32 024 läst ·
126 svar
32k läst
126 svar
Köpte ett fuskbygge
Jag föregick ditt svar och svarade innan.Thomas59 skrev:
Oj, oj,oj! Vet inte var jag ska börja. Blir ett sista inlägg då. Nej, frågeformuläret handlar inte om dolt fel. Så långt har du rätt.
Att du, baserat på ett frågeformulär som någon säljare fyllt i felaktigt, av okunskap eller genom lögn kan garantera att du får rätten att utdöma ersättning för dolt fel toppar allt du skrivit tidigare. Svårt att kommentera galenskapen i detta.
Nej, jag har inte fällt Anticimex men ser inte riktigt vad det har med saken att göra då det inte handlar om dolt fel.
Att du tror att skillnaden mellan en jurist och en advokat är att den senare har högre lön är ju faktiskt lite gulligt. Men stämmer givetvis inte. Gå in på Advokatsamfundets hemsida och läs på så ser du vad som krävs för att kunna titulera sig advokat. Har absolut inget som helst med lön att göra. Faktum är att några av Sveriges högst betalda ”jurister” är just bara jurister. Alla som arbetar med juridik har inte behov av att ansöka om en advokattitel.
För att sammanfatta: Du har alltså vittnat (eller var du part i målet?) I ett fall rörande huruvida en besiktningsman fullgjort undersökningsplikten enligt besiktningsavtal och av denna erfarenhet blev du helt plötsligt expert på frågor rörande frågelistans värde i en rättegång samt något sorts orakel på dolda fel. Är det rätt uppfattat?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Det har jag inte påstått heller och jag betvivlar inte att du är kunnig vad gäller allt som har med tak att göra. Vad gäller dina kunskaper i juridik finns dock många frågetecken.
T Takläggare skrev:Sedan som sista svar, efter Anticimex fallet, så ringer mäklaren mig, då ang opartisk besiktning när kund och besiktningsman är oense , jag kommer in som trepartbesiktare , just på tak, men har alla utbildningar på just tak, leverantörer, osv,,, där besiktningsman oftast och nästan alltid lyssnar på min bedömning, som varför ex myresjöhus använder tryckimpregnerad plyfa som underlag och inte papp eller board som står i bygg normen, varför Monier godkänner olika produkter för tak som inte står i deras norm besiktningsman lärt sig , där kommer ja in, jag har alla dessa uppdateringar, hur dom godkänts, hur dom utvecklas för att bli godkända, detta kan du inte göra som jurist, du har inte dessa special kunskaper. därför lyssnar rätten på mig, som kan framföra dessa nya byggnadsätt, samt redogöra var och hur dom uppkommit. dom besitter inte du.
Obs ni bör inte göra rättssak av detta om ni inte vet att säljaren är stenrikG Grundlurad skrev:Hej!
Ny medlem, har suttit och läst en hel del trådar och tror jag skulle kunna få lite hjälp och tips från många av er.
Jag och min sambo köpte via mäklare nyligen vårt första hus (byggt tidigt 70-tal) för 2,500.000 kr. Huset är helt nyrenoverat. Säljaren köpte alltså ett ruckel som han totalrenoverade för att sedan sälja (dyrt).
Vi bokade en besiktning kort efter kontraktsskrivning och vid besiktning upptäcktes att badrummet är fuskrenoverat, dvs svartjobb. Badrummet är relativt stort (med bubbelbadkar och dusch) och har påkostat material. Finns inga papper och besiktningsmannen underkände badrummet direkt då exempelvis golvbrunnar inte är bytta, det saknas brunnsmanchetter, rörgenomföringar sitter dessutom delvis inne i väggarna samt att elen kommer upp ur golvet. Besiktningsmannen var då tydlig med att hela badrummet måste göras om - ut med golv och väggar och gör om och rätt. Vi blev såklart besvikna på detta MEN vi hann inte ens fundera på vad vi skulle ta oss till, då säljaren är snabb att säga att han tar på sig att fixa detta. Han ber firman som renoverade badrummet komma tillbaka och göra om det (riktigt, denna gång). Han surrade om att det säkert går på hans försäkring etc. Vi blev jätteglada och tyckte det var skönt att vi som köpare slipper ta tag i detta. Vi köpte trots allt ett nyrenoverat hus för att slippa just renovering etc.
Hur som.. vi, tillsammans med säljare och besiktningsman bestämde på besiktningen att säljaren tar på sig att fixa badrummet. Det skulle vara klart till dagen då vi fick tillträde till huset. Månader går och det blev dags för inflytt. Vi ringer besiktningskillen för att få OK på badrummet. Vad händer? Han hinner bara vara i badrummet i en minut innan han suckar och säger att han aldrig kommer godkänna detta badrum (som det ser ut idag). De har fuskat igen, de bytte enbart golvbrunnar och golv (vi valde nytt golv inför renoveringen så det kunde man se) men de rörde inte väggarna ö.h.t - tätskikt brutet m.a.o.
SUCK. Vi ringer säljaren och berättar och får till svar att "jodå allt är fixat som det ska". Han säger "jag kan ringa firman och be dom komma och titta". Vi släppte in denna person enbart för att se vad det var för filur. Någon firma existerar inte utan detta var en helt vanlig kille från Ungern/Polen som vill tjäna lite pengar
Vi visade felen i badrummet sedan hördes vi aldrig mer.
Vi har nu dragit igång en rättsprocess, anlitat advokat och kommer att stämma säljaren. Vi har själva tagit in offerter och kommer själva anlita en firma som får renovera om badrummet.
Nu till min fråga!:
Eftersom detta inte klassas som dolda fel då vi ju kände till att badrummet var ett fuskjobb så kommer vi istället att hävda att fastigheten försämrats från kontraktsskrivning till tillträdesdag. Vi var överens om att det på tillträdesdagen skulle vara ett fackmannamässigt renoverat badrum och det var inte vad vi fick.
En nackdel för oss i detta ståhej är att mäklaren inte skrev in i kontraktet någonting om badrummet och renoveringen. Vi har alltså endast ett muntligt avtal om detta (besiktningsmannen är vårt vittne och han kommer även att ställa upp att vittna i tingsrätt/domstol). Mäklaren har även han alltså gjort en miss i detta case, men vad som kanske är ännu värre är att besiktningsmannen efter första besiktningen ringde mäklaren och berättade om det felaktigt renoverade badrummet och han sa då till mäklaren att "det bästa ni kan göra nu är att göra prisavdrag på köpet, så får köparna renovera badrummet själva". Detta förmedlade aldrig mäklaren till oss.
Skulle hemskt gärna vilja läsa domslut från liknande fall, men jag hittar ingenting om stämningar mot säljare när det inte handlar om dolda fel utan som i vårt fall "försämring av fastighetens skick från kontraktsskrivning till tillträdesdag".
Anyone? Vad tror ni om våra chanser att få igenom stämningen? Min känsla är att detta fall inte kommer lösas i en förlikning, då säljaren knappt verkar veta att det finns regler när man bygger badrum och han är lika samarbetsvillig och tillmötesgående som en sten. Egentligen är väl caset solklart, säljaren ska betala för ny renovering - men jag nojar eftersom det inte skrevs något i avtalet om badrummet.
PS. Badrummet är bara ett av 13 punkter vi tar med i stämningsansökan.
Tacksam för svar!
/Grundlurad och snart jävligt fattig![]()
Helt omöjligt i Sverige att driva process på det sätt er advokat vill lura er in i!G Grundlurad skrev:Hej och tack för svar! Enligt vår advokat gäller visst muntliga avtal, lika mycket som skriftliga enligt honom. Advokaten kommer att "anmäla" mäklaren också, glömde skriva det.
Gällande maxtaket på rättsskyddet i hemförsäkringen är det 300.000 och jag tror vi bör klara oss på det, jag tror iallafall inte det landar på mycket mer än så. Liknande fall som avgörs hos Tingsrätten brukar gå på ca 150.000 enligt vår advokat, och går det sedan vidare upp i domstol är det givetvis ett pålägg. Sedan har man ju inte en aning om vi kommer få stå för våra egna rättegångskostnader eller om säljaren får stå för dom (kan ju även bli tvärtom men det tror jag inte kommer hända).
Vi är givetvis medvetna om risken att vi kanske inte "vinner", men jag känner ändå att det är värt att chansa eftersom jag vill att säljaren ska lära sig något av detta. Förstår mig inte på människor utan samvete.
Är så otroligt frustrerande att det kommer ta så lång tid innan allt är klart.
Jag hade satsat pengarna och tiden med kunniga byggare och byggt om badrummen!
Sverige är sämst i världen på badrum
Försäkringsbolagen har gjort badrum till en mardröm
Ta dit en expert från Norge och bygg om badrummen med Norska paneler godkända i Sverige
Då behöver ni bara bila rent golv och täta golv o rörgenomföringar 100 000 per badrum
För vaddå?
Det var ju inte uppe alls vid kontraktsskrivningen. Togs det upp av någon part vid tillträdet?
Jag kanske har missat men vad har mäklaren gjort fel? Köparen valde en ovanlig metod genom att acceptera att säljaren ska fixa problem. Oftast är det bättre med ett prisavdrag i dessa fall. Vi vet väl inte hur köpekontraktet ser ut och vad som skrivits in beträffande ansvar för besiktning respektive andra typer av ansvarMartin999 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Här är såvitt jag ser två fel som mäklaren har gjort. Han var medveten om att felen skulle åtgärdas av säljaren, men såg inte till att få in detta i avtalet, skriftligen.K klimt skrev:Jag kanske har missat men vad har mäklaren gjort fel? Köparen valde en ovanlig metod genom att acceptera att säljaren ska fixa problem. Oftast är det bättre med ett prisavdrag i dessa fall. Vi vet väl inte hur köpekontraktet ser ut och vad som skrivits in beträffande ansvar för besiktning respektive andra typer av ansvar
Han borde även ha informerat köparen om risker/konsekvenser av att man går den vägen.
Försökte läsa de äldre inläggen, det mesta från maj i år. Finns om jag förstår rätt flera saker som varit problem. Det vore bra om TS kunde berätta vad som hänt och hur läget är, om det finns något mer att diskutera. Kanske är avslutat eller så pågår en process.H hempularen skrev:
Men visst kan mäklaren ha gjort misstag. Det är nog nästan alltid olämpligt att säljaren åtar sig att fixa brister. Köparen bör ha kontroll så att man säkerställer att det görs på rätt nivå, därför är det bättre med ett prisavdrag som ger köparen möjlighet till de åtgärder köparen prioriterar. För även om det skrivs in är det svårt att detaljerat reglera kvalité på ett arbete.