Daniel_N skrev:
Jag tror att ni båda förstår vad den andra parten menar. Om ni är osäkra så var vänliga och ta resten via PM. //Mod
Yes boss ;)
 
Har själv en skruvdragare och en slagskruvdragare i Makitas 14,4V-serie. Tror inte ens deras 18V-serie fanns när jag köpte dem och vid det tillfället funderade jag inte så mycket på varken batterikapacitet eller spänning eftersom det var Li-ion som lockade :)

I efterhand har jag dock ångrat mig lite och skulle jag göra om köpet hade det blivit motsvarande 18V-maskiner. Varför då? Jo för att utbudet av nakna (utan batteri/laddare) 18V-maskiner är enormt mycket större än 14,4V dito. Det finns åtskilliga 18V-maskiner jag skulle kunna tänka mig att köpa i batterivariant endast för att det är smidigt vid ett fåtal tillfällen. Viktskillnaden mellan 18V och 14,4V är inte jättestor, det samma gäller den fysiska storleken.

Batterikapacitet då? Är tveksam till att rekommendera 1,5Ah i en vanlig allrounddragare. Har lägre kapacitet (1,3Ah) i en annan dragare och det märks väldigt tydligt i hur länge man kan köra batterierna innan laddning.

Min slutsats då? 14,4V 3,0Ah är den bästa kompromissen vad gäller kraft, vikt, storlek etc men jag kulle ändå rekommendera 18V 3,0Ah för att inte stänga dörren för uppgraderingar.
 
Det där med skillnaden i utbud av maskiner med 14,4 eller 18v vill jag påstå är märkesberoende.

Jag har ju kollat mycket på Hitachis sortiment med slidebatteri-maskiner, och jag ser ingen skillnad i utbud mellan 14,4 och 18v.
 
Så kanske det är, lever låst i en Makitavärld.
 
Min begränsade erfarenhet av batteri kontra nätdrivet.
Min första skruvragare var en 7.2V Blå Bosch med chucknyckel, som jag köpte på 80-talet. Batteriet på den tog slut vid sekelskiftet. Då skaffade jag mig en 12V Black&Decker, en enorm förbättring i balans mm.
Nu har B&D ersatts av en 14.4V Makita, som i sin tur är bättre.

När batterierna har varit slut för mig har maskinen varit omodern och det har varit en bättre affär att köpa en ny maskin.
 
magnu skrev:
Min begränsade erfarenhet av batteri kontra nätdrivet.
Min första skruvragare var en 7.2V Blå Bosch med chucknyckel, som jag köpte på 80-talet. Batteriet på den tog slut vid sekelskiftet. Då skaffade jag mig en 12V Black&Decker, en enorm förbättring i balans mm.
Nu har B&D ersatts av en 14.4V Makita, som i sin tur är bättre.

När batterierna har varit slut för mig har maskinen varit omodern och det har varit en bättre affär att köpa en ny maskin.
Så resonerar nog 99% av alla. Enda undantaget är om man har köpt en j...à massa olika maskiner med samma batteri.
Men för en enskild skruvdragare så är nog ekonomiska livslängden lika med batteriets livslängd.
 
skalman1 skrev:
Vilken väg skulle behöva en tavla tycker du?



;)

haha väggen vägg.... bjuder på den:blushing:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.