idag även funderar till Nimly annars behövs en måttskiss av slutblecket för att se om det finns något lämpligt slutbleck som passar med Yale Doorman.
Det finns motorvred samt andra mer integrerade lösningar som Dorma dkey eller Yale Durus som är ett doorman men elektronikdelen fälls in i dörren.
Jag rekommenderar att du besöker en låssmed och får tips samt eventuellt kan bekanta dig med produkterna.
Det finns motorvred samt andra mer integrerade lösningar som Dorma dkey eller Yale Durus som är ett doorman men elektronikdelen fälls in i dörren.
Jag rekommenderar att du besöker en låssmed och får tips samt eventuellt kan bekanta dig med produkterna.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Ok, vad bra. Det är faktisk något värt att undersöka! TackO skrev:
Yale Linus. Det monteras helt och hållet på insidan av dörren, använder befintligt lås och syns inte på utsidan. Vill man kan man montera en separat/fristående knappsats t.ex. bredvid dörren. Eller så öppnar man med appen i mobilen. Linus fungerar utmärkt enligt min erfarenhet på flera gamla dörrar. Och Yale är ett välkänt märke.
Tack för svaret antar av att ha ett färdigt slutblecket kommer att underlätta arbetet och plånboken.1 123abc skrev:Om valet är Nimly touch pro eller Yale Doorman Classic så hade jag rekommenderat Nimly i den dörren pga det slutbleck som sitter där idag även funderar till Nimly annars behövs en måttskiss av slutblecket för att se om det finns något lämpligt slutbleck som passar med Yale Doorman.
Hej,
Ett tips är att titta på Dorma dKey. Vi har haft ett dKey i vår renoverade 40-tals garagedörr i ett år nu och precis renoverat ytterdörren där vi satt in samma kista. Ett tips för din dörr som också har ett fönster, är att ha låscylinder på insidan också för att man inte bara kan knacka rutan och öppna dörren genom vredet. Det kan vara svårt att fixa en kåpa (som sitter på ditt vred) på lås som sitter på insidan.
Om intresse finns så kan jag ladda upp några bilder hur garagedörren ser ut (vi fernissas ytterdörren för närvarande... ).
Ett tips är att titta på Dorma dKey. Vi har haft ett dKey i vår renoverade 40-tals garagedörr i ett år nu och precis renoverat ytterdörren där vi satt in samma kista. Ett tips för din dörr som också har ett fönster, är att ha låscylinder på insidan också för att man inte bara kan knacka rutan och öppna dörren genom vredet. Det kan vara svårt att fixa en kåpa (som sitter på ditt vred) på lås som sitter på insidan.
Om intresse finns så kan jag ladda upp några bilder hur garagedörren ser ut (vi fernissas ytterdörren för närvarande... ).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden