12 291 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Köpt lägenhet fel kvm?
Man mäter inte rum för rum. Man mäter hela bostadens längd, både vågrätt och lodrätt, oavsett om där står väggar. Efter det multiplicerar man talen och får fram arean,P para skrev:
Ja det har vi redan konstaterat och det blev ca 85.S Stadsfiskalen skrev:
Nu letar vi efter de försvunna 8,8kvm men RoBo hittade några av dom
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Blir ju lite lurigt när man signar på nyproduktion. För redan byggda lägenheter instämmer jag dock.S Stadsfiskalen skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att det ser rymligt och fint ut!
(Minns när jag och mina två syskon och föräldrarna bodde i 80 kvm och tyckte det var luxuöst)
Men jag gillar inte att det s.k. förrådet sticker in i "arbetsrummet (= det tredje sovrummet). 'Den väggen borde flyttas tillbaka till där dörren är.
(Minns när jag och mina två syskon och föräldrarna bodde i 80 kvm och tyckte det var luxuöst)
Men jag gillar inte att det s.k. förrådet sticker in i "arbetsrummet (= det tredje sovrummet). 'Den väggen borde flyttas tillbaka till där dörren är.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Balkong: En vanlig balkong räknas inte in i byggnadsytan men en inglasad gör det. En bekant till mig köpte en nyproducerad lägenhet med balkong. Många i BR-föreningen ville glasa in dina balkonger, som de blivit lovade att göra i säljarpresentationen när de tog beslut om köp, men fick avslag på byggloven då själva husbygget hade maxat byggnadsarean som var tillåten i detaljplanen.
Byggnadsarean skiljer inte på inglasad eller öppen balkong. Det är enkelt förklarat ytterkonturerna på huset inklusive utkragande delar som sticker ut mer än 0,5m på höjder upp till 3,0m eller sticker ut mer än 1,5m å höjder mellan 3,0-5,0m.
Klicka här för att svara