11 001 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Kör med gips i badrummet när du renoverar!!
Men då gör du en egen konstruktion som du också har konstruktionsansvaret för, och du har då inga garantier att falla tillbaka på hos tillverkarna av materialet.Pagno skrev:
Det finns krav på taket, men du måste ju titta på rätt branschregler. MVK.
Träpanel och skivor av spån rekommenderas inte som takbeklädnad i våtrum.
Till viss del har du rätt ACME men jag skrev inte med hela förfarande sättet!
Det är helt i sin ordning att dela in våtutrymmet i olika zoner men som du skriver (som jag tolkar det du menar) så är det inget en lekman bör ge sig på som första projekt!
Öppnar ofta in i ett annat rum för att lägga duschdelen inom 3 väggar, kravet för denna konstruktion är att det finns en bra duschvägg tex vikvägg, bastun byggs snett framför duschen så det bildas 4 läggar! Med vikväggen som avskärmning, kravet på ventilation ställs högt, taket är i flodagolv (behandlad trä) finns obehandlat också.
I duschdelen samt runt handfat wc är det lipboard samt kakel!
Resterande som ligger runt/mot bastu är i flodapanel även den förbehandlad, det sitter en kaklad kant 17 cm upp under all panel även inne i bastun....
Dubbla ventilationer....
Allt helt godkänt!
"badrumsbyggare"
Svåra moment att få till allt på ett korrekt sätt!
Det är helt i sin ordning att dela in våtutrymmet i olika zoner men som du skriver (som jag tolkar det du menar) så är det inget en lekman bör ge sig på som första projekt!
Öppnar ofta in i ett annat rum för att lägga duschdelen inom 3 väggar, kravet för denna konstruktion är att det finns en bra duschvägg tex vikvägg, bastun byggs snett framför duschen så det bildas 4 läggar! Med vikväggen som avskärmning, kravet på ventilation ställs högt, taket är i flodagolv (behandlad trä) finns obehandlat också.
I duschdelen samt runt handfat wc är det lipboard samt kakel!
Resterande som ligger runt/mot bastu är i flodapanel även den förbehandlad, det sitter en kaklad kant 17 cm upp under all panel även inne i bastun....
Dubbla ventilationer....
Allt helt godkänt!
"badrumsbyggare"
Svåra moment att få till allt på ett korrekt sätt!
Redigerat:
Angående rör som kommer upp ur golv - firman som gör vårt badrum nu hävdade att man får ha det, BKR och vårt försäkringsbolag säger NEJ! Deras rekommendation är att man bygger en liten "klack", dvs reglar upp runt rören och gjuter en klack på 5-10 cm med fall från väggen. På så vis kommer rören inte upp ur golvet längre. Så kommer vi att göra... eller rättare sagt firman kommer att göra så åt oss.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har ju väldigt svårt att se att de kommer från tak eller vägg i alla fall...BiFuel skrev:Angående rör som kommer upp ur golv - firman som gör vårt badrum nu hävdade att man får ha det, BKR och vårt försäkringsbolag säger NEJ! Deras rekommendation är att man bygger en liten "klack", dvs reglar upp runt rören och gjuter en klack på 5-10 cm med fall från väggen. På så vis kommer rören inte upp ur golvet längre. Så kommer vi att göra... eller rättare sagt firman kommer att göra så åt oss.
...och då anser ju nog jag att de närmast kommer från golvet fortfarande.
Dessa regler är såååå sjuuka så man kan knappt hålla sig för skratt längre.
Om rören kommer direkt upp ur golvet eller de kommer genom en upphöjd klack på golvet så ser jag ingen skillnad på detta, mer än att...
Det blir sju resor värre att få till tätskiktet eftersom man skapar ännu fler inner och yttervinklar där man ska få till ett bra tätskikt.
Redigerat:
Jodå, att bygga en förhöjning där rören kommer upp funkar, såvida det inte står en dm vatten över hela golvet, men då har det nog redan börjat rinna ut genom dörren 
'Sen kanske det inte alltid är så snyggt, om det inte går att dölja med en möbel av något slag..
'Sen kanske det inte alltid är så snyggt, om det inte går att dölja med en möbel av något slag..
Bygger man en förhöjning och den ska simulera vägg så måste man ju ha tätskickt med rörgenomföringar för dessa rör precis som de kom ut ur en vanlig vägg. Eller?
Problemet är inte rör som kommer upp ur golv, problemet är att de som tillverkar tätskickssystem struntat i att det finns massor med våtrum som har rör upp genom golvet. Man borde tagit fram säkra avtätningar för dessa rör.
Problemet måste vara att det finns risk för läckage från röret som går ned i golvet. Vore problemet vatten på golvet som skulle gå ner via rörets utsida så borde alla avlopp strax förjudas då de borde vara motsvarande problem.
/Roland
Problemet är inte rör som kommer upp ur golv, problemet är att de som tillverkar tätskickssystem struntat i att det finns massor med våtrum som har rör upp genom golvet. Man borde tagit fram säkra avtätningar för dessa rör.
Problemet måste vara att det finns risk för läckage från röret som går ned i golvet. Vore problemet vatten på golvet som skulle gå ner via rörets utsida så borde alla avlopp strax förjudas då de borde vara motsvarande problem.
/Roland
Poängen med att bygga en klack är ju såklart att det inte ska kunna rinna ner vatten vid eventuella otätheter om det skulle bli några centimeter vatten stående på golvet. Tycker inte att det är något konstigt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så här ser jag också på det hela, men då hjälper ju inte en klack heller.rolri skrev:Bygger man en förhöjning och den ska simulera vägg så måste man ju ha tätskickt med rörgenomföringar för dessa rör precis som de kom ut ur en vanlig vägg. Eller?
/Roland
Såklart är det väldigt konstigt hur det i så fall skulle kunna ta sig ner vid inkommande vattenrör, men inte via avloppsrören...BiFuel skrev:
Nej, det är ju en logisk lucka kan jag hålla med om. Ingen hade varit gladare än jag om vi hade sluppit alla såna trix nu när vi gör om badrummet men det känns inte heller bra att bryta mot branschreglerna och framför allt så har vårat försäkringsbolag sagt att de kräver en sådan lösning för att det ska vara aktuellt med ersättning vid eventuell skada. Inte mycket man kan göra då...
rolri skrev:
Nja..
Tätningarna funkar ju lika bra oavsett om dom används på golv eller vägg, men även om rörmanschetterna tillsammans med resten av tätskiktet utgör en fullgod tätning så innebär ju varje genomföring i tätskiktet en ökad risk för läckage.
Det är lättare att göra en slät yta tät, och poängen med förbudet är därmed att undvika genomföringar på den yta i badrummet som utsätts för störst fuktbelastning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... kan du förklara skillnad på vatten och vatten...rolri skrev:
Precis, och just därför tycker jag det är konstigt att de vill att man ska bygga upp en klack som automatiskt skapar mycket fler hörnor att täta...ACME skrev:Nja..
Tätningarna funkar ju lika bra oavsett om dom används på golv eller vägg, men även om rörmanschetterna tillsammans med resten av tätskiktet utgör en fullgod tätning så innebär ju varje genomföring i tätskiktet en ökad risk för läckage.
Det är lättare att göra en slät yta tät, och poängen med förbudet är därmed att undvika genomföringar på den yta i badrummet som utsätts för störst fuktbelastning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hel du känns ironisk i nuläget...rolri skrev:
Bara att nämna att vattnet som kommer ur kranen är ett "annat vatten" än det som rinner ner genom avloppsröret gör ju att man skrattar på sig...
Smaka på vattnet i kranen och sedan på vattnet som rinner ner genom avloppsröret och tala sedan om för mig att det inte är någon skillnadPaul-Staffanstorp skrev: