37 081 läst ·
150 svar
37k läst
150 svar
Köpt hus, dolt fel i badrum
Off topic.
Där ligger jag i lä. Jag hade ”bara” en gammal blyklädd kuloledning bakom ett ynkligt lager målad vävtapet - 3 cm från golvet rakt genom duschutrymmet i badrummet...
Varför inte dra elen kortaste vägen mellan två sovrum?
Underbart!H hempularen skrev:Dessutom hade de kapat elledningar och bara kaklat över. Vi hittade strömförande oisolerade trådar inbäddade mellan kakelskikten när vi bilade ner kaklet senare.
En ny elkabel var dragen rakt igenom avluftningsröret i gjutjärn, det var en intressant borrning som måste ha varit ren tur att det gick, elektrikern hade råkat träffa precis mitt på röret med borren genom väggen.
Där ligger jag i lä. Jag hade ”bara” en gammal blyklädd kuloledning bakom ett ynkligt lager målad vävtapet - 3 cm från golvet rakt genom duschutrymmet i badrummet...
Varför inte dra elen kortaste vägen mellan två sovrum?
Beror på hur man ser på det.O Odjuret skrev:Varför riva något som har fungerat i 6år bara för att visa för hantverkaren vad han missat? Det ända som händer är att man står helt utan fungerande badrum och massa tusenlappar fattigare. Och ända är man imte närmare något avgörande. Framförallt då man har max 3år på sig att reklamera. Men visst okej du lyckas då kanske lite bättre män är det verkligen värt det? Badrummet har fungerat i 6år dumt å sabba något som fungerar även om det inte korrekt.
Sen vet man aldrig hantverkaren kanske inte har lust å betala å sätter företaget i konkurs... Då står man där med upprivet badrum och inga pengar. Så var man helt plötsligt i en värre situation en innan
Själv skulle jag inte ens spola vatten i handfatet i detta badrum.
Nej, beror ju på vad som är avtalat.D Daniel 109 skrev:
Men du kan aldrig avtala bort en lag. Dvs i det här fallet BBR.
BBR är grundläggande krav och lägstanivå enl avsedd funktion. Lägre än BBR får det aldrig vara.
BKR/GVK är förtydliganden för hur man ska uppfylla dessa krav och bättre.
Hänvisningar görs såklart också till tillverkarnas monteringsanvisningar som alltid ska följas.
Men vad är problemet förutom att det inte finns nån golvbrunn? Vattenlåset sitter förmodligen i duschkabinen, så är det i alla fall i våran.
Att det inte är byggt efter lagar och regler har jag förstått, men det måste ju finnas nån anledning till att man inte får bygga så?
Att det inte är byggt efter lagar och regler har jag förstått, men det måste ju finnas nån anledning till att man inte får bygga så?
Om kunden mot förmodan skulle beställa detta utförande så ska självklart E avråda!M mickef skrev:Om TS inte har märkt eller brytt sig om föräldrarnas relativt omfattande ombyggnad verkar det som kommunikationen inte har varit den bästa. Kanske är åtgärden utförd som beställt. Relevant är väl att undra om föräldrar och/eller entreprenören har hörts?
Hur kan man ifrågasätta entreprenörens skicklighet med utgångspunkt från de bilder som har förevisats om man inte vet vad som är beställt? Och varför har tätskiktet kommit till diskussion?
Hur har tätskiktet anslutits mot detta rör?
Mig veterligen finns ingen leverantör som har monteringsanvisning för denna rördragning!
Hur ansluter du tätskiktet mot röret??K Kirre2 skrev:
Sen massor med andra anledningar...
Behövs det tätskikt över huvud taget? Det är många som ondgör sig över den eventuella avsaknaden av det, men ingen har bekräftat att det måste finnas...
Säker Vattens regler säger:
Golvbrunn krävs i utrymmen:
■ med badkar eller duschplats
■ med duschkabin som saknar bräddavlopp
...
Säker Vattens regler säger:
Golvbrunn krävs i utrymmen:
■ med badkar eller duschplats
■ med duschkabin som saknar bräddavlopp
...
Kanske E avrådde men då de verkar ha varit bekanta, lät sig övertalas.Lars Melin skrev:
Jag är ingen rörpulare så jag vet inte hur tätskiktet är utfört, men jag skulle garanterat få det tätt på något sätt.