Byggahus.se

Satte upp routern på väggen, nu är frun sur

1. M
    Självbyggare · Mölnlycke · 490 inlägg

Martin Lj

Självbyggare
    Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.

Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.

Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.

Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-10-17_10-23-2.png

Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall :cool:

2. F
    Medlem · 208 inlägg

_Fredrik_

Medlem
    Lägg den på en liten hylla i hörnet och använd kabel list för sladdarna.

3. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 228 inlägg

HEM2121

Medlem
    Förstår frun:D

4. M
    Medlem · Stockholms län · 2 842 inlägg

myrstack

Medlem

5. P
    Husägare · 481 inlägg

Patzie

Husägare
    Syns ju knappt:cool:(y)

6. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 2 053 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    De flesta av oss är nog på fruns sida i just det här fallet. :)

Har du möjlighet att få in även strömsladden via hålet som dina ethernet-kablar kommer via?
    I så fall slipper du ju att dra en list från golvet, men det blir väl alternativet.

Sedan är väl den lätta/snabbaste lösningen att sätta en liten hylla, typ https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-vaegghylla-vit-50282177/ uppe vid taket.

Eller att sätta upp routern direkt på väggen (har för mig att den där har uttag för skruvar på baksidan?) och sedan bygga en liten diskret låda i masonit eller grov kartong som du tapetserar i samma tapet som väggen. (Bonus-poäng från frun om du sätter den ända upp mot taket och dessutom sätter motsvarande taklist högst uppe för att få den att smälta in.) Lådan kan antingen hänga på ett par skruvar eller så använder du några magnetlås för luckor och låter den klicka fast med magneterna.

7. M
    Renoverare · Norrköping · 2 416 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Kabelrör upp till en målad låda som är målad enl fruns önskemål, skulle jag tro är bästa lösningen.
    Du har två väggar att bygga & fästa en konsol att ställa routern på.
    Sen lite spånskiva/mdf för att "låda" in konsolen.
    Glöm inte två lite större luftingshål.
    I i botten och ett tvärsöver uppe vid taket.
    Om det är en helt sluten låda kan routern får värmeslag och inte vilja vara med och leka.
    (been there done that)

EDIT:
    Ev kan du köpa en USB laddare + kabel + 5v datorfläkt modell tyst att ha i lådan.
    Då har du garanterat tillräcklig luftgenomströmning.
    Har gjort så i skåpet ovan kylen (varmt i det skåpet bara pga kylen) där jag har FireWall+ 2 routrar + smarthub osv. Inge värmeslag på de prylarna iaf

• Laddar…
  8. useless
    Lök. · Gävleborg · 28 968 inlägg
    Häng en bit tyg framför.

9. M
    Renoverare · Norrköping · 2 416 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Ah typ en gobeläng!
    Det är inte så många som kör med det nuförtiden.
    Gillart! (y)

10. M

Martin Lj

Självbyggare
    Tackar ödmjukast för alla tipsen!

Ska bara poäntera att jag inte är nöjd själv än med installationen men att jag inte hann längre i helgen. Av några svar så verkar det som ni tror att jag var färdig och förvånad över att frun hade kommentarer :)

11. P
    Medlem · Örebro · 715 inlägg
    Vilken router? :geek:

12. M

Martin Lj

Självbyggare
    Jag tyckte vi kunde klä ut routern till en spindel för att maskera den. Det är ju ändå Halloween snart....

Fast den idén gillade hon inte :oops:

13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 661 inlägg
    Förutom kabelkanaler till kablar så kan det ju vara till fördel för både dig och fru om du amputerar antennerna på den där asus-apparaten och istället skaffar en dedikerad AP som du monterar centralt i huset. Då använder du routerfunktionen i asusen och wifi i en separat bättre placerad apparat.

14. I
    Medlem · Bromma · 814 inlägg

ikeo

Medlem
    om nu nätverkskablarna går genom ett hål i en vägg undrar ju iallafall jag vad som är på andra sidan och varför går inte elkabeln till routern i samma hål

Edit tiden från att skriva en kommetar till att faktiskt posta den gör ju att alla andra hinner ställa samma fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.