D Daniel 109 skrev:
Sannolikt var ditt uttag trefas utan nolla. Men man har använt en fasledare för att få nolla. Då har du bara två faser tillgängliga.
Troligtviss är det något sånt som här gjorts.

Cheesen Cheesen skrev:
Men om du beställt spisen och montage av Elgiganten så får du väl reklamera till Elgiganten. Ugnen ska ju funka så det får dom ju ordna.
Det har du rätt i. Redan ringt och reklamerat spisen.

Han hade kanske bråttom. Om han korrekt identifierat att det finns två faser i uttaget och sedan kopplar in anslutningskabeln som om det vore trefas verkar det ju mer som slarv än inkompetens. Men åtgärdas skall det ju oavsett.

• Gilla
VilleSr
  • Laddar…
P
Typiskt outbildad personal som på egen hand gör allvarliga avsteg från elsäkerhetslagen skall definitivt anmälas till elsäkerhetsverket

• Gilla
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
V VilleSr skrev:
Har köpt en ny Bosch ugn av modell HKA000020W. Har 2fas hemma i mitt eluttag. Jag undrar om någon vet om denna koppling verkligen är kopplad för 2fas. Ugnens lampan går igång men ugnen blir inte varmQUOTE]
Jag har exakt samma problem med nyinstallerad spis av samma modell. Har nu väntat på reparatör i två veckor men misstänker att felet kanske inte går att åtgärda. Verkar vara fabrikationsfel. Den röda indikatorlampan för ugnen lyser men varken ugn eller ugnslampa fungerar. Plattorna fungerar. Har du fått någon förändring till problemet?

Carola Andersson Carola Andersson skrev:
Förklaring till problemet ska det vara
Problemet i slutändan var elen i min lägenhet. I elcentralen fanns det 3 säkringar som går till lägenheten och ena av dessa var trasig. Det som också ställde till det var hur elen var dragen i lägenheten. Dock så tror jag inte det var fel på ugnen just i mitt fall..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.