Off topic.
H hempularen skrev:
Dessutom hade de kapat elledningar och bara kaklat över. Vi hittade strömförande oisolerade trådar inbäddade mellan kakelskikten när vi bilade ner kaklet senare.

En ny elkabel var dragen rakt igenom avluftningsröret i gjutjärn, det var en intressant borrning som måste ha varit ren tur att det gick, elektrikern hade råkat träffa precis mitt på röret med borren genom väggen.
Underbart!
Där ligger jag i lä. Jag hade ”bara” en gammal blyklädd kuloledning bakom ett ynkligt lager målad vävtapet - 3 cm från golvet rakt genom duschutrymmet i badrummet...
Varför inte dra elen kortaste vägen mellan två sovrum?
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Varför riva något som har fungerat i 6år bara för att visa för hantverkaren vad han missat? Det ända som händer är att man står helt utan fungerande badrum och massa tusenlappar fattigare. Och ända är man imte närmare något avgörande. Framförallt då man har max 3år på sig att reklamera. Men visst okej du lyckas då kanske lite bättre män är det verkligen värt det? Badrummet har fungerat i 6år dumt å sabba något som fungerar även om det inte korrekt.
Sen vet man aldrig hantverkaren kanske inte har lust å betala å sätter företaget i konkurs... Då står man där med upprivet badrum och inga pengar. Så var man helt plötsligt i en värre situation en innan
Beror på hur man ser på det.
Själv skulle jag inte ens spola vatten i handfatet i detta badrum.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Beror på hur man ser på det.
Själv skulle jag inte ens spola vatten i handfatet i detta badrum.
Innebär det att om du har en vanlig toalett med enbart handfat att den skulle stå oanvänd utifrån att de till 99,9% saknar golvbrunn.;)
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte bygga enligt bkr

Det finns inget absolutkrav att bygga enligt branchreglerna.
Nej, beror ju på vad som är avtalat.
Men du kan aldrig avtala bort en lag. Dvs i det här fallet BBR.
BBR är grundläggande krav och lägstanivå enl avsedd funktion. Lägre än BBR får det aldrig vara.
BKR/GVK är förtydliganden för hur man ska uppfylla dessa krav och bättre.
Hänvisningar görs såklart också till tillverkarnas monteringsanvisningar som alltid ska följas.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Innebär det att om du har en vanlig toalett med enbart handfat att den skulle stå oanvänd utifrån att de till 99,9% saknar golvbrunn.;)
Självklart inte! Finns inga krav på brunn i en wc
 
Ok så eftersom det är krav på golvbrunn i badrummet så kan man inte använda handfatet där, men det går bra i en wc där det inte är krav? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte alla golv det? Mitt sovrumsgolv vattenbegöts för några år sedan när ACn gick sönder men inte tror jag man ska kalla det våtrum för det.
Är det grundtanken att ett sovrumsgolvet ska vattenbegjutas?
Tror inte det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok så eftersom det är krav på golvbrunn i badrummet så kan man inte använda handfatet där, men det går bra i en wc där det inte är krav? :thinking:
När badrummet ser ut som det gör, så skulle jag inte göra det nej.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Men vad är problemet förutom att det inte finns nån golvbrunn? Vattenlåset sitter förmodligen i duschkabinen, så är det i alla fall i våran.
Att det inte är byggt efter lagar och regler har jag förstått, men det måste ju finnas nån anledning till att man inte får bygga så?
 
M mickef skrev:
Om TS inte har märkt eller brytt sig om föräldrarnas relativt omfattande ombyggnad verkar det som kommunikationen inte har varit den bästa. Kanske är åtgärden utförd som beställt. Relevant är väl att undra om föräldrar och/eller entreprenören har hörts?
Hur kan man ifrågasätta entreprenörens skicklighet med utgångspunkt från de bilder som har förevisats om man inte vet vad som är beställt? Och varför har tätskiktet kommit till diskussion?
Om kunden mot förmodan skulle beställa detta utförande så ska självklart E avråda!

Hur har tätskiktet anslutits mot detta rör?
Mig veterligen finns ingen leverantör som har monteringsanvisning för denna rördragning!
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men vad är problemet förutom att det inte finns nån golvbrunn? Vattenlåset sitter förmodligen i duschkabinen, så är det i alla fall i våran.
Att det inte är byggt efter lagar och regler har jag förstått, men det måste ju finnas nån anledning till att man inte får bygga så?
Hur ansluter du tätskiktet mot röret??
Sen massor med andra anledningar...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det förstås. Men finns det nån anledning att riva upp allt när man ändå har en duschkabin? Mängden vatten på golvet blir ju minimal. Och skulle rören läcka i golvet spelar ju inte tätskiktet nån roll.
 
Behövs det tätskikt över huvud taget? Det är många som ondgör sig över den eventuella avsaknaden av det, men ingen har bekräftat att det måste finnas...

Säker Vattens regler säger:
Golvbrunn krävs i utrymmen:
■ med badkar eller duschplats
■ med duschkabin som saknar bräddavlopp
...
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Om kunden mot förmodan skulle beställa detta utförande så ska självklart E avråda!

Hur har tätskiktet anslutits mot detta rör?
Mig veterligen finns ingen leverantör som har monteringsanvisning för denna rördragning!
Kanske E avrådde men då de verkar ha varit bekanta, lät sig övertalas.
Jag är ingen rörpulare så jag vet inte hur tätskiktet är utfört, men jag skulle garanterat få det tätt på något sätt.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Självklart inte! Finns inga krav på brunn i en wc
Men vad skiljer då ts badrum med frågor kring anslutning av duschkabin och huruvida det finns en golvbrunn utifrån en toalett med handfat. Förstår inte vad som är problemet med att använda handfatet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.