11 001 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Kör med gips i badrummet när du renoverar!!
Ställer du dom på t.e.x en fuktig platta så är det kört. Fuktskada som kryper från badrum till "rum som inte är våtrum" , monteringsfärdiga hus som monteras i spöregn och det finns massor av fler exempel då den giftiga svampen strachybotrys uppkommer.Bezt skrev:
Det är möjligt att kartongklädda gipsskivan blir kvar men då måste den prepareras med något som bor t.e.x.
Och då blir den betydligt dyrare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Gipsar man väggarna ordentligt så lyfter man upp gipsen så att den släpper från golvet...Ericc skrev:Ställer du dom på t.e.x en fuktig platta så är det kört. Fuktskada som kryper från badrum till "rum som inte är våtrum" , monteringsfärdiga hus som monteras i spöregn och det finns massor av fler exempel då den giftiga svampen strachybotrys uppkommer.
Det är möjligt att kartongklädda gipsskivan blir kvar men då måste den prepareras med något som bor t.e.x.
Och då blir den betydligt dyrare.
Klippt från http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=127ACME skrev:
"I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum."
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att man inte bör sätta in kartongklädd gips.
Citerat från http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009Juni.pdfACME skrev:
"Vid renovering kan
särskild hänsyn behöva tas till gällande förutsättningar. Där
rörgenomföringar i golv trots allt förekommer ska:
avstånd mellan rörens mantelyta samt mellan rör och vägg
vara minst 40 mm (dock rekommenderas ett större avstånd
för att ge plats åt montage av tätskikt)
röret vara fi xerat så att rörelse inte kan uppstå mellan
rör och golv när tätskiktet monteras, observera rör får ej
fi xeras efter att tätskiktet applicerats
koppling på rörledning placeras, om möjligt, minst 100
mm och högst 150 mm från färdigt golv
avloppsstosar eller rör sticka upp minst 40 mm över färdigt
golv samt vara så utformade att tätskiktet kan anslutas
vattentätt mot dessa"
Jag kan inte annat än att tolka detta till att man medger vissa undantag vid renoveringar.
GVK är fantastiskt men det är inget regelverk. Det är inte GVK/"Säkra Våtrum" som bestämmer vad man får och inte får göra. Det är enbart BBR/BKR som sätter branschreglerna.
Jag har inget emot de regler som gäller och att man, såvida man inte har särskilda skäl, skall följa dessa till punkt och pricka. Däremot avskyr jag självutnämnda "standardiseringsorganisationer" som tar sig själv på alldeles för stort allvar.
Visst är det många bra idéer GVK står för men det finns inget i världen som säger att ens badrum är dåligt om man följer BBR/BKR men gör avsteg enligt GVKs "regelverk"!
Jag har inget emot de regler som gäller och att man, såvida man inte har särskilda skäl, skall följa dessa till punkt och pricka. Däremot avskyr jag självutnämnda "standardiseringsorganisationer" som tar sig själv på alldeles för stort allvar.
Visst är det många bra idéer GVK står för men det finns inget i världen som säger att ens badrum är dåligt om man följer BBR/BKR men gör avsteg enligt GVKs "regelverk"!
Nu är det snart dax för nya regler med gott och blandat i badrummen, det ska nämligen bli zon indelning så man kan blanda vanlig gips och våtrumsgips. Det blir en spännande väntan till Januari.
Det här då?volvo skrev:
"Tills vidare kan som hittills, plastmatta på kartongklädd gips eller motsvarande tätskikt av folie med ånggenomgångsmotstånd ≥ 1 000 000 s/m användas, tills kompatibla system och godkända skivor listas här."
Den listan har varit tom i snart två år nu så dom kan ju inte tycka att det är någon katastrof att använda kartonggips..
Och om man citerar hela stycket står det;
"Förutom avloppsrör och golvbrunnar ska inga andra rörgenomföringar genom golvets tätskikt tillåtas. Vid renovering kan särskild hänsyn behöva tas till gällande förutsättningar."
I första hand ska alltså rören komma genom vägg, och det är relativt sällan som det inte kan genomföras utan gigantiska ingrepp.
BBR/BKR innehåller bara funktionskraven, medan branschreglerna anger detaljkraven. Genom att följa branschreglerna uppfyller man både lagkraven, och får ett fackmässigt utförande vilket försäkringsbolagen kräver.Nik206 skrev:
BBR/BKR gäller dessutom inte vid renoveringar.
Redigerat av moderator:
Det kommer alltså nya regler i januari? Början, mitten, slutet? Hade tänkt renovera badrummet i vinter så det är väl lika bra att vänta tills de nya reglerna har kommit då antar jag.kakelmannen skrev:
@kakelmannen:
Nya regler med zonindelning skriver du. Man ska kunna blanda våtrumsskiva och gips. Låter mycket intressant då jag planerar att ha kaklat i dusch men målat för övrigt. Det är önskvärt att ha två olika typer av skivor då, men inte riktigt haft stöd för det i regelverket.
Vet du mer eller kan peka på någon länk med info?
Tacksam för svar,
Jörgen
Nya regler med zonindelning skriver du. Man ska kunna blanda våtrumsskiva och gips. Låter mycket intressant då jag planerar att ha kaklat i dusch men målat för övrigt. Det är önskvärt att ha två olika typer av skivor då, men inte riktigt haft stöd för det i regelverket.
Tacksam för svar,
Jörgen
Mer info kommer inom kort det var Per möte i torsd. och fred. Skrivbords fjollorna har börjat mjukna. Tänk vad svårt det är för dem att förstå att det inte är skivornas fel med vattenskador utan den största boven är alla klåpare på marknaden.erikssonjorgen skrev:@kakelmannen:
Tacksam för svar,
Jörgen
Zon indelning används redan!
Gör det vid många ROT badrum...
Ex Duschhörn har Lip-board bakom kakel sedan kan kunden vilja ha träpanel på väggen, sedan platsbygges en bastu i våtutrymmet, bestående av al panel, taket finns inga regler för......? Alla vet att värme/fukt stiger neråt!
Största boven i våtutrymme är enligt mig avsaknad av tillräckligt fungerande luftflöde/ventilation. Tak som är målade sedan tidigare är till 80% mögelangripna, tak i obehandlat trä klarar sig oftast pga att fukten kryper in i träfibrerna och förhoppningsvis torkar innan nästa dusch/bad....
OBS! Vill förtydliga att jag inte bygger med träpanel i duschzonen.
Liknande zonregler finns gällande dragning av el i våtutrymme, kan vara värt att notera det eftersom IP klassning på armaturer skiljer sig i "rummet"
Bäst att klargöra att värme o fukt stiger uppåt!
Varför inga krav på taket?
"badrumsbyggare"
Och till er all "gör det självare" det finns så många duktiga hantverkare bland er, men inte alla som klarar av att bygga ett säkert våtutrymme, vet dessvärre att det finns de inom branschen som inte klarar det heller
joo, ni kan kalara att bygga erat egna badrum.....Men om "klåparen" till hantverkare gör arbetet fel så får ni ett nytt! vilket ni inte får om det blir fel när ni själva gör det!
Gena inte genom att välja enklare lösningar som fortfarande gäller utan lägg till några tusen och bygg säkert från början med eller utan hantverkare!
Lycka till med byggena!
Gör det vid många ROT badrum...
Ex Duschhörn har Lip-board bakom kakel sedan kan kunden vilja ha träpanel på väggen, sedan platsbygges en bastu i våtutrymmet, bestående av al panel, taket finns inga regler för......? Alla vet att värme/fukt stiger neråt!
OBS! Vill förtydliga att jag inte bygger med träpanel i duschzonen.
Liknande zonregler finns gällande dragning av el i våtutrymme, kan vara värt att notera det eftersom IP klassning på armaturer skiljer sig i "rummet"
Bäst att klargöra att värme o fukt stiger uppåt!
Varför inga krav på taket?
"badrumsbyggare"
Och till er all "gör det självare" det finns så många duktiga hantverkare bland er, men inte alla som klarar av att bygga ett säkert våtutrymme, vet dessvärre att det finns de inom branschen som inte klarar det heller
Gena inte genom att välja enklare lösningar som fortfarande gäller utan lägg till några tusen och bygg säkert från början med eller utan hantverkare!
Lycka till med byggena!