Frågan är om ett dushkabinrum behöver golvavlopp och isf om B har valt bort det av någon anledning. Tätskiktets vara eller inte vara har väl inte med den här tråden att göra? Ingen utom E vet hur det är gjort eller om underlaget ens är fuktkänsligt.

O
Lars Melin Lars Melin skrev:
Typ lika som nu
Okej för dessa regler brukar förändras varje år.
Men jag antar att du har koll

Duschkabin i sovrum?
Vem fan har det?
Vem har det !
Det är många som skaffar sig dusch i sovrum nu för tiden. Googlar du på det då får du många träffar. Det finns tom en egen tråd på byggahus som handlar om duschkabin i sovrum. Min kusin har oxå byggt in duschkabin i sovrum för en del av huset som han hyrt ut.
Jag tycker det har blivit rätt populärt med dusch i sovrum. Om jag inte tar fel Marlen har oxå en blogg om det.

O Odjuret skrev:
Okej för dessa regler brukar förändras varje år.
Men jag antar att du har koll
BBR ärvrellativt stabil. Det är branchreglerna som ändras stup i kvarten. Att det inte uppfyller dem är ganska tydligt tycker jag.

Inga problem?
Utveckla gärna det.
Har du sett bilden?
Jag hade inte tittat tillräckligt noga på bilden. Jag utgick ifrån att röret gick rakt ned där brunnen hade varit tidigare. Så som det ser ut på bilden håller jag med. Det kan aldrig bli en godkänd tätning runt det röret.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hade inte tittat tillräckligt noga på bilden. Jag utgick ifrån att röret gick rakt ned där brunnen hade varit tidigare. Så som det ser ut på bilden håller jag med. Det kan aldrig bli en godkänd tätning runt det röret.
Om beställaren godkänner det och det är tätt så räcker väl det? Vems är problemet? Och vad?

Jag håller helt med om att detta kan ha lagts fram som en budgetrenovering, och är köparen med på det, och görs medveten om att det inte är enligt regelverket, så är det väl OK. Fast försäkringsbolaget lär ju ha synpunkter om det skulle bli en skada.

H hempularen skrev:
Jag håller helt med om att detta kan ha lagts fram som en budgetrenovering, och är köparen med på det, och görs medveten om att det inte är enligt regelverket, så är det väl OK. Fast försäkringsbolaget lär ju ha synpunkter om det skulle bli en skada.
Vi vet inte ens vad som ligger under golvet. Det kanske inte ens är något skadligt.

harry73
Vad kan gå fel?

harry73
Tidigare kom jag med teorin att det blev som det blev för att duschen flyttades till annan del av duschen och fallet inte anpassades därefter. Jag började även tro på min teori. Inser nu att TS inte skrev något om det.

Om nu min teori skulle stämma och lägsta punkten inte finns under duschen borde fuktbelastingen rund genomföringen vara obefintlig. Även om avloppsslangen börjar läcka strömmer vattnet därifrån till lägsta punkten och upptäcker man det direkt.

Skulle min teori inte stämma är det ju värre och kan det i princip uppstå en vattenpöl under duschkabinen utan att man märker det. Och då blir fuktbelastningen hög.

harry73 harry73 skrev:
Vad kan gå fel?
Ingenting kan gå fel. Det är ett avloppsrör som alla andra avloppsrör som är inbyggda i väggarna. Det enda skillnaden är att man kan se röret och det ligger i ert badrum. Alla andra avloppsrör som inbyggda och skarvade både här o där ser man inte, bryr sig inte så mycket om heller.
En gång i tiden hade jag besitningsman i krypgrunden och han hade kommit åt avloppsröret som gick till handfatet. Vi spolade i hadfatet i en månad utan att veta om läckaget. Som tur det mesta rann ner till grunden. Det var bara tur att jag blev sugen på en rund tur i krypgrunden och märkte läckaget.
Ett sånt osynligt läckage skulle jag vara mycket mer orolig för än ett synligt avloppsrör som TS,s bild visar.

Redigerat:
Blir förvånad av en del kommentarer här...
Om B har beställt ett jobb av E ska detta utföras fackmässigt och enligt lagar och minst lägstakrav! Punkt!
Vad gemene man gör hemma i sitt eget hus är irrelevant och ointressant.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Men om Säker Vatten säger att golvbrunn inte behövs, har man inte utfört jobbet fackmannamässigt då?

useless useless skrev:
Men om Säker Vatten säger att golvbrunn inte behövs, har man inte utfört jobbet fackmannamässigt då?
Knappast med den rördragningen va?
Och var i SV står att det inte behöver vara golvbrunn i ett badrum?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Golvbrunn krävs i utrymmen:
■ med duschkabin som saknar bräddavlopp

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.