Det är ju inte så att Parkslide är dödligt på något sätt och att den orsakar någon skada på fastigheter i Sverige har jag aldrig läst/sett något om.

Har man den vid husväggen kan det vara bra att få bort (det har jag gjort) men fristående partier som inte stör i övrigt är det bättre att låta vara och bara klippa ner nya skott så den inte blir större...

Så länge grannen har den kvar lönar det sig inte att försöka få bort den...

Jag förstår verkligen inte hysterin runt Parkslide...

anders07 anders07 skrev:
Jag förstår verkligen inte hysterin runt Parkslide...
Jo det är inte särskilt skoj när Parksliden börjar rota sig i grönsaksland.
Men det är ju bara att pensla på lite roundup så är skiten snart borta. (ingen dumsprayning)

(sen det här med att kunna köpa en "ogräsfri trädgård" är ju enbart roande att läsa)

Det är inte tillåtet. Men den är inte svår att rycka. Den bildar ju inte 100000 småskott direkt.

P paralun skrev:
Jo det är inte särskilt skoj när Parksliden börjar rota sig i grönsaksland.
Men det är ju bara att pensla på lite roundup så är skiten snart borta. (ingen dumsprayning)

(sen det här med att kunna köpa en "ogräsfri trädgård" är ju enbart roande att läsa)
Pensla på bladen gör inget för att bekämpa roten. Du kan lika bra dra upp dem bara och spara på miljön istället...

• Gilla
Skosegnose
  • Laddar…
Du har också fel. Glyfosat tas upp av bladen och transporteras ner till roten som dör. Det SKA appliceras på bladen och inget annat. Men det är som sagt helt förbjudet i trädgårdar.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Pensla på bladen gör inget för att bekämpa roten. Du kan lika bra dra upp dem bara och spara på miljön istället...
Jo det går ner i roten och man får då pensla flera gånger när man eventuellt ser nya som poppar upp.
Fungerar utmärkt! En släkting som är bonde lärde mig tricket och han påpekade även det här med "toksprayare" som är helt förkastligt. Enda gången man ska "tokspraya" är på en åker innan sådd med en kvalitetssäkrad hantering inkl loggbok på mängd, väder etc..

Du toksprutar definitivt inte på åkrar. Det är definitivt inte ett ”trick” det är det enda rätta sättet att hantera glyfosat. Hur man kan se det som ett trick begriper jag inte. Hällde du det i marken innan du lärde dig detta ”trick”?

D Daniel 109 skrev:
Du har också fel. Glyfosat tas upp av bladen och transporteras ner till roten som dör. Det SKA appliceras på bladen och inget annat. Men det är som sagt helt förbjudet i trädgårdar.
Jo, men fungerar inte på Parkslide då den inte cirkulerar ner giftet till roten från bladen... Jag spenderade en hel sommar åt att pensla roundup på blad... Visst, bladet dör, och ibland en del av stammen men den bara skjuter mer skott sen.
Att hälla ner roundup på hösten i kapade stammar fungerar dock bättre.

Parkslide cirkulerar ned glyfosat till roten när den lagrar ner energi. När den är i stark tillväxt ät det mindre effektivt. Om bladet dör låter det dock som att för hög dos används.

• Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide cirkulerar ned glyfosat till roten när den lagrar ner energi. När den är i stark tillväxt ät det mindre effektivt. Om bladet dör låter det dock som att för hög dos används.
Det finns en hel del trådar här på BH om metoder, och att pensla roundup på blad är ju en av dem som visat sig att inte fungera...

Jodå, den metoden fungerar. Det finns det forskningsrapporter på. Men den är som sagt förbjuden.

Edit: Men för att glyfosat ska fungera bra så ska det vara när den växt färdigt. På små skott på våren fungerar det inte lika bra. Men det är ju oavsett hur man applicerar den.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Du toksprutar definitivt inte på åkrar. Det är definitivt inte ett ”trick” det är det enda rätta sättet att hantera glyfosat. Hur man kan se det som ett trick begriper jag inte. Hällde du det i marken innan du lärde dig detta ”trick”?
Jo bildligt talat så "toksprutar" en bonde och han/hon gör ju det utifrån ett riktigt regelverk inkl att det bokförs i en besprutningsloggbok och utför besprutningen vid rätt tillfälle.

En privatperson ska inte under några omständigheter "tokspraya" och det räcker ju med en mycket liten mängd glufofosfat/roundup för att ta kål på växten och då är penslingen klart klurig...bara att gå omkring och dutta med penseln så tar man kål på växten. Tog kål på ett lite större bestånd förra året med den här taktiken.

Nej, det handlar om klart lägre doser per yta än vad privatpersoner använder. Det toksprutas inte.

Säkrast att flytta om det oroar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.