L Lappland skrev:
Ändå chockad över att väggarna kan ta 8,8 kvm yta på en sån liten lägenhet.
Väggarna upptar nog inte 8.8kvm, låter lite väl mycket.
Mät upp rum för rum och jämför med ”ritningen”. Köksskåpen (3 kvm) är kanske inte med i kökets 13.9kvm
 
S
P para skrev:
Väggarna upptar nog inte 8.8kvm, låter lite väl mycket.
Mät upp rum för rum och jämför med ”ritningen”. Köksskåpen (3 kvm) är kanske inte med i kökets 13.9kvm
Man mäter inte rum för rum. Man mäter hela bostadens längd, både vågrätt och lodrätt, oavsett om där står väggar. Efter det multiplicerar man talen och får fram arean,
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Tror inte den del jag markerat är med i angivna kvadrat per rum.
[bild]
Kan nog stämma som du säger att den ytan inte är angiven. Isåfall borde den ytan vara ca 2,6 kvm ( om jag räknar rätt ) utöver de 76,2 kvm innerutrymme som är angivna.
 
P para skrev:
Väggarna upptar nog inte 8.8kvm, låter lite väl mycket.
Mät upp rum för rum och jämför med ”ritningen”. Köksskåpen (3 kvm) är kanske inte med i kökets 13.9kvm
Och den del jag markerat.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Man mäter inte rum för rum. Man mäter hela bostadens längd, både vågrätt och lodrätt, oavsett om där står väggar. Efter det multiplicerar man talen och får fram arean,
Ja det har vi redan konstaterat och det blev ca 85.
Nu letar vi efter de försvunna 8,8kvm men RoBo hittade några av dom
 
Har man alltid räknat så ??
Jag har 62,5 kvm golvyta i min lägenhet på uppgivna 62,5 kvm byggd 1992.
 
JanneJanne123
S Stadsfiskalen skrev:
Det brukar ofta stå köpekontrakten, att om arean är av väsentlig betydelse, ska man själv upplåta en uppmätning av bostaden innan köp. Svårt att se att felet ligger hos någon annan, än hos dig.
Blir ju lite lurigt när man signar på nyproduktion. För redan byggda lägenheter instämmer jag dock.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tycker att det ser rymligt och fint ut!
(Minns när jag och mina två syskon och föräldrarna bodde i 80 kvm och tyckte det var luxuöst)

Men jag gillar inte att det s.k. förrådet sticker in i "arbetsrummet (= det tredje sovrummet). 'Den väggen borde flyttas tillbaka till där dörren är.
 
Balkong: En vanlig balkong räknas inte in i byggnadsytan men en inglasad gör det. En bekant till mig köpte en nyproducerad lägenhet med balkong. Många i BR-föreningen ville glasa in dina balkonger, som de blivit lovade att göra i säljarpresentationen när de tog beslut om köp, men fick avslag på byggloven då själva husbygget hade maxat byggnadsarean som var tillåten i detaljplanen.
 
Byggnadsarean skiljer inte på inglasad eller öppen balkong. Det är enkelt förklarat ytterkonturerna på huset inklusive utkragande delar som sticker ut mer än 0,5m på höjder upp till 3,0m eller sticker ut mer än 1,5m å höjder mellan 3,0-5,0m.
 
Vanskligt uttala sig utan detaljritning men om väggarna som går utmed vardagsrum & kök är bärande och så tjocka som bilden visar försvinner det kvm fort. Hur tjocka är dom väggarna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.