43 907 läst ·
106 svar
44k läst
106 svar
Köpt begagnad vedpanna och kastat pengarna i sjön
Det är väl via kontrollplanen som du skickar in det till Kommunen? Som framgår av bygganmälan?B Boende45 skrev:Sotaren har anmälningsplikt till kommunen. Har precis installerat en kamin och inväntar sotaren i morgon. Efter godkännande ska sotaren skicka in bevis om godkännande till kommunen som sedan skickar besked till mig. Först då kan jag premiärelda.
Ditt problem handlar om att så fort du gör ett pannbyte så måste du uppfylla dagens (mycket hårda) regler för vedpannor.
syftet med reglerna är att du ser till att följa dem. Din lydnad. Det är främst den det handlar om.P Patmark skrev:
Om du har fått ett beslut från kommunen som du inte är nöjd med så kan du naturligtvis överklaga det!
Har du inte gjort någon bygganmälan eller sökt bygglov för bytet så skall pannan vara likvärdig eller helst bättre än den du har bytt ut..
Överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Det är gratis...
Har du inte gjort någon bygganmälan eller sökt bygglov för bytet så skall pannan vara likvärdig eller helst bättre än den du har bytt ut..
Det är gratis...
Nej, det är inget beslut fattat ännu. TS vill göra på ett annat sätt än lagen föreskriver.Andreas_Hansson skrev:
Om du har fått ett beslut från kommunen som du inte är nöjd med så kan du naturligtvis överklaga det!
Det är gratis...
Gissningsvis ungefär 4730 + 946 fram till nyår, sen ökar det något.A Arnodt skrev:Jag undrar vad kommunen utdömer för straff om nya vedpannan används? Kanske bara är någon 100-lapp? Kanske är förmildrande omständighet t.ex. kall vinter och man riskerar hela sin familjs hälsa genom förfrysning. Blir dyrt för kommunen med sjukvård att behandla alla förfrysningsoffer. Billigare för kommunen att kommuninnevånaren använder sin vedpanna.
Jovisst, men det enda som var min poäng (som mazdarune tycks ha missförstått) var att olika pannor och kaminer är specade med olika rökgastemperatur, och olika skorstenar är specade för olika rökgastemperatur dom med. Och bland annat därför är det en brandsäkerhetsfråga.H harven1 skrev:
Jo, så är det men alla skorstenar klarar minst 350C, nya prefabricerade klarar 450C med marginal men då måste man elda våldsamt ellr vara en mkt dålig panna för att nå den temperaturen.P Patmark skrev:
Angående högre rökgastemp och större pannor...
Många äldre pannor släppte med lätthet ut upp till 500 grader har jag sett med egna ögon och inget fel på pannan. många moderna pannor med vettig utformning så kan det vara omöjligt att komma över 250-300 och då kan man samtidigt ha gått från 25 till 50 kw så att storleken skulle ha nåt automatiskt förhållande till rökgastemperaturen är helt felaktigt.
Det beror på hur pannan ser ut och är konstruerad invändigt och i många moderna pannor så kan man sätta i och ta ur lösa turbulatorer som påverkar hur mycket rökgastemperatur man släpper ut i skorstenen.
Sen har många pannor idag fläktar som gör att dom ofta klarar sig med mindre skorstens kanaler än tidigare. vilket ofta tidigare var orsaken till att stora pannor bara var att glömma. Sen har det med ökad mängd accumulatortankar blivit allt vanligare med större vedpannor för att behöva elda färre timmar per dygn för att värma en viss mängd vatten.
Många äldre pannor släppte med lätthet ut upp till 500 grader har jag sett med egna ögon och inget fel på pannan. många moderna pannor med vettig utformning så kan det vara omöjligt att komma över 250-300 och då kan man samtidigt ha gått från 25 till 50 kw så att storleken skulle ha nåt automatiskt förhållande till rökgastemperaturen är helt felaktigt.
Det beror på hur pannan ser ut och är konstruerad invändigt och i många moderna pannor så kan man sätta i och ta ur lösa turbulatorer som påverkar hur mycket rökgastemperatur man släpper ut i skorstenen.
Sen har många pannor idag fläktar som gör att dom ofta klarar sig med mindre skorstens kanaler än tidigare. vilket ofta tidigare var orsaken till att stora pannor bara var att glömma. Sen har det med ökad mängd accumulatortankar blivit allt vanligare med större vedpannor för att behöva elda färre timmar per dygn för att värma en viss mängd vatten.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det här och ingenting annat var hela poängen med det jag sa. Att det är en brandsäkerhetsfråga att man inte hejvilt får para ihop vilken skorsten med vilken panna man vill.P polaris78 skrev: