Lars Melin Lars Melin skrev:
Knappast med den rördragningen va?
Och var i SV står att det inte behöver vara golvbrunn i ett badrum?
Lars Melin
Säkervatten, GVK, BKR, BBR mm, allting som de rekommenderar (som brukar ändras en hel del år till år) är bara riktlinjer. Deras riktlinjer är inte jämbördiga med att ett jobb är fackmannamäsiigt gjort. De är inga regler utan rekommendationer.
Tar ett exempel: en familj köper en lägenhet med nyrenoverat badrum, märker efter ett tag att golvbrunn är gammal och inte utbytt enligt SK,s rekommendationer. Stämmer säljaren för att jobbet inte är utfört fackmässigt hos TR. Efter förhör och förhandlingar hit o dit rätten kommer fram till att byggaren inte bytt en gammal golvbrunn är inte jämbördig med att jobbet inte är fackmannamässigt gjort.
Det var bara ett exempel, det finns flera.

Redigerat:
O
useless useless skrev:
Golvbrunn krävs i utrymmen:
■ med duschkabin som saknar bräddavlopp
Undra om den duschkabin har breddavlopp? Det är inte omöjligt!

O
D Daniel 109 skrev:
BBR ärvrellativt stabil. Det är branchreglerna som ändras stup i kvarten. Att det inte uppfyller dem är ganska tydligt tycker jag.
Men det är väl framför branschreglerna som brukar styra dessa?

Nej, branchreglerna styr inte BBR. Däremot brukar det vara branchreglerna som styr om försäkringsbolag accepterar att betala ersättning och liknande. Men det är tillåtet att strunta i dem.

Många läser branchregler som något som måste följas, dvs något som likt lagar reglerar vad som gäller. Precis som noterats kan man göra precis hur som helst vid renovering som inte har andra krav t.ex. bygglov med någon form av "kravställning/besiktning", men om problem uppstår kan det vara svårt att få ersättning och driva en försäkringsfrågan.
För att ge ts bättre råd behövs ett förtydligande av avtalet mellan hans föräldrar (tidigare fastighetsägare) och utförande. Vad har avtalats och hur har man kontrollerat utfört arbete.

L Lars48 skrev:
Lars Melin
Säkervatten, GVK, BKR, BBR mm, allting som de rekommenderar (som brukar ändras en hel del år till år) är bara riktlinjer. Deras riktlinjer är inte jämbördiga med att ett jobb är fackmannamäsiigt gjort. De är inga regler utan rekommendationer.
Tar ett exempel: en familj köper en lägenhet med nyrenoverat badrum, märker efter ett tag att golvbrunn är gammal och inte utbytt enligt SK,s rekommendationer. Stämmer säljaren för att jobbet inte är utfört fackmässigt hos TR. Efter förhör och förhandlingar hit o dit rätten kommer fram till att byggaren inte bytt en gammal golvbrunn är inte jämbördig med att jobbet inte är fackmannamässigt gjort.
Tyvärr har du fel.
BBR är inga riktlinjer, det är lagkrav.

Vad är då fackmässighet?
Har ställt den frågan till en känd advokat som har många års erfarenhet inom entreprenadjuridiken.
E skall utföra sina åtaganden enl avtal, finns det inte utförligt avtal gäller branschpraxis. Praxis i just det här fallet är självklart BBV, GVK och SV eftersom de flesta följer det, alltså blir det praxis.
Försäkringsbolagen vill ju heller inte veta av nåt annat.
En entreprenör som sitter i rätten och inte följt praxis hos kund, sitter riktigt illa till.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på vad som är avtalat.

D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vad som är avtalat.
Läs igen

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Ingenting kan gå fel. Det är ett avloppsrör som alla andra avloppsrör som är inbyggda i väggarna. Det enda skillnaden är att man kan se röret och det ligger i ert badrum. Alla andra avloppsrör som inbyggda och skarvade både här o där ser man inte, bryr sig inte så mycket om heller.
En gång i tiden hade jag besitningsman i krypgrunden och han hade kommit åt avloppsröret som gick till handfatet. Vi spolade i hadfatet i en månad utan att veta om läckaget. Som tur det mesta rann ner till grunden. Det var bara tur att jag blev sugen på en rund tur i krypgrunden och märkte läckaget.
Ett sånt osynligt läckage skulle jag vara mycket mer orolig för än ett synligt avloppsrör som TS,s bild visar.
Tvärtom, allting kan gå fel då det inte finns en endaste chans att täta rörgenomföringen i golvet med någon godkänd metod.

P
L Lars48 skrev:
Lars Melin
Alla golvbrunnar före ett visst datum SKA bytas vid en badrumsrenovering, annars så är arbetet EJ fackmässigt utfört.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Alla kan nog vara överens om att det här badrummet inte kan klassas som fackmannamässigt utfört. Men det är å andra sidan inte ett absolutkrav.

D Daniel 109 skrev:
Alla kan nog vara överens om att det här badrummet inte kan klassas som fackmannamässigt utfört. Men det är å andra sidan inte ett absolutkrav.
Tja, jag är inte helt övertygad, men jag tror nog att vi alla kan övertygas om att det är ett badrum :)

B Byggdjuret skrev:
Tja, jag är inte helt övertygad, men jag tror nog att vi alla kan övertygas om att det är ett badrum :)
Ja, eller ett våtutrymme med duschkabin eller i alla fall ett utrymme med duschkabin.

M mickef skrev:
Ja, eller ett våtutrymme med duschkabin eller i alla fall ett utrymme med duschkabin.
Vi kan åtminstone vara överrens om att det är ett utrymme inomhus som med största sannolikhet innehåller en duschkabin :p

maxmsm skrev:
Tvärtom, allting kan gå fel då det inte finns en endaste chans att täta rörgenomföringen i golvet med någon godkänd metod.
Han kanske har använt en icke godkänd metod som fungerar.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.