Hej!

Har nyligen köpt hus med stor köksträdgård som tyvärr är totalt övervuxen med gräs och diverse invasiva arter. Säljarna har inte bott där på ett år så de har bara låtit allt växa.

Då jag själv aldrig haft trädgård och inte har någon erfarenhet av detta tänkte jag kolla här om någon har några tips och råd.
Min fråga är hur jag bör gå tillväga? Tanken är ju att odla där nästa år.

Det jag spontant tänker är att:
1. Gräva bort översta lagret med jord.
2. Kratta igenom allt och försöka få bort så mycket ogräs och rötter som möjligt.
3. Täcka med halm.
4. Invänta nästa vår och då lägga nytt lager med jord, gödsel och allt sånt göttigt.

Behöver lite bekräftelse om jag tänker rätt :giggle:

Övervuxen trädgård med högt gräs, olika växter och träd, samt ett gammalt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du invasiva arter eller bara växter som kommit dit?

Oavsett så skulle jag slå eller klipp ner allt någon gång i veckan tills det börjar bli svalare och sen täcks med halm (om jag har det).
Sen varierar förfarandet på våren när det gäller täckodling men det hinner du bestämma dig för under vintern.

• Gilla
Charles90
  • Laddar…
Till höger i bild växer det jättebalsamin, ser det ut som. Den är mycket invasiv. Klipp ner den och bränn upp speciellt blommorna nu innan den hinner gå i frö! (Är det eldningsförbud där du bor, kör till ÅVC:n och släng i deras container brännbart/energiåtervinning.)
I övrigt är det svårt att se vad som är vad. Om du köpt skogen i bild också finns där minst en baggagran som bör tas ner.

Har tidigare ägare sagt något mer om vad som växer i landet? Det är ju synd att ha ihjäl perenna (fleråriga) örter och blommor, rabarber och pepparrot.

• Gilla
Charles90 och 1 till
  • Laddar…
Kan inte jättemycket men lyssna på föregående om jättebalsamin, annars gör inte speciellt mycket. Klipp bort det du inte vill ha och plantera det du vill ha. Engångsgrejer som att skala av all jord och lägga nytt tror inte jag på, det handlar alltid om mindre insatser kontinuerligt.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Invasiva arter har jag stenkoll på så allt det är redan borta. Kommer självklart spara det i landet som är värt att spara. Allt i bild är i princip högvuxet gräs.

Gör nog så som jag själv föreslog :p Det har nästan bildats en grässvål så tror att det är bäst att få bort ett par cm av det översta.

Ja, det är alltid bäst att göra som en själv tycker!

Här har du fördelen att marken redan är uppodlad, och tidigare ägare har troligen lyckats få bort eller minska besvärliga rotogräs. Här hemma har vi de senaste 2 åren grävt upp cirka 100 kvadratmeter gammalt trädgårdsland som inte varit odlat på kanske 15 år. Där fanns ingen kirskål alls (prisa Herren!), men däremot kvickrot och lupin.
Vi har grävt upp hela rasket, en torva i taget, skakat/slagit ur jorden och sedan lagt kvarvarande ogrästorva antingen som täckning för nästa plätt som skulle grävas, eller använt som konstruktionsmaterial i odlingskragar o dyl.
Vi har fri tillgång på gödsel från våra fjäderfän. Dessutom har vi täckt odlingarna med gräsklipp vid behov.

Jag tror att du bör vara lite försiktig med näringstillförseln såhär i början. Jorden är antagligen redan näringsrik, ser ut så på bilden. Du vill inte tillföra mer näring än dina växter kan ta upp. Att bearbeta och gräva i jorden tillgängliggör näring som redan finns i marken.

Satsuki
Jag vill alltid mana till viss försiktighet när man vill göra om och gräva upp i en trädgård. Det kan finnas värdefulla eller fina växter som man helst vill spara. En klassiker är ju vårblommande lökar, men samma sak gäller även annat som sparris, gröslök etc.

Om du är absolut övertygad om att det inte finns något av värde är det ju eg bara att gräva bort översta biten och sedan luckra jorden.
Gör det bara inte nu, det går inte att lämna bar jord nu - det kommer nytt ogräs direkt.
Gör det i höst när det mesta vissnar ner. Då kan du också göra en ordentlig höstgrävning så har du perfekta förutsättningar inför våren.
Ogräs kommer ju alltid, men om jorden är lucker är det lätt att rensa, så satsa på att få det då luckert som möjligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.