3 846 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Korkat att köpa 14.4v?
Sida 1 av 2
Jag velar om vad jag ska köpa för verktyg och lutar åt ett par 14.4v från Dewalt (paket med slagborr och slagskruvdragare i nya XR-serien).
De täcker mina behov och ligger bra i pris, kan få paketet för 3.600:- med två 1.5 Ah batterier. Då får jag små fina maskiner med tillräckliga prestanda.
Det som ganger är att 18v känns lite mer skalbart (men overkill idag). I princip samma maskiner med snarlika specar och 18v-paketet går på 4.600:- och då ingår två 3.0 Ah.
Vill ha 18v med 2 st 1.5 Ah, men då får jag inte samma fina pris.
Nu har jag nog svarat på min egen fråga så följdfrågan får bli en undran om varför det finns 14.4v när det knappt skiljer sig från 18v? Måste vara dyrt med en extra serie.
De täcker mina behov och ligger bra i pris, kan få paketet för 3.600:- med två 1.5 Ah batterier. Då får jag små fina maskiner med tillräckliga prestanda.
Det som ganger är att 18v känns lite mer skalbart (men overkill idag). I princip samma maskiner med snarlika specar och 18v-paketet går på 4.600:- och då ingår två 3.0 Ah.
Vill ha 18v med 2 st 1.5 Ah, men då får jag inte samma fina pris.
Nu har jag nog svarat på min egen fråga så följdfrågan får bli en undran om varför det finns 14.4v när det knappt skiljer sig från 18v? Måste vara dyrt med en extra serie.
+1 på den, det är en fråga om kompromis mellan vikt, pris, livslängd, och transportabelt. Det mesta jag har är 220-volts (som är starkare än 18 volt). Det jag har batteridrivet är mest 14.4, även om jag har 10.8.skalman1 skrev:
Batteridrivet är dyrt så tillvida att batterierna tar slut med tiden. Har man inte ström på plats är batteri ett måste. För flexibiitet (typiskt skruvdragare) samma sak.
Men 18 Volt är en kompromiss, mer flexibilitet, mindre kraft än 220 volt, och med tiden så är alla verktyg man köpte döda (till skillnad från 220 volt där många verktyg är bra 20-30 år senare).
--- Mats ---
Ja, fördelen med 14,4v 1,5ah framför 18v 3ah är just vikten.
Jag håller inte med om att batteriverktyg dör i större utsträckning än nätdrivna, batterierna dör, men inte verktygen. Men batterier är en förbrukningsvara som man får ersätta med jämna mellanrum.
Att ha fler än två batterier till två maskiner är bra, men inte nödvändigt så länge du inte använder bägge maskinerna samtidigt om vartannat.
Jag håller inte med om att batteriverktyg dör i större utsträckning än nätdrivna, batterierna dör, men inte verktygen. Men batterier är en förbrukningsvara som man får ersätta med jämna mellanrum.
Att ha fler än två batterier till två maskiner är bra, men inte nödvändigt så länge du inte använder bägge maskinerna samtidigt om vartannat.
Formellt har du rätt. Men om man jämför batterimaskinen och 220-voltaren kan man säga 220-voltaren på ett enda inköp kan hålla 20-30 år utan fler investeringar. Batterimaskinen skulle under samma tid kräva en serie investeringar i batterier.thomasx skrev:Ja, fördelen med 14,4v 1,5ah framför 18v 3ah är just vikten.
Jag håller inte med om att batteriverktyg dör i större utsträckning än nätdrivna, batterierna dör, men inte verktygen. Men batterier är en förbrukningsvara som man får ersätta med jämna mellanrum.
Att ha fler än två batterier till två maskiner är bra, men inte nödvändigt så länge du inte använder bägge maskinerna samtidigt om vartannat.
Sett annorlunda men med amma förutsättningar, batterimaskinen dör snabbare än 220-voltaren. Men för den som vill kan man genom investeringar i batterier hålla den vid liv, istället för att när man ändå investerar köpa en modernare.
--- Mats ---
Javisst, den kan hålla 20-30 år och ännu längre, det kan batterimaskinen också göra, hur många batteribyten man behöver göra beror bl.a. på hur mycket den går. Men inte är den död för det.Mats Bengtsson skrev:
Min atlas copco skruvdragare fyller 14 år i år, den är inne på sin andra vända celler, dvs jag har bara bytt en gång, och de har uppskattningsvis ca 80% kvar av sin livslängd, kanske mer om de är av bättre kvalite än orginal, vilket jag är ganska säker på. Så jag har inga som helst tvivel på att den kommer att leva till efter 20-30 år.
Batterimaskinen dör inte snabbare än 240-voltaren, batterierna gör. Du kan vrida och vända på det hur du vill. Det är som att säga att en 240-voltare dör när kolen tar slut. Eller en cirkelsåg när klingan är körd, eller en slipmaskin när pappret är igensatt med färg. En maskin dör inte för att en förbrukningsvara tar slut, och tur är väl det
Personligen tycker jag att det är så stor skillnad på en batteridriven skruvdragare och en nätdriven till den batteridrivnas fördel när det gäller smidighet att de rent praktiskt inte går att jämföra. Särskilt när man jobbar uppe på t.ex. stegar, plattformar eller ett tak.
Intressant, jag skulle säga att en borrmaskin där kolen är slut är död, men att den går att reparera. På samma sätt som jag skulle säga att en batterimaskin som inte går att köra för att betteriet inte håller är död, men att den går att reparera. Saker som är tänkta att ta slut, och ofta gör det inom timmar eller veckor, som sandpapper och klingor, ser jag som utbytesprodukter.thomasx skrev:.
.
.
Batterimaskinen dör inte snabbare än 240-voltaren, batterierna gör. Du kan vrida och vända på det hur du vill. Det är som att säga att en 240-voltare dör när kolen tar slut. Eller en cirkelsåg när klingan är körd, eller en slipmaskin när pappret är igensatt med färg. En maskin dör inte för att en förbrukningsvara tar slut, och tur är väl det
.
.
.
Din syn att säga om man har en batterimaskin som inte går att använda för att batterierna är kass, inte är slut, den bara kräver nya batterier, har i jämförelsen ett visst fog, handlar om definitioner och tidshorisonter, men gör det svårt att någonsin se att något är sönder "min bil går fint, men motorn har skurit, det är bara några lager, kolvringar, cylindrar och kolvar som skall göras vid".
Dock, vi har hamnat i en för mig sorgligt felaktig fokus på ords betydelse. Det jag tycker är viktigt är att den som köper en batterimaskin inser att han får räkna med att den kräver extra investeringar för att fungera lika länge som en 220-volts maskin. Om vi sedan skall kalla det reparation eller extra investeringar av utbytesprylar för att överhuvud taget få den att göra något meningsfullt, eller något annat, ser jag som sekundärt till insikten om den extra kostnaden.
--- Mats ---
Det är en ganska stor skillnad på reservdelar och förbrukningsvaror. Vissa bilar kräver kamremsbyte, men inte alla. Bilen är inte död för att kamremmen ska bytas (men kan bli stendöd om man inte byterMats Bengtsson skrev:Intressant, jag skulle säga att en borrmaskin där kolen är slut är död, men att den går att reparera. På samma sätt som jag skulle säga att en batterimaskin som inte går att köra för att betteriet inte håller är död, men att den går att reparera. Saker som är tänkta att ta slut, och ofta gör det inom timmar eller veckor, som sandpapper och klingor, ser jag som utbytesprodukter.
Din syn att säga om man har en batterimaskin som inte går att använda för att batterierna är kass, inte är slut, den bara kräver nya batterier, har i jämförelsen ett visst fog, handlar om definitioner och tidshorisonter, men gör det svårt att någonsin se att något är sönder "min bil går fint, men motorn har skurit, det är bara några lager, kolvringar, cylindrar och kolvar som skall göras vid".
Dock, vi har hamnat i en för mig sorgligt felaktig fokus på ords betydelse. Det jag tycker är viktigt är att den som köper en batterimaskin inser att han får räkna med att den kräver extra investeringar för att fungera lika länge som en 220-volts maskin. Om vi sedan skall kalla det reparation eller extra investeringar av utbytesprylar för att överhuvud taget få den att göra något meningsfullt, eller något annat, ser jag som sekundärt till insikten om den extra kostnaden.
--- Mats ---
