52 823 läst ·
139 svar
53k läst
139 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Det är säljarna som eventuellt får reklamera detta till mäklaren. Om de tar med sig larmet är det ett avtalsbrott gentemot er i och med att ni inte avtalat om undantag sinsemellan, och de kan bli skyldiga att återmontera/ersätta er.D Dkvist skrev:Tjena,
Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.
Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.
Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.
Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.
Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"
Men sluta nu " hål i väggarna "D Dkvist skrev:Tjena,
Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.
Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.
Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.
Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.
Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"
Gammalt hus. Klart ni förväntat er vissa hål.
Snacka om att förstora saker o ting
Precis så. Det är inte köparens fel att säljarens önskemål missats av mäklaren och att säljaren själv sedan inte läst igenom avtalet innan denna skrev på. Tar säljaren med sig prylarna är det stöld av din egendom.T trollet3 skrev:
Det är säljaren som ev skall driva detta mot mäklaren. Inte TS.
Alltså, det är väl mer rimligt att säljaren tar det med mäklaren än att du gör det. Det är ju faktiskt säljaren som har skrivit under ett kontrakt där de missat att det inte står något om att larmet inte skall ingå. Larmet är fast egendom. Huvudregeln är att fast egendom ska vara kvar vid försäljningen. Mäklaren har missat en sådan bilaga till kontraktet. Möjligtvis kan man anse att både mäklaren och säljaren gjort fel, men det är en diskussion som dom får ta. Den enda det rimligtvis inte borde vara ett problem för är dig (även om jag förstår att så inte är fallet). Du har all rätt att anta att all fast egendom som inte avtalats bort, det skall ingå.
Om säljaren inte följer det som står i avtalet, kan du ha rätt att häva köpet eller få skälig ersättning från säljaren. Kanske värt att påminna både mäklare och säljare om det?
Oavsett så är det sjukt småsint av säljaren att inte skicka med utrustning för några tusen vid en försäljning som antagligen var på några hundra tusen eller miljoner?
Om säljaren inte följer det som står i avtalet, kan du ha rätt att häva köpet eller få skälig ersättning från säljaren. Kanske värt att påminna både mäklare och säljare om det?
Oavsett så är det sjukt småsint av säljaren att inte skicka med utrustning för några tusen vid en försäljning som antagligen var på några hundra tusen eller miljoner?
Du borde svarat att det är byggnadstillbehör och ingår med huset och att om dom har några synpunkter på det får dom snacka med förra ägaren som sålt dig grejerna.J jenshaag skrev:
Säkert, men tvivlar på att jag kunde använda sakerna utan att skaffa avtal med verisure och hade nog skaffat larm via verisure ändå. Så vet inte varför jag skulle krångla till det?Farstatjej90 skrev:
Ööööh... Just älghornet fastskruvat på farstukvisten från en älg jag skjutit kan en köpare få med på köpet. Allt annat som jag vill ha kvar, plockar jag ned innan huset läggs ut för försäljning med foto, video o s v.
Ser inga problem med detta.
.
Ser inga problem med detta.
.
Enligt Mäklarsamfundet är ju larm ett byggnadstillbehör så som spis och ugn, dvs de ska vara kvar, dock är de vanligt att man hyr utrustningen av larmföretaget och det tas ned vid uppsägning av abonnemang eller sitter kvar vid överlåtelse av abonnemanget. Det kommer förövrigt bli mycket hål i ett hus när ägaren tar med sina saker det får man förvänta sig.
Hur mycket vill de sälja för?D Dkvist skrev:Tjena,
Klart gamla hus kan ha vissa hål men det ska inte tillkomma nya efter kontraktskrivning, förstår köparen helt. Rätt ska vara rätt! 👍B Bozzen skrev:
Förstora saker och ting, nej. Blir förbannad av att läsa det!
Bara knip igen om du inte har något vettigt att skriva.🤭
Eftersom säljarna menar att de informerat mäklaren om att larmet inte kommer att ingå så har väl mäklaren rätt uppenbart gjort fel som inte informerat er köpare på visningen eller vid kontraktskrivningen?
Först när papprena är skrivna och säljaren ställer frågan om köparen vill köpa larmet så framkommer det.
Säljaren borde då ha kontaktat mäklaren och påpekat att denne gjort fel och kräva ersättning för larmet av mäklaren?
Förstår att säljarna är missnöjda med hur det blivit men det ska väl inte gå ut över köparna?
Att "hota" med om de inte inte köper larmet så tar dom med det och dom får åtgärda hål,märken etc etc själva är väl lång ifrån ok?
Säljaren borde enkelt bara låta det vara kvar och lösa det med mäklaren. Personligen skulle jag skämmas som f-n att montera ner det när jag vet att det kommer lämna hål, märken och onödigt jobb till köparna. Köparna, de som faktiskt gjorde det möjligt för säljarna att få huset sålt!
Vart tog tacksamheten vägen bland folk?
Otroligt att folk kan vara så pinsamt komplicerade och giriga.
Grattis till husköpet och hoppas larmproblemet löser sig snabbt. 😀
Nu är det inget snack om vad som är rätt. Ni ska ju egentligen ha larmet. Men har du hört hur mycket säljaren vill ha för larmet. Ibland kostar det helt enkelt mer att tjafsa, än att bara betala.
Det som gör mig mest betänksam är varför inte säljaren tänker så. Jag hade förstått om säljaren inte till något pris ville sälja larmet. Men det vill han tydligen, varpå han inte hyser några sentimentala känslor för det larmet.
Jag tycker iochförsig att rätt ska vara rätt, men frågan är just hur mycket energi man orkar lägga på det.
Om du dock ska ha rätt till varje pris, så lägger du fram dina krav, och låter säljaren och mäklaren ta fajten.
Men risken finns sen också att du inte kan fråga säljaren om saker och ting efteråt, vilket kan behövas.
Det som gör mig mest betänksam är varför inte säljaren tänker så. Jag hade förstått om säljaren inte till något pris ville sälja larmet. Men det vill han tydligen, varpå han inte hyser några sentimentala känslor för det larmet.
Jag tycker iochförsig att rätt ska vara rätt, men frågan är just hur mycket energi man orkar lägga på det.
Om du dock ska ha rätt till varje pris, så lägger du fram dina krav, och låter säljaren och mäklaren ta fajten.
Men risken finns sen också att du inte kan fråga säljaren om saker och ting efteråt, vilket kan behövas.