42 791 läst ·
193 svar
43k läst
193 svar
Kör mäklare med lockpriser eller kan dom inte marknaden?
F fredrik1234 skrev:
Hur man kan vara påläst och känna till allt som dyker upp vid visning men som inte står i annonsen övergår iallafall mitt förstånd.
Ibland hittar man nedanstående på visning, ibland inte.
Annonser visar de bästa bilderna/vinklarna och tar inte nödvändigtvis upp...
Utsikten som blev mycket mindre i verkligheten (teleobjektiv använt)
grannen som skällde ut oss när vi körde 10m fel in på hans väg.
doften av sura sockar som kommer från nån nedlagd förädlingsindustri.
Dova konstanta bullret från vägen som ändå ligger en bit bort (men hörs tydligt pga vinden)
etc etc...
Att vara "påläst om värdet" utan att ha varit på visning är snudd på omöjligt imho
Jag har försökt att inte ge mig in i den här tråden men nu går det inte längre.
Jag är anhängare av principen att man skall vara beredd att sälja till utgångspris. Det innebär inte att man måste vara nöjd om man får utgångspris, "nöjdhetspriset" kan vara 20% eller mer över utgångspris.
Det innebär för mig som säljare att jag kommer att pröva alla trick i boken för att få upp priset över utgång. Det kan innebära flera omvisningar, styling och kanske till och med sätta upp eller ta bort väggar för att få huset mer attraktivt.
Om inget av detta fungerar så skulle jag sälja till utgångspriset. Jag kommer inte att vara nöjd utan ganska besviken.
För en presumtiv köpare som kommer på första visning och bjuder utgångspris upplevs det naturligtvis som att säljaren inte är beredd att sälja till utgångspris. Mäklaren säger säkert något i stilen att "de är beredda att sälja för xxx kr" där xxx är vad säljaren hoppades på. Det innebär egentligen om det är jag som är säljare att jag inte är beredd att sälja till utgångspris än. Först vill jag försöka få upp priset en bit.
Som den fiktive köparen hade jag nog surnat till och inte budat igen efter ytterligare visningar.
Är det ett lockpris som jag inte var beredd att sälja till? Nej, jag tycker inte det men köparen kommer att uppleva det så.
I den här tråden är det mycket ömma tår och mycket rop på regleringar som man inte reflekterat över effekterna av. Jag tycker att den nuvarande marknaden (under covid) beter sig helt rubbat men det går knappast att reglera bort med enkla åtgärder.
Vad gäller att bli "lurad" att gå på visning så tycker jag att om man är seriös spekulant så bör man åtminstone vara beredd på en 20-procentig ökning från utgångspriset i dagens läge. Om man inte är det så tycker jag att man är rejält faktaresistent eller inte har gjort sin hemläxa.
Man är naturligtvis fri att ogilla sakernas tillstånd men det ändrar inget.
Simma lugnt
Jag är anhängare av principen att man skall vara beredd att sälja till utgångspris. Det innebär inte att man måste vara nöjd om man får utgångspris, "nöjdhetspriset" kan vara 20% eller mer över utgångspris.
Det innebär för mig som säljare att jag kommer att pröva alla trick i boken för att få upp priset över utgång. Det kan innebära flera omvisningar, styling och kanske till och med sätta upp eller ta bort väggar för att få huset mer attraktivt.
Om inget av detta fungerar så skulle jag sälja till utgångspriset. Jag kommer inte att vara nöjd utan ganska besviken.
För en presumtiv köpare som kommer på första visning och bjuder utgångspris upplevs det naturligtvis som att säljaren inte är beredd att sälja till utgångspris. Mäklaren säger säkert något i stilen att "de är beredda att sälja för xxx kr" där xxx är vad säljaren hoppades på. Det innebär egentligen om det är jag som är säljare att jag inte är beredd att sälja till utgångspris än. Först vill jag försöka få upp priset en bit.
Som den fiktive köparen hade jag nog surnat till och inte budat igen efter ytterligare visningar.
Är det ett lockpris som jag inte var beredd att sälja till? Nej, jag tycker inte det men köparen kommer att uppleva det så.
I den här tråden är det mycket ömma tår och mycket rop på regleringar som man inte reflekterat över effekterna av. Jag tycker att den nuvarande marknaden (under covid) beter sig helt rubbat men det går knappast att reglera bort med enkla åtgärder.
Vad gäller att bli "lurad" att gå på visning så tycker jag att om man är seriös spekulant så bör man åtminstone vara beredd på en 20-procentig ökning från utgångspriset i dagens läge. Om man inte är det så tycker jag att man är rejält faktaresistent eller inte har gjort sin hemläxa.
Simma lugnt
20% låter som en rimlig marginal men efter att ha varit på några visningar där det varit 70, 80 respektive 97% och där priserna runtomkring inte varit i närheten av utgångspriset på länge så skulle jag helt klart kalla det lockpriser. En mäklare kan inte vara sämre än mig på att hitta uppgifter på vad omkringliggande hus har sålts för utan att vara gravt inkompetent så då kvarstår bara ett alternativ vad det är.G Grulk skrev:Jag har försökt att inte ge mig in i den här tråden men nu går det inte längre.
Simma lugnt
Problemet som säljare är om huset ligger ute för ett mer rimligt pris så finns det risk att en del struntar i det för de räknar med att det går för 50 till 80% mer.
Problemet som köpare är att man får åka på visningar där man lägger ner tid och energi på att förbereda sig utan att ha en aning om huset ens är i närheten av nåbart. En del har inte möjlighet att placera in 15 objekt per helg i vad de troligen går för och sedan bara åka på de som de objekt som de har råd med och/eller har lust att betala för. Där kommer mäklaren in och bör kunna klara av den biten alternativt om någon annan gör det.
Det vore bättre om det fungerade som vissa europeiska marknader.
Bostaden får ett högre utgångspris som är accepterat på riktigt, sen har man varsin mäklare som förhandlar om priset.
Då kunde köparen enklare sikta in sig på bostäder som ligger inom budget eller precis utanför, och låta köp-mäklaren förhandla med säljmäklaren om priset.
Det blir mer effektivt att förhoppningsspekulanter inte behöver slösa tid och energi på bostäder de egentligen inte har råd med.
Mäklaren kan även fokusera sin tid på att prata med spekulanter som har både råd och är riktigt intresserade.
Jag förstår verkligen inte varför vi har detta ytterst märkliga upplägg vid bostadsköp. Det känns som ett system som spårat ur helt och hållet.
Bostaden får ett högre utgångspris som är accepterat på riktigt, sen har man varsin mäklare som förhandlar om priset.
Då kunde köparen enklare sikta in sig på bostäder som ligger inom budget eller precis utanför, och låta köp-mäklaren förhandla med säljmäklaren om priset.
Det blir mer effektivt att förhoppningsspekulanter inte behöver slösa tid och energi på bostäder de egentligen inte har råd med.
Mäklaren kan även fokusera sin tid på att prata med spekulanter som har både råd och är riktigt intresserade.
Jag förstår verkligen inte varför vi har detta ytterst märkliga upplägg vid bostadsköp. Det känns som ett system som spårat ur helt och hållet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det går säkert utmärkt för den som vill att anlita en mäklare för köp också. Det är nog bara att prata med några mäklare så Ska det nog vara möjligt att hitta någon som ställer upp. Frågan är om köparna är beredd att betala för tjänsten, men är de det så ska det nog vara möjligt att få till.
Själv tar jag nog jobbet själv istället för att betala någon för det.
Själv tar jag nog jobbet själv istället för att betala någon för det.
2 mäklare = 2 provisioner = högre transaktionskostnad = mindre rörlighet på marknaden = inget som någon vill ha.Unikt namn skrev:
Det vore bättre om det fungerade som vissa europeiska marknader.
I Spanien kostar det 5% (ej prutbart under 15 MSEK) att sälja. Säljarens mäklare kan sälja själv, eller (vanligast) dela provisionen med köparens mäklare (2,5% var).
Ser absolut problemet med Svenska systemet men tycker nog att fördelarna överväger nackdelarna.
Det som jag däremot kan tycka är konstigt är att man inte inför någon typ av bindande budgivning med Bank-ID krav. Någon form av straff om man hoppar av utan giltigt skäl (besiktning visar att huset är genomruttet, osv)
Det är ett större problem än lockpris
5% (delat på två) får förstås ställas i relation till insatsen som görs. Om en mäklare visar väldigt många hus för sällskapet så kanske det kan vara motiverat.TT4F skrev:
2 mäklare = 2 provisioner = högre transaktionskostnad = mindre rörlighet på marknaden = inget som någon vill ha.
I Spanien kostar det 5% (ej prutbart under 15 MSEK) att sälja. Säljarens mäklare kan sälja själv, eller (vanligast) dela provisionen med köparens mäklare (2,5% var).
Ser absolut problemet med Svenska systemet men tycker nog att fördelarna överväger nackdelarna.
Det som jag däremot kan tycka är konstigt är att man inte inför någon typ av bindande budgivning med Bank-ID krav. Någon form av straff om man hoppar av utan giltigt skäl (besiktning visar att huset är genomruttet, osv)
Det är ett större problem än lockpris
Om mäklaren bara är med vid kontraktskrivning inte lika så.
Icke bindande bud är en till besynnerlig sak i Sverige.
Jag tycker hela budprocessen är knäpp, ångermöjligheten är bara en av alla märklig saker...
Det är väl för att de mäklare som inte kör med lockpriser får lida, för alla flockas kring dem billigare husen, som går upp högt och dom hus som ligger ute med rätt pris får inga bud. Det är väl vårt eget fel också.I imported_Tessan skrev:Ja, jag tror att många mäklare kör med lockpriser. Då jag precis sålt mitt hus har jag kollat av marknaden noga ett tag. Jag har noterat att vissa hus haft utgångspris som jag sett i förväg varit på tok för låga. Ett hus lades ut för 3.795.000 kr och slutpriset blev 5.100.000. Detta fenomen är vanligt i Malmö där jag bor.
Jag har precis skrivit kontrakt på en bostadsrätt och utgångspriset var 995.000 kr. Detta var ett lockpris då det är ett bra område med stabil förening. Då jag gärna ville ha lägenheten fick jag vara med om en galen budgivning och fick slutligen lägenheten för 1.450.000 kr. Där fanns till och med spekulanter kvar som var villiga att bjuda mer men säljarna ville sälja till mig.
Så ja, en del mäklare kör med lockpriser idag, tyvärr.
Så är det väl knappast, De allra flesta objekten marknadsförs med "rätt" pris (dvs ett pris säljaren kan tänka sig att acceptera) Det hade ju varit för j***igt annars.M MoveMe skrev:
Jag hade 6 mäklare hos mig innan en husförsäljning, hälften sa att huset borde läggas ut för ca 3.3milj och hälften att det är värt ca 3.9. Grannhuset 2 nummer bort lades ut för 3.2milj, gick upp till 4 milj. Mitt lades ut för 3.8 milj, fick ligga ute på hemnet 2 gånger och fick det sålt för 3.75milj. Mitt hus hade mer renoveringar gjorda dessutom. Mina erfarenheter är att ärligt pris belönas inte.Z Zodde skrev:
Ditt case är ETT av många hundra tusen fastighetsförsäljningar varje år, Din erfarenhet kan ingen ta ifrån dig men tror nog inte den är representativ för hela marknaden.M MoveMe skrev:Jag hade 6 mäklare hos mig innan en husförsäljning, hälften sa att huset borde läggas ut för ca 3.3milj och hälften att det är värt ca 3.9. Grannhuset 2 nummer bort lades ut för 3.2milj, gick upp till 4 milj. Mitt lades ut för 3.8 milj, fick ligga ute på hemnet 2 gånger och fick det sålt för 3.75milj. Mitt hus hade mer renoveringar gjorda dessutom. Mina erfarenheter är att ärligt pris belönas inte.
Att ta in 6 mäklare som skall konkurrera om EN husförsäljning är väl inte smart? Tror du de lägger ned lika mycket tid hos dig med 16.6% sannolikhet att få uppdraget än 2 mäklare som har 50% chans?
Då får du nöja dig med sämre produkt(råd)...
Förstår inte vad du menar? Trodde du att alla kom samtidigt?? Det är ju jag som lagt extra tid på att gå igenom fler mäklarofferter och träffat fler mäklare för att få en bredare uppfattning vad mitt objekt har för marknadspris.Z Zodde skrev:Ditt case är ETT av många hundra tusen fastighetsförsäljningar varje år, Din erfarenhet kan ingen ta ifrån dig men tror nog inte den är representativ för hela marknaden.
Att ta in 6 mäklare som skall konkurrera om EN husförsäljning är väl inte smart? Tror du de lägger ned lika mycket tid hos dig med 16.6% sannolikhet att få uppdraget än 2 mäklare som har 50% chans?
Då får du nöja dig med sämre produkt(råd)...
Tror inte alla kom samtidigt, det är ytterst få förunnat.M MoveMe skrev:
Så det är du som lagt extra tid....? Trodde det var de 6 mäklarna med bara 1/6 chans att få uppdraget som spillde tid.
Om du tycker att 1/6 chans att tjäna ett arvode på 2% av försäljningspriset inte är värt din tid så är det ju upp till dig, men det finns folk som jobbar 48timmar+ i veckan och inte får ihop en mäklares arvode på 3 månader. Kan förstå att Hemverket behöver ta marknadsandelar så att inte mäklares arrogans blir för storsinta.( Inte så att jag har nåt alls emot mäklare som förstår att representera en husägare innebär att lägga tid på kundmöten.)Z Zodde skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men det är ju så det fungerar? Mäklarna vet ju inte om säljaren kollar med en, två, tre eller sex mäklare. Det är ju där mäklaren ska göra vad han kan för att få sin affär.Z Zodde skrev:
Det är knappast unikt mäklarbranchen. Ska jag köpa en ny bil så lär jag åka runt och prova mängder med bilar och prata med många säljare innan jag slår till. Den säljare som känner "äh, han kommer säkert även kolla på bil hos konkurrenten, så jag bryr mig inte" blir inte den jag köper av, så där är det inte 1/6 att hen får affären om jag kollar 6 bilar, sannolikhet är noll.