A Arnodt skrev:
Präxis pajen79, ja eller hur, varför väcka björnen som sover.
ja precis

A Alexn72 skrev:
I min kommun måste man ändå ha nån kontroll som kostar lika mycket som om sotaren sotar:thinking:
ja dom ska tjäna pengar på allt

Jag undrar vad kommunen utdömer för straff om nya vedpannan används? Kanske bara är någon 100-lapp? Kanske är förmildrande omständighet t.ex. kall vinter och man riskerar hela sin familjs hälsa genom förfrysning. Blir dyrt för kommunen med sjukvård att behandla alla förfrysningsoffer. Billigare för kommunen att kommuninnevånaren använder sin vedpanna.

A Arnodt skrev:
Jag undrar vad kommunen utdömer för straff om nya vedpannan används? Kanske bara är någon 100-lapp? Kanske är förmildrarnde omständighet t.ex. kall vinter och man riskerar hela sin familjs hälsa genom förfrysning. Blir dyrt för kommunen med sjukvård att behandla alla förfrysningsoffer.
nyfiken jag också........jag har monterat in panna och pelletsbrännare och en jättegammal kamin i vardagsrummet som sitter i en pipa som aldrig är använd och jag sotar själv och har avsagt mig allt sånt..........Man kanske blir fängslad?
Har inte anmält ett dyft och kommer inte att göra heller.

• Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nyfiken jag också........jag har monterat in panna och pelletsbrännare och en jättegammal kamin i vardagsrummet som sitter i en pipa som aldrig är använd och jag sotar själv och har avsagt mig allt sånt..........Man kanske blir fängslad?
Har inte anmält ett dyft och kommer inte att göra heller.
Om något händer så kommer ditt försäkringsbolag att ha synpunkter, inte kul om det blir en totalskada vilket det ofta blir vid brand.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om något händer så kommer ditt försäkringsbolag att ha synpunkter, inte kul om det blir en totalskada vilket det ofta blir vid brand.
jo det är jag fullt medveten om......

S Stefan1972 skrev:
jo det är jag fullt medveten om......
Inget illa menat men långt ifrån alla tänker på det.
Har jobbat deltid inom räddningstjänsten i mer än 30 år och skrämmande många är inte försäkrade.
Vissa hyreshus där vi fått totalskador så ligger dom försäkrade på 30-50 procent

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
En fråga till ts. När du hörde dig för hos kommunen hur gjorde du det? Anonymt mail , ringde in och frågade? Dvs vet kommunen vem det är som vill byta panna?

• Gilla
Angelica87
  • Laddar…
Jag säljer kökspannor och regeln är att vid utbyte att den "nya" skall vara likvärdig eller bättre än den gamla avseende verkningsgrad och CO. Panna mot panna är ingen väsentlig förändring och behöver inte anmälas till kommunen. Men vet att det problematiseras mer ju längre ut i skogen kommunen ligger.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Håller med skulle installera den pannan man ska inte anmäla allt man gör och väldigt tveksam att sotaren skulle göra det. Nej kör på tycker jag

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Varför skulle sotaren vara skyldig att anmäla dig till kommunen?
Att sotaren medvetet skulle sätta käppar i hjulen för en av sina betalande kunder för en struntsak tycker jag låter osannorlikt.
För att sotaren har ett tillsynsansvar, sotaren sätter inte käppar i hjulet medvetet, om han inte anmäler så kommer han inte utföra arbetet fortsättningsvis.

Blir trots all idioti jag läst här fortfarande förvånad av antalet 'killgissningar' och rena drömmar från personer som inte har någon som helst koll på vad som gäller enligt PBL eller BBR.

För TS: Om kommunen gör rätt så måste du köpa ny/annan panna, finns inga kryphål.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Se till att ha en elpatron i ena tanken för om de mot all förmodan skulle bli problem med kommunen så kan du hänvisa till att du värmer med el. Och sen elda ändå. Finns inget värre än påhittade miljöpoliser som tror att allt blir bättre av att kassera det om redan finns och tillverka nytt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jäfla trams !
Pannan satt i din bekantas hus och det var ingen som klagade, när du flyttat in pannan hos dig så ska dom bråka

A Angelica87 skrev:
Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

En kompis rev för ett tag sedan ut en Atmos DC 35 SF. Jag köpte den av honom plus acktankar. Jag betalade även en hel del för att ta upp ett hål i husgrunden, köra in panna och acktankar och sedan mura igen hålet.

DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta. Jag hade naivt trott att jag gjorde något bra ur miljösynpunkt, genom att skaffa en vedpanna som är drygt 20 år yngre samt även skaffat acktankar. Men nej, kommunen säger att jag måste kunna visa papper på att pannan jag installerar har en verkansgrad på minst 87%, annars blir det avslag. Detta enligt Boverkets regler. Jag ringde Atmos och de uppgav att för modellen jag köpt är verkansgraden bara 82%.

Effetkten hos Etna Duo är 25 kw, vilket skiljer sig för mycket från effekten hos den nya pannan, därför måste de nya reglerna följas. Som jag förstår det så hade allt varit okej om gamla och nya pannan hade haft samma effekt eftersom det då inte skulle räknas som en väsentlig förändring av eldstad.

Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
Hej!
Nu ska du få ett råd av en gammal skorstensfejare!
Ring sotarn och be att få din panna sotad och sen vips så har du kommit runt systemet och din panna är med i systemet och godkänd!
Mvh Sotarn

• Gilla
  • Wow
gaia och 14 till
  • Laddar…
kisumisu
Helt löjligt!

Om sotaren börjar jävlas säger du att du byter pannan till bergvärme! 0st sotningar och en kund mindre :crysmile:

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.