1 341 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Köpt hus med direktverkande el, hur börjar jag?
Har köpt ett hus från -74 på 240+70 m2 (biyta i suterräng) med direktverkande el i form av tak och golvvärme. I Stockholm.
Golven är gjutna i betong och det är krypgrund under den den av bottenvåningen som är boyta.
Frågan är nu vad jag gör? Installerar två luft-luft som energideklarationen föreslog eller installerar vattenburen värme i hela huset, och om i så fall om jag ska köra golvvärme i nedervåningen eller radiatorer i hela huset?
Och ska jag ha luft-vatten eller bergvärme och om jag kör luft vatten ska jag köpa en sån monoblock-pump?
Jag inser naturligtvis att svaret är ”det beror på”, men om någon kan hjälpa mig att börja tänka på det här så vore jag mycket tacksam!
Jo! Det finns radon också, om det kanske påverkar något som har med värmen att göra (typ: om du måste ha undertryck i krypgrunden så kan du inte ha golvvärme eller något).
hjälp 🤪
Golven är gjutna i betong och det är krypgrund under den den av bottenvåningen som är boyta.
Frågan är nu vad jag gör? Installerar två luft-luft som energideklarationen föreslog eller installerar vattenburen värme i hela huset, och om i så fall om jag ska köra golvvärme i nedervåningen eller radiatorer i hela huset?
Och ska jag ha luft-vatten eller bergvärme och om jag kör luft vatten ska jag köpa en sån monoblock-pump?
Jag inser naturligtvis att svaret är ”det beror på”, men om någon kan hjälpa mig att börja tänka på det här så vore jag mycket tacksam!
Jo! Det finns radon också, om det kanske påverkar något som har med värmen att göra (typ: om du måste ha undertryck i krypgrunden så kan du inte ha golvvärme eller något).
hjälp 🤪
Redigerat:
😃Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag är väl rätt inställd på att dra in vattenburet om ingen har bra argument emot, men jag är extremt kluven inför golvvärme då jag tror att det är rätt rejält mycket dyrare, samt att det känns krångligt att hålla på med isolering under golvet och att jag vill behålla den lilla takhöjd som finns. Men det är ju också schysst att slippa radiatorer…
så
1: radiatorer uppe och nere
2: golvvärme nere och radiatorer uppe (vill inte riva upp parketten).
a: luft-vatten (monoblock har jag ingen aning om det är bra eller inte.
b: bergvärme (schysstare, men jag vill helst inte borra…).
3: en luft-luft på varje våningsplan..? Känns B.
?
Vad har du för budget?
Lite kortfattat tror jag det då blir så här....
Liten budget= två luft luft.
Stor budget= vattenburet och luft vatten värmepump
Ännu större budget = berg / jordvärme och vattenburet golvvärme
Lite kortfattat tror jag det då blir så här....
Liten budget= två luft luft.
Stor budget= vattenburet och luft vatten värmepump
Ännu större budget = berg / jordvärme och vattenburet golvvärme
Alltså vi har 1,3 mille över att renovera för men det kommer knappast att räcka till allt vi skulle vilja fixa (rätt många golv, köket, två badrum, ytskikt etc.). Så det är ju en fråga om prioritering. Värmen känns som viktigast, och jag slipper gärna någon lösning som jag måste ändra sen. Typ?Zixten skrev:
Svarar kort enligt egna preferenser.H Henriklh skrev:
Bergvärme, lipa lite extra vid betalningen av fakturan, sedan är du extremt nöjd med ditt beslut kommande vintrar och ler lite för dig själv när det är svinkallt ute.
Gjorde själv samma resa 2023 och är extremt nöjd med mitt val så här i efterhand. Valde radiatorer av enkelheten, då jag inte orkade med att lyfta alla golv när vi bodde i kåken med små barn.
Zixten skrev:
Ja det är väl bäst.C Cerb skrev:Svarar kort enligt egna preferenser.
Bergvärme, lipa lite extra vid betalningen av fakturan, sedan är du extremt nöjd med ditt beslut kommande vintrar och ler lite för dig själv när det är svinkallt ute.
Gjorde själv samma resa 2023 och är extremt nöjd med mitt val så här i efterhand. Valde radiatorer av enkelheten, då jag inte orkade med att lyfta alla golv när vi bodde i kåken med små barn.
Hur ser tomten ut? Eller snarare, finns det ett bra ställe att sätta utedelen för luft luft eller luft vatten utan att det får stor negativ inverkan på utomhusmiljön?
Personligen hade jag valt vattenburen golvvärme, och låtit tomten styra valet mellan berg/jordvärme och luft vatten.
Komfort inne, trivsel ute och rimlig värmeekonom hade varit mina tre viktigaste punkter för att vara nöjd på lång sikt.
Vilka är era tre viktigaste prioriteringar?
Personligen hade jag valt vattenburen golvvärme, och låtit tomten styra valet mellan berg/jordvärme och luft vatten.
Komfort inne, trivsel ute och rimlig värmeekonom hade varit mina tre viktigaste punkter för att vara nöjd på lång sikt.
Jag har inte kollat ordentligt, men jag tror att det finns ett ställe där den skulle kunna stå utan att störa särskilt mycket. Vet du hur långt man kan ha mellan inne och ute-del? Om jag skulle kunna dra slangarna kanske drygt tio meter nere i krypgrunden så skulle jag kunna sätta utedelen nedanför terrassen, då skulle den nog inte märkas alls.T Torpfröken skrev:Hur ser tomten ut? Eller snarare, finns det ett bra ställe att sätta utedelen för luft luft eller luft vatten utan att det får stor negativ inverkan på utomhusmiljön?
Jag tror att våra prioriteringar är samma. Kanske plus att det prioriteras mot annat som vi kommer att få skjuta på om vi kör på det dyraste ...
Efter att ha tittat på storleken på utedelen för luftvatten och insett hur stora de är valde vi jordvärme. Det berodde på att flera som lämnade offert inte rekommenderade långa avstånd mellan inne och ute del, där jag ville ha utedelen skulle avståndet vara 20 meter utomhus.H Henriklh skrev:Jag har inte kollat ordentligt, men jag tror att det finns ett ställe där den skulle kunna stå utan att störa särskilt mycket. Vet du hur långt man kan ha mellan inne och ute-del? Om jag skulle kunna dra slangarna kanske drygt tio meter nere i krypgrunden så skulle jag kunna sätta utedelen nedanför terrassen, då skulle den nog inte märkas alls.
Jag tror att våra prioriteringar är samma. Kanske plus att det prioriteras mot annat som vi kommer att få skjuta på om vi kör på det dyraste ...
Tänker att 10 meter krypgrund är bättre. - fråga några som säljer båda varianterna, eller kommunens energirådgivning.
Vi hade vattenburen värme i vanliga element på väggen, så vår pengarsparande åtgärd blev att skjuta golvvärmen på framtiden.
Klicka här för att svara