Dan1891 Dan1891 skrev:
Man undrar ju lite varför detta väggfäste då inte följer med som standard?
Ja, faktiskt.....
 
namnbyte
Dan1891 Dan1891 skrev:
Man undrar ju lite varför detta väggfäste då inte följer med som standard?
Det är för att leverantören av routern packar router och väggfäste som separata produkter, och väggfästet får inte plats i lådan utan att manuellt packas upp/om.

Det har ytterligare valts att väggfäste behöver efterfrågas pga plast, efterfrågas det så kommer det användas och inte bara kastas direkt.
 
Tänk vad enkelt det hade varit om Telia , i välkomstbrevet skrivit, om F1 routern skall väggmonteras kan väggfäste beställas. Kontakta Telia kundtjänst...
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
blackarrow blackarrow skrev:
Tänk vad enkelt det hade varit om Telia , i välkomstbrevet skrivit, om F1 routern skall väggmonteras kan väggfäste beställas. Kontakta Telia kundtjänst...
Håller helt med, och har även framfört detta till produktansvarig när jag lyfte en del andra märkligheter kring gatewayn till henne.. hur ska kunden veta att det finns ett väggfäste om det inte kommuniceras någonstans
 
  • Gilla
hjeltee och 2 till
  • Laddar…
Telia hade förut att man kunde beställa en switch.
Gick in på en sida klickade i och bekräftade sina uppgifter.
Enkelt .
 
namnbyte namnbyte skrev:
Det är för att leverantören av routern packar router och väggfäste som separata produkter, och väggfästet får inte plats i lådan utan att manuellt packas upp/om.

Det har ytterligare valts att väggfäste behöver efterfrågas pga plast, efterfrågas det så kommer det användas och inte bara kastas direkt.

Gamla routrar får nytt liv – för miljöns skull​

Varje månad returnerar Telias kunder tusentals bredbandsroutrar – men vad händer egentligen med dem? Hamnar de bara på soptippen? Inte alls. Det visar sig att de allra flesta återanvänds och får nya hem efter ett besök i PostNord TPL:s lager.

Så jag som ny teliakund i samband med bytt gruppabbonemangsedan 1 juli -25, har fått en gammal rekonditionerad router utan min kännedom. " Ett prisvärt avtal......ja om jag fick veta att jag erhåller en fd kasserad router.
Haft problem från start, nu fått en ny router, som ser begagnad ut, ingen kabel o icke fungerande upp hängningsanordning.

Så kollar produkten på nätet o finner då Telias fina tanke med återbruk, tillåter mig ironisera
Är självutnämd "expert" på återbruk sedan
Barnsben.
Men att tilldelas en beg. produkt jag betalar för och inte fråga mig är ett missbruk av förtroende o på mycket låg nivå. Sen överösa med att köpa nya produkter.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Håller helt med, och har även framfört detta till produktansvarig när jag lyfte en del andra märkligheter kring gatewayn till henne.. hur ska kunden veta att det finns ett väggfäste om det inte kommuniceras någonstans
Eller hur 🥴
 
namnbyte namnbyte skrev:
Det är för att leverantören av routern packar router och väggfäste som separata produkter, och väggfästet får inte plats i lådan utan att manuellt packas upp/om.

Det har ytterligare valts att väggfäste behöver efterfrågas pga plast, efterfrågas det så kommer det användas och inte bara kastas direkt.
Om det ändå vore så enkelt. Routarna som ingår i nya abbonemang är bla Äldre EVA f1 som kasserats o rekonditioneras via " postnord"
 
Det positiva är dock att Telia tar ett ansvar för att du alltid har en uppdaterad mjukvara i routern. De garanterar att routern alltid har de senaste säkerhetsuppdateringarna.
 
B
hjeltee hjeltee skrev:

Gamla routrar får nytt liv – för miljöns skull​

Varje månad returnerar Telias kunder tusentals bredbandsroutrar – men vad händer egentligen med dem? Hamnar de bara på soptippen? Inte alls. Det visar sig att de allra flesta återanvänds och får nya hem efter ett besök i PostNord TPL:s lager.

Så jag som ny teliakund i samband med bytt gruppabbonemangsedan 1 juli -25, har fått en gammal rekonditionerad router utan min kännedom. " Ett prisvärt avtal......ja om jag fick veta att jag erhåller en fd kasserad router.
Haft problem från start, nu fått en ny router, som ser begagnad ut, ingen kabel o icke fungerande upp hängningsanordning.

Så kollar produkten på nätet o finner då Telias fina tanke med återbruk, tillåter mig ironisera
Är självutnämd "expert" på återbruk sedan
Barnsben.
Men att tilldelas en beg. produkt jag betalar för och inte fråga mig är ett missbruk av förtroende o på mycket låg nivå. Sen överösa med att köpa nya produkter.
Är det gruppavtal är det såklart en del i priset. Allt ska räknas hem
 
namnbyte
hjeltee hjeltee skrev:

Gamla routrar får nytt liv – för miljöns skull​

Varje månad returnerar Telias kunder tusentals bredbandsroutrar – men vad händer egentligen med dem? Hamnar de bara på soptippen? Inte alls. Det visar sig att de allra flesta återanvänds och får nya hem efter ett besök i PostNord TPL:s lager.

Så jag som ny teliakund i samband med bytt gruppabbonemangsedan 1 juli -25, har fått en gammal rekonditionerad router utan min kännedom. " Ett prisvärt avtal......ja om jag fick veta att jag erhåller en fd kasserad router.
Haft problem från start, nu fått en ny router, som ser begagnad ut, ingen kabel o icke fungerande upp hängningsanordning.

Så kollar produkten på nätet o finner då Telias fina tanke med återbruk, tillåter mig ironisera
Är självutnämd "expert" på återbruk sedan
Barnsben.
Men att tilldelas en beg. produkt jag betalar för och inte fråga mig är ett missbruk av förtroende o på mycket låg nivå. Sen överösa med att köpa nya produkter.
Gatewayen är ingen produkt konsumenten får utav Telia, utan den är fortfarande Telias som de tillhandahåller för att tjänsten ska kunna fungera i den aspekt att då har man all utrustning som behövs för ett komma igång. Skrattar alltid när jag ser folk försöker sälja enheten på t.ex. Tradera eller Blocket, det kommer bli en dyr och dålig affär den dagen då Telia vill ha tillbaka sin produkt, tex vid avslutat abonnemang 😅

De returnerade som går i retur är inte desamma vilka kunder skickat åter som defekta, utan ska vara de vilka kunder skickat in som köpt egen gateway och som inte velat förvara Telias enhet hemma - dvs bör fortfarande vara fungerande.

Ungefär som en kundvagn på ICA, den gör vad den ska för att underlätta för kunden, och man förväntar sig inte att få en flång ny vagn vid varje besök.

För tydlighetens skull, är ingen talesperson för Telia, enbart anställd och detta är min med viss insyn privata tolkning utav det hela.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det spelar ju inte så stor roll om routern är använd och knappt ett år gammal.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
det kommer bli en dyr och dålig affär den dagen då Telia vill ha tillbaka sin produkt, tex vid avslutat abonnemang
Jag har aldrig behövt skicka tillbaka någon utrustning som jag har fått låna från Telia, oberoende om det är tjänstefördelaren, IP-TV-box, router. Detta oberoende om jag sagt upp IP-TVn eller uppgraderat hastigheten & samtidigt fått ny utrustning.
 
Jag har skickat tillbaka routrar till Telia. Men jag har varit med om att de skickat ut två men bara krävt tillbaka en.
 
Jag är övertygad om att de endast kräver tillbaks routrar för att kunna debitera de kunder som inte har den kvar, som en intäktskälla. En gammal telia router är inte värd många kronor, och hanteringen av att ta tillbaka den och kontrollera skicket måste kosta mer än besparingen jämfört med att skicka nya direkt från fabrik
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.