M Mårten Levin1 skrev:
Allt som är fast skruvat fast installation ska ingå
Tycker du att en TV på väggen i vardagsrummet ska ingå? 😉

• Gilla
Anonymiserad 671848 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju jätteviktig information.
Jag hyr alla mina byggnadstillbehör.
Måste man berätta det också eller vad händer om hyresavtalet kommer fram först efter köpet?
Var hyr du kyl,frys,badkar, fasta badrumsmöbler?

Nissens Nissens skrev:
Var hyr du kyl,frys,badkar, fasta badrumsmöbler?
Hon hyr av mig. Jag hyr mina av henne.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 12 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Hon hyr av mig. Jag hyr mina av henne.
Och du tar mer betalt? 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du att en TV på väggen i vardagsrummet ska ingå? 😉
Jag har en The Frame från Samsung med en nich i väggen på baksidan. Där box och el är undangömt. Hade definitivt låtit köparen ta över den till ett förmånligt pris. Eller berättat exakt hur det hade sett ut bakom för att det inte skulle bli någon överraskning sen när ett stort hål kommer fram 😆

D daVinci skrev:
Det är verkligen inte lyckat. Då bryter köparen mot kontraktet.

Att säljaren inte verkar förstå vad de avtalat om gör det inte fritt fram för köparen att göra samma fel.
Okej kanske du har rätt i, hota med att skjuta fram tillträdet tills detta är löst då är kanske en bättre idé.

D Dkvist skrev:
Jag fick gehör från mina påtryckningar hos mäklaren som kontaktade säljaren och "löste" punkten utan att definera mer än att byggnadstillbehören kommer finnas på plats vid tillträdet.

Känns fortsatt rätt dåligt hanterat av mäklare och säljare som inte bara löser detta utan pekar finger i en liten cirkel och först efter ytterligare påtryckningar tar tummen ur...
Härligt att höra. Vad var det för påtryckning som funkade till slut?

T TobiasStockholm skrev:
Härligt att höra. Vad var det för påtryckning som funkade till slut?
Jag misstänker att denne tillslut inte lyckades ignorera mig och vägde kostnad vid skadestånd/reklamation/efterkrav vs att bara lösa problemet.

Mest troligt har väl mäklaren hostat upp lite stålar från arvodet till säljaren så att både säljare och jag som köpare är "odrabbad" och att detta var billigare än att bråka med mig eller säljare om något skulle gå snett.

Inte omöjligt att mäklaren ville lösa detta, men jag upplevde det som att det gick alldeles för slött och för mycket avvaktande istället för att mäklare tog täten när något var fel.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Vad är det för larm, knutet till verisure eller sektor? Då äger man ju inte utrustningen utan den ingår i abonnemanget,
Nej. Tvärtom faktiskt.
De är noga med att man köper delarna och abonnerar på tjänsten. Larm hos Verisure fortsätter faktiskt i någon mån att vara tjänliga om du avbryter tjänsten. De kopplar ur länken men du kan fortfarande använda larmet men utan app. Iaf enligt mitt avtal.

M mrBlade skrev:
Trist läge men jag skulle ta en fika med säljarna och uppmuntra dom att ta pengarna från mäklararvodet. Det är ju uppenbart att det är ett problem mellan mäklare och säljare. Säg att ni är på deras sida och ställer gärna upp i en ev. rättegång mellan dom och mäklaren som vittnen men det är ju deras strid (underförstått ’så länge grejerna inte bortmonteras…). Ställ er på säljarnas sida, tvärt om kan bara ge andra problem.
Fikakortet! Det definierar slutet för all diskussion på BH. Ungefär som att jämföra med Hitler på Reddit.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Måste ändå säga att jag tycker att detta med att larm är ett byggnadstillbehör är lite skevt..

Jag skaffat ju inte larm för att skydda min byggnad på något sätt, utan det gör jag ju för att skydda mig själv och min (lösa) egendom.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Måste ändå säga att jag tycker att detta med att larm är ett byggnadstillbehör är lite skevt..

Jag skaffat ju inte larm för att skydda min byggnad på något sätt, utan det gör jag ju för att skydda mig själv och min (lösa) egendom.
Tyckande är en grej man får göra!

Enligt lagen så är larm ett byggnadstillbehör för att det är varkaktigt och fast installerat.

Detta gäller generellt. Sedan om byggnadstillbehöret är till för att tvätta mitt lösöre (tvättmaskin, vattenslangsvinda) eller skydda (Larm, övervakningskameror, brandvarnare) är sekundärt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har några fastskruvade kameror, och de tänker jag mig är något jag skall lämna kvar vid flytt.

Men en lite intressant fråga är hur man gör med NVR. Alltså enheten som kamerorna kommunicerar med. Den är ju inte det minsta fastskruvad.
Närmaste parallel är väl en hemma-router och den lämnas väl inte?

(I mitt fall lämnar jag den också. Men är lite nyfiken på frågans svar).

D daVinci skrev:
Jag har några fastskruvade kameror, och de tänker jag mig är något jag skall lämna kvar vid flytt.

Men en lite intressant fråga är hur man gör med NVR. Alltså enheten som kamerorna kommunicerar med. Den är ju inte det minsta fastskruvad.
Närmaste parallel är väl en hemma-router och den lämnas väl inte?

(I mitt fall lämnar jag den också. Men är lite nyfiken på frågans svar).
Inga problem uppstår om det vid visningen tydligt framgår vad som inte ingår i försäljningen. Framför allt gäller det sådant som tråden handlar om eller annat som kan betraktas som tveksamt.

När jag köpte mitt förra hus frågade mäklaren om jag accepterade att säljaren grävde upp en speäciell rosenbuske.

År 2015 köpte vi vår larm . Gick på 20 000. Nu ska den uppgraderas till 5 G till pris av 6900. Årligt kostnad för service och larm centralen 2000 . När vi installerade den fick vi veta att antingen lämnar vi de och nya ägare tar över eller tar vi den till vårt nya boende utan att behöva betala ny installering..Det är inte små pengar vi pratar om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.