dof dof skrev:
En fråga till ts. När du hörde dig för hos kommunen hur gjorde du det? Anonymt mail , ringde in och frågade? Dvs vet kommunen vem det är som vill byta panna?
Jag skrev mitt namn, adress och vilka pannor det gällde, helt utan en tanke på att det kunde bli problem.

• Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
M Mikael_eklundh skrev:
Hej!
Nu ska du få ett råd av en gammal skorstensfejare!
Ring sotarn och be att få din panna sotad och sen vips så har du kommit runt systemet och din panna är med i systemet och godkänd!
Mvh Sotarn
Är det sant? Jag kan ju inte komma runt att den nya installationen måste besiktigas?

Hej allihop,
Och tack för alla engagerade svar. Det har varit lite olika uppfattningar och det kanske beror på att regler tydligen skärpts ordentligt rätt nyligen. Jag har pratat mycket med sotaren som tycker synd om mig men de har skyldighet att anmäla.

Jag har varit rätt nere eftersom det finns risk att jag slängt ca 40 papp i sjön.
Jag pratade med en trevlig person på kommunen, som uppmanade mig att skicka in en anmälan, och så får vi se hur de ställer sig. Om det skulle vara blankt nej så borde han väl inte ha uppmanat mig att göra det? Om jag nu får ett nej så kan jag ju överklaga och hoppas på det bästa.

I allra värsta fall får jag ytterligare kostnader i form av vite pga att han på kommunen fattade direkt att jag redan installerat pannan. vi har dock inte eldat i den. Men men, shit happens...

om det gick att ändra nya pannan från 35 kw till 25 kw så skulle allt vara okej, men det kanske är helt omöjligt? Jag ska läsa igenom svaren igen och fundera :)

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Hoppas det ordnar sig för dig. Håller (y)(y)

• Gilla
Angelica87 och 1 till
  • Laddar…
P
A Angelica87 skrev:
om det gick att ändra nya pannan från 35 kw till 25 kw så skulle allt vara okej, men det kanske är helt omöjligt? Jag ska läsa igenom svaren igen och fundera :)
Ja det kan bli ca 6000 till som lök på laxen. Hoppas inte! Är alternativet att addera en pelletsbrännare uteslutet? Ni vill elda med ved?

P
om det inte går igenom hävda att du gör det för att "huvudsakligen" elda med pellets i den med en beg pelletsanläggning från blocket för 3-4000. pellets anses som renare än ved och med en sån där dubbellucka mellan ved och pellets så kan man växla imellan och elda ved när man så vill. Men nu använder man det officeillt mot kommunen bara i nödfall men i verkligheten kan du ju elda med ved till 99% och ingen vet vad du stoppar in i pannan idag. det ryker ur skorstenen och du har inte förbud att elda ved.. ett lite snirkligt sätt att ta sig runt reglerna och det känns moraliskt rätt då den pannan är tusen ggr bättre än den du hade som du ju får elda i om du vill.
Nekar dom ren vedpanna så gå denna väg och prova den. den har gått igenom hos en kompis som hamnade i samma problem.

• Gilla
Angelica87 och 1 till
  • Laddar…
P
Det är ju även så att pelletspannor ofta har en verkningsgrad kring 93%. Så det är inte så konstigt att de anses renare.

• Gilla
Angelica87
  • Laddar…
P
Jo det är ju svårare att elda fel i en pelletsanläggning och dom flesta anläggningar startas ju upp av nån kunnig och ställs in och sen bara göra rent från aska och köra på medans det finns många klåpare som eldar halvsur ved i nån gammal skitpanna utan acctankar ofta verkar bli nån slags normalbild av vedeldaren. Att det sen finns tusentals vedpannor där en bra vedpanna tex Baxi solo innova där man med tillräckligt med acctankar kan elda mitt i stan och grannar och kommun tror det är pellets men man eldar ved jämt förutom nån dag innan sotarn kommer på besök. = man vill ha lite pellets aska i pannan åt sotarn så den inte ska gnälla till kommunen.. = funkar utmärkt och man har knappt nån rök alls ens vid upptändning och grannar tror man kör pellets. och sanningen är att flera av grannarna som elda med pellets med halvdåliga gamla kombipannor som snabbt fylls med aska och ryker och luktar mer än den som eldar med ved.
Men det är så det är att vara vedeldare i dagens sverige..
Sotas en gång om året som pellets anläggning och där sparar man också en slant och alla är nöjda.
Såklart viktigt att hålla koll själv då på att sota men med en bra vedpanna med underförbränning och keramik så tror till och med sotarn att han eldar med pellets hela tiden... :)

• Gilla
  • Älska
Angelica87 och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Ja det kan bli ca 6000 till som lök på laxen. Hoppas inte! Är alternativet att addera en pelletsbrännare uteslutet? Ni vill elda med ved?
Ja, vi vill elda med ved eftersom vi har egna träd. Vi väljer vedpanna pga ekonomiska skäl helt enkelt.

P polaris78 skrev:
om det inte går igenom hävda att du gör det för att "huvudsakligen" elda med pellets i den med en beg pelletsanläggning från blocket för 3-4000. pellets anses som renare än ved och med en sån där dubbellucka mellan ved och pellets så kan man växla imellan och elda ved när man så vill. Men nu använder man det officeillt mot kommunen bara i nödfall men i verkligheten kan du ju elda med ved till 99% och ingen vet vad du stoppar in i pannan idag. det ryker ur skorstenen och du har inte förbud att elda ved.. ett lite snirkligt sätt att ta sig runt reglerna och det känns moraliskt rätt då den pannan är tusen ggr bättre än den du hade som du ju får elda i om du vill.
Nekar dom ren vedpanna så gå denna väg och prova den. den har gått igenom hos en kompis som hamnade i samma problem.
Intressant!

S
A Angelica87 skrev:
Intressant!
Alltid en fördel om du kan hålla dig väl med kommunen. Säg som det är. kolla om du kan modifiera pannan till
mindre kostnad. Det måste ju vara en vettig kompromiss att behålla i stället för att kassera när den ändå är ganska bra. Bättre än den gamla.

A Angelica87 skrev:
Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

En kompis rev för ett tag sedan ut en Atmos DC 35 SF. Jag köpte den av honom plus acktankar. Jag betalade även en hel del för att ta upp ett hål i husgrunden, köra in panna och acktankar och sedan mura igen hålet.

DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta. Jag hade naivt trott att jag gjorde något bra ur miljösynpunkt, genom att skaffa en vedpanna som är drygt 20 år yngre samt även skaffat acktankar. Men nej, kommunen säger att jag måste kunna visa papper på att pannan jag installerar har en verkansgrad på minst 87%, annars blir det avslag. Detta enligt Boverkets regler. Jag ringde Atmos och de uppgav att för modellen jag köpt är verkansgraden bara 82%.

Effetkten hos Etna Duo är 25 kw, vilket skiljer sig för mycket från effekten hos den nya pannan, därför måste de nya reglerna följas. Som jag förstår det så hade allt varit okej om gamla och nya pannan hade haft samma effekt eftersom det då inte skulle räknas som en väsentlig förändring av eldstad.

Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
Hur gick det med detta?

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
A Angelica87 skrev:
Det vågar jag inte göra. Sotaren är väl skyldig att anmäla till kommunen att jag bytt panna? Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
Gå självsotar kurs och sota själv. Problemet löst.

Nu uppmärksammar jag att jag inte gjort någon anmälan till kommunen när jag bytte pelletskamin för ca 5 år sedan ...

Sotaren som kommer 2 ggr/år har inte heller reagerat.

C
Byter du till en likvärdig (likvärdig typ, storlek och effekt) krävs ingen anmälan. Ej heller gäller då effektivitetskravet om jag förstått det rätt.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.