Hej,

Har en tomt där jag stängt av 2 gräsmattor för att inte hunden ska kunna springa runt huset och skälla på de som går på gatan. Jag skulle vilja få klippningen av dessa att funka så enkelt som möjligt och undrar om ni kan hjälpa mej välja en robot som klarar detta. Har kollat på tre robotar: AM320, 330x eller Gardena R160. De tre klipp alternativ jag funderat på är:

1. Hantera dessa gräsmattor som biytor och lyfta dit klipparen 1-2 ggr per vecka. Använda samma begränsningskabel som tomten i övrigt men göra passagen dit så smal/obefintlig (kabel mässigt), så att roboten inte kan ta sig dit / vet om ytorna.

2. Inkludera dessa ytor i den vanliga ytan men låta den vara avstängd med ett staket, utom ett par nätter per vecka då man öppnar staketet (hunden är ute bara på dagen). Får en robot med gps som 330x spel då man stänger av ytor fysiskt med hinder? Kan man schemalägga dessa ytor på något sätt?

3. En tredje variant jag funderat på är om man kan förbi koppla en bit av begränsningskabeln med en 2x2vägs strömställare, så att man kan öppna staketet och slå om brytaren för en större yta om natten?

Har ni några bra råd på metod och robot?

Som ni ser på bilden är gräsytan total på ca 1000 kvm och har 2 brantare sluttningar på upp till 40%. Har tre tänkbara alternativ för laddningsstationen. Hundstaketen är i blått på skissen.

Tack på förhand!

//Lasse

Tomtkarta i Paint 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.