Jag velar om vad jag ska köpa för verktyg och lutar åt ett par 14.4v från Dewalt (paket med slagborr och slagskruvdragare i nya XR-serien).

De täcker mina behov och ligger bra i pris, kan få paketet för 3.600:- med två 1.5 Ah batterier. Då får jag små fina maskiner med tillräckliga prestanda.

Det som ganger är att 18v känns lite mer skalbart (men overkill idag). I princip samma maskiner med snarlika specar och 18v-paketet går på 4.600:- och då ingår två 3.0 Ah.

Vill ha 18v med 2 st 1.5 Ah, men då får jag inte samma fina pris.

Nu har jag nog svarat på min egen fråga så följdfrågan får bli en undran om varför det finns 14.4v när det knappt skiljer sig från 18v? Måste vara dyrt med en extra serie.
 
Jag tycker personligen att 14,4v är en bra kompromiss mellan storlek/vikt och prestanda.
Dom orkar det som behövs men är lite mindre och lättare än 18v.
 
skalman1 skrev:
Jag tycker personligen att 14,4v är en bra kompromiss mellan storlek/vikt och prestanda.
Dom orkar det som behövs men är lite mindre och lättare än 18v.
+1 på den, det är en fråga om kompromis mellan vikt, pris, livslängd, och transportabelt. Det mesta jag har är 220-volts (som är starkare än 18 volt). Det jag har batteridrivet är mest 14.4, även om jag har 10.8.

Batteridrivet är dyrt så tillvida att batterierna tar slut med tiden. Har man inte ström på plats är batteri ett måste. För flexibiitet (typiskt skruvdragare) samma sak.

Men 18 Volt är en kompromiss, mer flexibilitet, mindre kraft än 220 volt, och med tiden så är alla verktyg man köpte döda (till skillnad från 220 volt där många verktyg är bra 20-30 år senare).

--- Mats ---
 
Köper du två maskiner behöver du minst tre batterier.
 
Ja, fördelen med 14,4v 1,5ah framför 18v 3ah är just vikten.

Jag håller inte med om att batteriverktyg dör i större utsträckning än nätdrivna, batterierna dör, men inte verktygen. Men batterier är en förbrukningsvara som man får ersätta med jämna mellanrum.

Att ha fler än två batterier till två maskiner är bra, men inte nödvändigt så länge du inte använder bägge maskinerna samtidigt om vartannat.
 
I just detta fallet med slagskruvdragare och skruvdragare så kommer dessa med största sannolikhet användas parallellt med varandra.
 
thomasx skrev:
Ja, fördelen med 14,4v 1,5ah framför 18v 3ah är just vikten.

Jag håller inte med om att batteriverktyg dör i större utsträckning än nätdrivna, batterierna dör, men inte verktygen. Men batterier är en förbrukningsvara som man får ersätta med jämna mellanrum.

Att ha fler än två batterier till två maskiner är bra, men inte nödvändigt så länge du inte använder bägge maskinerna samtidigt om vartannat.
Formellt har du rätt. Men om man jämför batterimaskinen och 220-voltaren kan man säga 220-voltaren på ett enda inköp kan hålla 20-30 år utan fler investeringar. Batterimaskinen skulle under samma tid kräva en serie investeringar i batterier.

Sett annorlunda men med amma förutsättningar, batterimaskinen dör snabbare än 220-voltaren. Men för den som vill kan man genom investeringar i batterier hålla den vid liv, istället för att när man ändå investerar köpa en modernare.

--- Mats ---
 
jag skulle lätt köpa 18V 3 ahm. spelar ingen roll om jag så bara skulle skruva upp en tavla på vägen ..
 
obba skrev:
jag skulle lätt köpa 18V 3 ahm. spelar ingen roll om jag så bara skulle skruva upp en tavla på vägen ..
Vilken väg skulle behöva en tavla tycker du?



;)
 
Mats Bengtsson skrev:
Formellt har du rätt. Men om man jämför batterimaskinen och 220-voltaren kan man säga 220-voltaren på ett enda inköp kan hålla 20-30 år utan fler investeringar. Batterimaskinen skulle under samma tid kräva en serie investeringar i batterier.
Javisst, den kan hålla 20-30 år och ännu längre, det kan batterimaskinen också göra, hur många batteribyten man behöver göra beror bl.a. på hur mycket den går. Men inte är den död för det.

Min atlas copco skruvdragare fyller 14 år i år, den är inne på sin andra vända celler, dvs jag har bara bytt en gång, och de har uppskattningsvis ca 80% kvar av sin livslängd, kanske mer om de är av bättre kvalite än orginal, vilket jag är ganska säker på. Så jag har inga som helst tvivel på att den kommer att leva till efter 20-30 år.

Sett annorlunda men med amma förutsättningar, batterimaskinen dör snabbare än 220-voltaren. Men för den som vill kan man genom investeringar i batterier hålla den vid liv, istället för att när man ändå investerar köpa en modernare.
--- Mats ---
Batterimaskinen dör inte snabbare än 240-voltaren, batterierna gör. Du kan vrida och vända på det hur du vill. Det är som att säga att en 240-voltare dör när kolen tar slut. Eller en cirkelsåg när klingan är körd, eller en slipmaskin när pappret är igensatt med färg. En maskin dör inte för att en förbrukningsvara tar slut, och tur är väl det ;)

Personligen tycker jag att det är så stor skillnad på en batteridriven skruvdragare och en nätdriven till den batteridrivnas fördel när det gäller smidighet att de rent praktiskt inte går att jämföra. Särskilt när man jobbar uppe på t.ex. stegar, plattformar eller ett tak.
 
Nimajneb skrev:
I just detta fallet med slagskruvdragare och skruvdragare så kommer dessa med största sannolikhet användas parallellt med varandra.
Då kanske du vet något om TS som inte framgår i tråden?
 
thomasx skrev:
Då kanske du vet något om TS som inte framgår i tråden?
Vid förborrning så brukar ju en maskin användas till att borra med och en till att skruva med, för att slippa byta mellan borr och bits hela tiden.
 
thomasx skrev:
.
.
.
Batterimaskinen dör inte snabbare än 240-voltaren, batterierna gör. Du kan vrida och vända på det hur du vill. Det är som att säga att en 240-voltare dör när kolen tar slut. Eller en cirkelsåg när klingan är körd, eller en slipmaskin när pappret är igensatt med färg. En maskin dör inte för att en förbrukningsvara tar slut, och tur är väl det ;)
.
.
.
Intressant, jag skulle säga att en borrmaskin där kolen är slut är död, men att den går att reparera. På samma sätt som jag skulle säga att en batterimaskin som inte går att köra för att betteriet inte håller är död, men att den går att reparera. Saker som är tänkta att ta slut, och ofta gör det inom timmar eller veckor, som sandpapper och klingor, ser jag som utbytesprodukter.

Din syn att säga om man har en batterimaskin som inte går att använda för att batterierna är kass, inte är slut, den bara kräver nya batterier, har i jämförelsen ett visst fog, handlar om definitioner och tidshorisonter, men gör det svårt att någonsin se att något är sönder "min bil går fint, men motorn har skurit, det är bara några lager, kolvringar, cylindrar och kolvar som skall göras vid".

Dock, vi har hamnat i en för mig sorgligt felaktig fokus på ords betydelse. Det jag tycker är viktigt är att den som köper en batterimaskin inser att han får räkna med att den kräver extra investeringar för att fungera lika länge som en 220-volts maskin. Om vi sedan skall kalla det reparation eller extra investeringar av utbytesprylar för att överhuvud taget få den att göra något meningsfullt, eller något annat, ser jag som sekundärt till insikten om den extra kostnaden.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Intressant, jag skulle säga att en borrmaskin där kolen är slut är död, men att den går att reparera. På samma sätt som jag skulle säga att en batterimaskin som inte går att köra för att betteriet inte håller är död, men att den går att reparera. Saker som är tänkta att ta slut, och ofta gör det inom timmar eller veckor, som sandpapper och klingor, ser jag som utbytesprodukter.

Din syn att säga om man har en batterimaskin som inte går att använda för att batterierna är kass, inte är slut, den bara kräver nya batterier, har i jämförelsen ett visst fog, handlar om definitioner och tidshorisonter, men gör det svårt att någonsin se att något är sönder "min bil går fint, men motorn har skurit, det är bara några lager, kolvringar, cylindrar och kolvar som skall göras vid".

Dock, vi har hamnat i en för mig sorgligt felaktig fokus på ords betydelse. Det jag tycker är viktigt är att den som köper en batterimaskin inser att han får räkna med att den kräver extra investeringar för att fungera lika länge som en 220-volts maskin. Om vi sedan skall kalla det reparation eller extra investeringar av utbytesprylar för att överhuvud taget få den att göra något meningsfullt, eller något annat, ser jag som sekundärt till insikten om den extra kostnaden.

--- Mats ---
Det är en ganska stor skillnad på reservdelar och förbrukningsvaror. Vissa bilar kräver kamremsbyte, men inte alla. Bilen är inte död för att kamremmen ska bytas (men kan bli stendöd om man inte byter ;) , den är inte heller död bara för att drivmedlet tar slut. Jag tycker det är magstarkt att säga att en batteridriven skruvdragare behöver repareras när det är dags att byta ett batteripaket, ingenting är trasigt, bara förbrukat. Däremot har jag ett batteripaket som är trasigt, och jag har en nätdriven borrmaskin som är trasig också, dom är döda bägge två.
 
Jag tror att ni båda förstår vad den andra parten menar. Om ni är osäkra så var vänliga och ta resten via PM. //Mod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.