A
Om mäklaren inte i denna trögare matknad för villor som är nu inte går fram rn bra k6nd,
vill vi ha kortare avtal med mäklare så vi kan
byra mäklare om han ej vaskar fram k6nder.

Vilken är kortaste acceptabla period vi
kan föreslå vid avtal med mäklaren?
Har kollat hans stastik noga.

Tack

Det bestämmer du själv.

Det är ett avtal mellan dig som säljare och mäklaren. Det är fritt fram att föreslå vad man vill.

En alternativ variant är att inte ge någon mäklare ensamrätt. D.v.s. kräv att du själv eller vem som helst får leta köpare och att mäklaren ifråga bara får provision för sina spekulanter.

Vad mäklaren går med på är en annan sak. Hur du än bär dig åt lär du få betala för marknadsföring, annonsering och visning. Det finns inga skarpa regler.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
OM jag vore mäklare så skulle jag med dagens marknad inte acceptera kortare exklusivitet än det normala. På en trög marknad tar det i princip alltid längre tid att hitta den rätta köparern. Köparna kan ta tid på sig att jämföra med fler objekt osv. Så även om den som till slut köper är där och tittar och nästan bestämmer sig första dagen objektet ligger ute så tror jag att man får räkna med att det tar någon månad att få til len affär, i dagens marklnad.

Och oftast tar det längre tid innan rätt spekulant kommer för att titta. Finns givetvis unika hus som spekulanter flockas kring, men det tror jag är undantag idag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror man riskerar att hamna med en dyrare försäljning och en mindre engagerad mäklare om man pressar tidsschemat så mycket att försäljning blir svårt att hinna med.

Bättre att ge sig på priset om man tror att man kan förhandla till sig bättre villkor.

• Gilla
Deminer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.