Jag har en Senco S9000FN spikpistol och ska nu tillverka ett par slagportar.
Då min spikpistol klarar från 55mm längd så tänkte jag att det blir perfekt och började leta spik.
Det var ju lättare sagt än gjort och de få jag hittat är svindyra och jag kan inte ha längre spik.
Vad skulle hända om man försökte sig på att köra kortare spik (50mm) tror ni?
Man vill ju inte köpa något som inte fungerar...
Då min spikpistol klarar från 55mm längd så tänkte jag att det blir perfekt och började leta spik.
Det var ju lättare sagt än gjort och de få jag hittat är svindyra och jag kan inte ha längre spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
HejP-plats skrev:
Jag har en Senco S9000FN spikpistol och ska nu tillverka ett par slagportar.
[bild]
[bild]
Funkar inte Julas Bandade Trådspik dom ligger ju en bit under kronan i pris?
//Johan
Varför skulle det vara så? Slagstiftet bör väl funka lika bra oavsett längden på spik? Och i magasinet hänger väl spiken på huvudena så där är väl inte heller något beroende på spiklängden? OBS - jag kan inte detta utan det är en neutral fundering över funktionen här. För kort spik kommer väl snarare att riskera att hamna på tvären i pistolen efter avfyrningen på väg ner i virket om styrningen inte funkar för den spiklängden. Kanske, jag vet inte.Bart skrev:
Borde det inte gå att kapa länge spik kortare med bågfil/vinkelslip och slipa till nån sorts rå mejselspets? Spetsen på spiken förlorar såklart ytbehandlingen och går antagligen inte längre rakt i virket. Klar Åsa-Nisse-varning men det borde väl funka?
Det är 34' och jag kan max använda 55mm men kortare hade gått bra om maskinen klarat av det.The_Lexx skrev:
Du har nog rätt. Jag hade lite otur när jag tänkte igen. Det är nog andra begränsning magasinet som blir problemet, inte slagstiftet.J JPW skrev:Varför skulle det vara så? Slagstiftet bör väl funka lika bra oavsett längden på spik? Och i magasinet hänger väl spiken på huvudena så där är väl inte heller något beroende på spiklängden? OBS - jag kan inte detta utan det är en neutral fundering över funktionen här. För kort spik kommer väl snarare att riskera att hamna på tvären i pistolen efter avfyrningen på väg ner i virket om styrningen inte funkar för den spiklängden. Kanske, jag vet inte.
Borde det inte gå att kapa länge spik kortare med bågfil/vinkelslip och slipa till nån sorts rå mejselspets? Spetsen på spiken förlorar såklart ytbehandlingen och går antagligen inte längre rakt i virket. Klar Åsa-Nisse-varning men det borde väl funka?
Bauhaus hade lagersaldofel som vanligt och då 55mm var en utgående artikel så gick det åt skogen.
Åkte till den lokale bygghandlare och de hade ett paket liggandes och efter hård förhandling så blev det affär.
Tur man kan med att pruta för de hade rätt skaplig marginal får jag säga...
Åkte till den lokale bygghandlare och de hade ett paket liggandes och efter hård förhandling så blev det affär.
Tur man kan med att pruta för de hade rätt skaplig marginal får jag säga...
Kollade för skoj skull på Bauhaus hemsida och i morse när jag beställde så fanns det två paket.
Efter jag hade lagt min order så fanns det ett paket, döm av min förvåning att det nu finns två paket igen.
Konstigt att de inte lagerjusterar direkt när de upptäcker lagersaldofelet.
Nu är det ju Bauhaus vi pratar om så... 🙄
Efter jag hade lagt min order så fanns det ett paket, döm av min förvåning att det nu finns två paket igen.
Logga in
Skapa konto
Lageruppdatering brukar ofta ske en gång per dygn. Så allt under 5+ är rent lotteri.P-plats skrev:
Kollade för skoj skull på Bauhaus hemsida och i morse när jag beställde så fanns det två paket.
[bild]
Klicka här för att svara