nikasp
Jag köpte en färdig canvastavla på 150x50 cm idag och den är lite skev så två hörn lyfter ca 10 mm från vägg. Går det att åtgärda på något enkelt sätt? Jag har fått med åtta träkilar men de används för att ev. efterspänna duken vid behov vad jag förstår. Enda jag kan komma på är att lägga den i lite spänn några dagar men undrar om den inte flexar tillbaka när den kommer upp på vägg igen?

Tacksam för tips Det är en liknande konstruktion som den här:

http://www.kilramar.se/content/3-monteringsanvisningar

canvas-kilram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det inte bara bryta till med lite lagom våld?

nikasp
Inte skitenkelt när den är 150 cm lång. Har försökt att vålda lite men den går tillbaka. Få se om jag får tynga ner två hörn och prova låta den ligga någon dag.

MagnusSt skrev:
Går det inte bara bryta till med lite lagom våld?

Det går nog inte att fixa är jag rädd. Bitarna är så tunna så dom kommer att gå tillbaka hur du än gör. Det går att fixa till den tillfälligtvis men med tiden så går den tillbaka till sitt ursprung som den i dag. Det blir till att byta eller tillverka en ny bit. Det enda är om den har ståt snett eller på något annat vis blivit sned efter tillverkningen kan det gå att fixa till. Men även det är osäkert.
Det finns ett annat alternativ som jag kom på medans jag skrev är att kilspåren är sneda så när du slår in kilarna blir ramen skev.

Pär

Min fru målar en hel del och det brukar gå att räta upp den när man skruvar in den i ramen. I egen tillverkade ramar så förstärker jag hörnorna på ramen så att inte canvasen "drar med sig" rammen och gör oxå den sned... Hoppas du förstår vad jag menar :)

Du kan inte sätta något liknande denna i varje hörn?
640Z-T_1409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen ha en passande skruv i respektive hörn som håller den kloss med väggen.

Jag spikade helt sonika en spik i varje hörn på tavlan. Ramen buktar ändå ut på mitten, men hörnen sitter dikt an förstås. Det blir ju lite mer åverkan än optimalt, men tavlan kommer inte hänga snett något mer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.