7 950 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Köpt sjötomt - nu börjar husresan
Vad spännande! Ja Norrbobyn är vackert! Vad roligt, då blir vi "grannar över sjön" med dina vänner i MovikenMaria T skrev:
Ska bli roligt att följa tomtägarna och husbygget, för mig av flera skäl. Min pappa (född 1912) var "sommarbarn" hos just en familj i Norrbobyn, och jag fick flera gånger under min barndom (60- och 70-tal) följa med upp till denna vackra plats, och jag tycker den är minst lika vacker som det så omskrivna "Haväng" i nordöstra Skåne. Vi hade en släktgård i Dalarna (Furudal) och åkte varje sommar över länsgränsen via Voxna, till Dellensjöarna.
Sen bor två nära vänner i Moviken, på andra sidan Norra Dellen, men den byn ligger ju inte så sjönära som Norrbobyn.
Lycka till!
Så är det säkert, vi är beredda på att det kommer kosta lite att få ordning på marken men eftersom vi hade lite tight om tid på oss att bestämma oss hade vi inte möjlighet att undersöka den exakta kostnaden innan köpet utan det gick ju mer eller mindre från en dag till en annan.Appendix skrev:
Vill man inte få ett hum om vad marken kostar att iordningsställa innan man ens går vidare?
Grundläggning kan väl kosta allt från enstaka 100.000 till upp mot miljonen beroende på markens beskaffenhet?
Dessutom: Nackdel med alltför nära vatten kommer alltid vara risken för översvämningar. Jag skulle nog vilja ha en betydande höjdskillnad till vattenytan.
Jag hoppas det blir ett grymt hus men hade gärna hört hur man hanterar just riskerna med tomtköp. Det finns så många nybörjare med husbyggen som bygger bort sig.
Det är ju som sagt många meter mellan sjökanten och vår tomt och det sluttar dessutom uppåt från stranden så vi ser inte att det ska vara någon fara.
Vi är totala nybörjare och åtminstone har en av oss tummen mitt i handen men man måste ju få lära sig av processen också. Alla som bygger hur kan ju inte vara experter
Ser fram emot att följa er resa!
Klicka här för att svara