52 823 läst ·
139 svar
53k läst
139 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Inget abonnemang. Lösa larmdetaljer.K Kaptenz skrev:
Kontraktet är skrivet utan några benämnda byggnadstillbehör eller undantag däri.Nissens skrev:
Jag tänkte inte använda någon form av abonnemangstjänst, det ska vara egenägt eller inte alls.Pellegnillot71 skrev:
Som tidigare nämnt, inget abonnemangslarm, lösa detaljer kopplade till egen central. Ej uppkopplat.P p950nlu skrev:
Rör väl sig om kanske 10k eller något om alla grejer försvinner och ska ersättas med nya saker.H Hybro skrev:
Skillnaden är att du plockar ned allt INNAN det läggs ut för försäljning. Då är det nog inga problem. Problemen uppstår när man ska plocka ned saker som normalt ingår EFTER att avtalet är påskrivet.H Hybro skrev:
Nästan inga hål alls i väggarna, byggt 2018. Däremot missar du nog hela poängen.B Bozzen skrev:
Håller med men varken mäklare eller säljare gör mycket mer än rycker på axlarna.elpaco skrev:
Vet inte riktigt hur jag förmår dessa parter prata med varandra....
Meddela mäklaren att om han inte löser detta problem (som han erkänt är hans fel) så kommer du hålla inne beloppet motsvarande värdet på larmutrustningen från slutlikviden på tillträdesdagen. Och om de då vägrar dig tillträde pga det så kommer du vidta juridiska åtgärder.D Dkvist skrev:
Fruktansvärt dålig idé, mäklaren är inte köparens motpart och denne kan utan större ansträngning bestrida det kravet. Bästa är att lösa detta innan tillträde, det är då det finns förhandlingskraft å köparens sida. Allt därefter är ju en uphill battle, inte minst att acceptera att säljaren tar fast utrustning med sig och sen ställa krav till en part som man inte har avtal med.H Hocke68 skrev:
"Hej säljaren. Vi har inte så bråttom att flytta in, så om det på tillträdesdagen inte finns något larm flyttar vi bara fram kontraktskrivningen tills ni hunnit sätta tillbaka larmet. Hoppas ni inte har bråttom med att få pengarna."
Men några hål tillkommer väl alltid när man tagit ner tavlor etc och det gör man ju ofta efter visning och kontraktsskrivning om man bor i huset under tiden.S Sisen skrev:Klart gamla hus kan ha vissa hål men det ska inte tillkomma nya efter kontraktskrivning, förstår köparen helt. Rätt ska vara rätt! 👍
Förstora saker och ting, nej. Blir förbannad av att läsa det!
Bara knip igen om du inte har något vettigt att skriva.🤭
Eftersom säljarna menar att de informerat mäklaren om att larmet inte kommer att ingå så har väl mäklaren rätt uppenbart gjort fel som inte informerat er köpare på visningen eller vid kontraktskrivningen?
Först när papprena är skrivna och säljaren ställer frågan om köparen vill köpa larmet så framkommer det.
Säljaren borde då ha kontaktat mäklaren och påpekat att denne gjort fel och kräva ersättning för larmet av mäklaren?
Förstår att säljarna är missnöjda med hur det blivit men det ska väl inte gå ut över köparna?
Att "hota" med om de inte inte köper larmet så tar dom med det och dom får åtgärda hål,märken etc etc själva är väl lång ifrån ok?
Säljaren borde enkelt bara låta det vara kvar och lösa det med mäklaren. Personligen skulle jag skämmas som f-n att montera ner det när jag vet att det kommer lämna hål, märken och onödigt jobb till köparna. Köparna, de som faktiskt gjorde det möjligt för säljarna att få huset sålt!
Vart tog tacksamheten vägen bland folk?
Otroligt att folk kan vara så pinsamt komplicerade och giriga.
Grattis till husköpet och hoppas larmproblemet löser sig snabbt. 😀
Fast mäklaren har ju två roller här.D daVinci skrev:Säger samma som en del andra. Det är säljaren som du kan prata med.
Mäklaren har du inget med att göra. Det är säljaren som har avtal med mäklaren.
Det är väl bara att informera säljaren om att du köpt huset inklusive fastighetstillbehör. Och något undantag för kameror finns inte i kontraktet. Och det är det som har betydelse här.
Och ifall något saknas vid tillträde så blir det polisanmälan för stöld.
Om nödvändigt så informera om att det är kontraktet som gäller och inte några mail till mäklaren.
Om nödvändigt så informera om att åklagare och rätten kommer bry sig om kontraktet då det är detta som har betydelse.
Då blir frågan om dom ser det värt att ha kvar kamerorna tills dom blir fällda i rätten, och om det är värt böter och fällande dom.
Börjar säljare gagga om mäklaren igen så säg bara att om säljaren har några bekymmer med mäklaren så får säljaren ta de med denne. Du har inget med det att göra.
Problemet här är att säljare TROR att mail till mäklaren har någon betydelse. Säljaren kan behöva hjälp med att förstå att så inte är fallet. Det är kontraktet som har betydelse och dom har skrivit på kontraktet med sina namnteckningar.
Den ska rätta till felet mellan sig själv och säljaren (och det har köparen/TS inget med att göra och ska inte behöva sköta nej).
Men mäklaren ska ju även allmänt företräda, hjälpa och ta tillvarata intressen hos båda parter i affären, det vill säga även köparen/TS.
Så mäklaren ska både hjälpa TS gentemot säljaren, och hjälpa TS mot mäklaren själv, det vill säga hjälpa till att reklamera (men givetvis effektivare om mäklaren bara löser det ändå utan reklamation).
Ja det rimliga hade varit att mäklaren sagt "Här har jag brustit, jag förstår dig som köpare och jag kommer att ta kontakt med säljaren för att förklara vad jordabalken säger gällande byggnadstillbehör och så vår vi lösa detta misstag".S Sir Duke skrev:Fast mäklaren har ju två roller här.
Den ska rätta till felet mellan sig själv och säljaren (och det har köparen/TS inget med att göra och ska inte behöva sköta nej).
Men mäklaren ska ju även allmänt företräda, hjälpa och ta tillvarata intressen hos båda parter i affären, det vill säga även köparen/TS.
Så mäklaren ska både hjälpa TS gentemot säljaren, och hjälpa TS mot mäklaren själv, det vill säga hjälpa till att reklamera (men givetvis effektivare om mäklaren bara löser det ändå utan reklamation).
Denne bör egentligen inte gå in på vem som får stå för fiolerna, det är ju mellan säljaren och mäklaren.
Är väl ändå en helt annan grej. Nu har man trott att larmet ska ingå .En tavla och annat folk har på väggarna vet väl alla att det inte ingår i ett köp och att det efterlämnar ett litet hål.S Sir Duke skrev:
Var en riktigt dålig jämförelse.🤭😅
Det är verkligen inte lyckat. Då bryter köparen mot kontraktet.T TobiasStockholm skrev:
Att säljaren inte verkar förstå vad de avtalat om gör det inte fritt fram för köparen att göra samma fel.
Mäklaren har bara avtal med en som köper dennes tjänster.S Sir Duke skrev:Fast mäklaren har ju två roller här.
Vidare så tillvaratar mäklaren parternas intressen via det upprättade kontraktet. Ifall mäklaren brustit där så kommer parterna att uppmärksamma det innan de signerar kontraktet. När de skrivit på så är det kontraktet som gäller.
Att säljaren sedan vill ta med byggnadstillbehör och det inte finns nämnt i kontraktet är en sak mellan säljare och mäklare. Där den ena kan klaga över att den andre inte läser mail, och den andra kan klaga över att den ene inte klarar av att läsa kontrakt.
Men det är inget köparen har med att göra.
Lawline svaret ovan var väl tydligt. Saknas byggnadstillbehör så har köparen rätt till ersättning. Om inte det ordnas så är det en stöld och då kan man gå via allmän åklagare. Och detta är ett snorenkelt fall för dom, så det tar dom.
Jag hade aldrig sett ett larm som något som ska ingå.
Det är likvärdigt med en taklampa över köksbordet då det är eftermonterat och köpt av säljaren.
Jag hade däremot ställt frågan om larmet innan kontrakt skrivning så man vet.
Ser inte heller varför du ska bråka om en sådan skitsak det första du gör med säljaren.
Jag hade värderat relationen mer om det är något annat i framtiden som man vill fråga om.
Antingen erbjud en låg summa 3-4k för att dom ska lämna det eller köp ett eget och gå vidare.
Förstår inte hur folk orkar lägga tid på sånt här.
Det är likvärdigt med en taklampa över köksbordet då det är eftermonterat och köpt av säljaren.
Jag hade däremot ställt frågan om larmet innan kontrakt skrivning så man vet.
Ser inte heller varför du ska bråka om en sådan skitsak det första du gör med säljaren.
Jag hade värderat relationen mer om det är något annat i framtiden som man vill fråga om.
Antingen erbjud en låg summa 3-4k för att dom ska lämna det eller köp ett eget och gå vidare.
Förstår inte hur folk orkar lägga tid på sånt här.