3 907 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Köpråd HTPC/webserver
Jag skulle säga "bygg själv", så kan du plocka ihop precis vad du vill ha.
Ska du bara köra en halvt om halvt oseriös webserver så föreslår jag att du kör en virtual machine med en freeBSD-installation under valfritt Windows. Tillochmed en unixterminal är enklare att förstå sig på (och har miljoner gånger bättre stöd i forum osv) än windows server. Dessutom är det inte helt vettigt att köra windows server som mediaspelare...
Ska du bara köra en halvt om halvt oseriös webserver så föreslår jag att du kör en virtual machine med en freeBSD-installation under valfritt Windows. Tillochmed en unixterminal är enklare att förstå sig på (och har miljoner gånger bättre stöd i forum osv) än windows server. Dessutom är det inte helt vettigt att köra windows server som mediaspelare...
Det är klart, vill man så finns det ju serverprogramvaror som arbetar under vanliga windows också.hek skrev:
Personligen hade jag inte gjort så, men det är klart att det går.
(Personligen hade jag aldrig nånsin kört en webserver på en burk som ska ha sin processorkraft till att visa filmer i Full-HD samtidigt.)
Det går, och jag kör en site på det sättet, men det är en magnitudskillnad på mängden krångel och riskerna för intrång (hotbilden mot Windows är så illa numera att jag planerar att ta bort alla Windows-maskiner som står direkt mot internet och ersätta med Linux). Min plan är att migrera hela siten till Linux så snart jag får lite tid över.
Det tog mig över en vecka att sätta upp den (och då är jag programmerare med bakgrund som sysadmin också). Att sätta upp motsvarande installation med Linux tar mig en timme, från ren maskin utan OS till fungerande webserver, plus tiden för att kopiera in själva siten som är lika för båda.
Bra poäng, håller med. Det spelar inte så mycket roll hur mycket pulver det är under huven på processorn om man chokar hårddisken och bussen.
Nu är jag som jag är, men jag skulle haft det på olika maskiner (och en packe filservers för att hålla data, och några servers för att tanka mer data, och en databasserver eller två, och så vidare...
Grejen är att hårdvara är snorbilligt idag. Kan man spara lite krångel på att ha en maskin till så är det värt det. När man står där och svär för att ingenting funkar, då är inte de där tusenlapparna för några maskiner till som hade gjort att bara en funktion gått ner istället värda ett dugg.
Nu har jag lite mer grund att stå på. Jag har lite för dålig koll på AMD cpu så där hänvisar jag till de mer kunniga men:
Definitivt 5400 RPM hårddiskar. 7200 är bara onödig energiförbrukning i det här fallet. Ett moderkort med nvidias 9400 grafik inbyggt räcker mer än väl till för HTPC jobbet.
Säkerhetsmässigt så kvittar det lika vad man kör så länge man vet vad man gör. Surfar man på diverse obskyra sidor som admin, tja då ligger man illa till. Ger man sjutton i det och inte heller klickar på alla roliga filer i mailen så klarar man sig väldigt långt på en standardinstallerad XPSP3/Vista/W7 eller dess serverkusiner.
Vidare säkerhetssnack tar vi dock i en annan tråd om intrese finns. Den här ska ju vara till för hårdvara och Rena har redan talat om vad som gäller för OS.
Definitivt 5400 RPM hårddiskar. 7200 är bara onödig energiförbrukning i det här fallet. Ett moderkort med nvidias 9400 grafik inbyggt räcker mer än väl till för HTPC jobbet.
Säkerhetsmässigt så kvittar det lika vad man kör så länge man vet vad man gör. Surfar man på diverse obskyra sidor som admin, tja då ligger man illa till. Ger man sjutton i det och inte heller klickar på alla roliga filer i mailen så klarar man sig väldigt långt på en standardinstallerad XPSP3/Vista/W7 eller dess serverkusiner.
Vidare säkerhetssnack tar vi dock i en annan tråd om intrese finns. Den här ska ju vara till för hårdvara och Rena har redan talat om vad som gäller för OS.
Det tips jag kommer med är att du reggar dig på sweclockers. Inget ont om någon härinne, men på det forumet lever vissa för att få sätta ihop htpc:s och liknande till sådana som dig. Det finns mycket kunskap om vilka saker som lirar med vilka baserat på trial end error. Det uppskattar jag. Men läs där ett tag så får du en känsla vilka användare som har koll, sen skriver du ett pm eller startar en tråd.
Jag har jobbat mycket med kylning av datorer (och datorer i största allmänhet), med allt från passiva lösningar, till aktiv luftkylning, vattenkylning, (enbart eller i kombination med peltier element), kompressorkylningar till lite mer extrema lösningar (för demo eller testbruk) med torris eller flytande kväve.Troberg skrev:
För att svara kort och konsist, peltier element blir uteslutet i en tyst burk. Det kräver ännu mer kylning i slutändan. Peltierelementet är ju bara en "värmepump", som i sig själv genererar en hel del värme. Man kan uppnå trevliga temperaturer (för att kunna överklocka datorn, men det är knappast intressant för gemena man, speciellt i en HTPC) men istället för att bara transportera bort värmen från cpu'n måste man nu på peltierelementets varma sida transportera bort värmen från cpu + värmen från själva peltierelementet. Vilket är en hel del om man använder ett elmenet kraftigt nog för att ha någon önskvärd effekt på dagens datorer.
Jag skulle bara rekommendera peltierelement till de som är intresserade av seriös överklockning och använder sig av vattenkylning.
Jag skrev en artikel om kylning med hjälp av peltierelement för en massa herrans år sedan. Artikeln är väl lite förlegad kanske, samt att ung och dum som man var är språkbruket måhända inte det bästa. Men det finns väl lite att hämta iaf om man är intresserad av att veta lite mer om peltierelement.
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1
Inte bara de, de är tystare och går svalare (vilken innebär att man behöver färre fläktar och får längre livslängd).
Jag kör 5400-varvare i mina filservrar, just för att inte överhetta dem.
Det tyckte jag också, men jag har råkat ut för en attack som slog genom en säkerhetslucka i Windows utan att jag behövde göra någonting, förutom att ha nätverkskabeln inkopplad. Visst, den patchades en månad senare, men Windows tänk att fixa säkerhetsfelen efter att de uppstår är fel.Säkerhetsmässigt så kvittar det lika vad man kör så länge man vet vad man gör. Surfar man på diverse obskyra sidor som admin, tja då ligger man illa till. Ger man sjutton i det och inte heller klickar på alla roliga filer i mailen så klarar man sig väldigt långt på en standardinstallerad XPSP3/Vista/W7 eller dess serverkusiner.
MrVoodoo: Tackar för bra info om Peltier-element. Har nu några förslag på hur man enkelt får en tyst/tystare kylning? Gärna inte alltför exotiska, det finns ju folk som kör vätskekylning med bättre medium än vatten (tex kvicksilver), men det är för mycket krångel för gemene man.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den tystaste och effektivaste kylningen i min mening är, och har varit under en ganska lång period, vattenkylning. Dock kan det bli både kostsamt och vara lite pill att få ihop om man ska göra någon egen lösning. Vilket jag själv föredrar om man ser till kylfömåga och ljudnivå. Dock blir dessa lösningar också allt som oftast lite skrymmande och kräver en någorlunda stor låda om man vill ha det i samma låda som datorn. Alternativt är att man kör en separat låda (håller på med en egen sådan just nu, revision 38b
). Men det är också för att jag jagar bästa möjliga kylförmåga. Till en vanlig dator som inte överklockas finns faktiskt en hel del alternativ bland färdigköpta lösningar. T.e.x har Zalman ett par lösningar som heter Reserator, externa och passiva (fläktlösa, iaf någon/några av dom).
Själv använder jag mig av en gammal bilkylare modell stor för att kunna köra passivt med de temperaturkrav jag har (alternativt ett par mycket mycket tysta fläktar).
I en vanlig dator, som inte överklockas är ju inte temperaturerna något direkt hinder i min mening. Min nuvarande egna HTPC är helt luftkyld, och i princip ljudlös, man får vara ca en meter ifrån den för att överhvudtaget kunna uppfatt något som helst sus ifrån den. I soffan går den inte att höra över huvudtaget även om det är helt tyst i lägenheten.
Byt ut fläktar till tysta högkvalitativa fläktar (Noctua är min egen favorit) samt ljudisolera chassit, det gör otorligt mycket för ljudet. Finns färdiga paket med ljudisolering att köpa som man bara kan skära till och klistra dit på insidan av lådan. Använder mig av ett sånt här kit till nuvarande HTPC'n, finns lite olika att välja mellan.
CPU-kylaren är väl det viktigaste annars, köp en någorlunda tilltagen sak så du kan köra med stora lågvarviga fläktar. Finns nästan obegränsat många att välja mellan, men de som ser ut ungefär så här är de jag har i åtanke.
Varvtalsregulatorer till fläktarna så att man kan ställa de på lägsta möjliga varvtal utan att temperaturen skjuter i höjden är vettigt, använder det till alla fläktarna i min HTPC.
Flätkarna i nätaggregatet kan man också se till att byta till tysta och ljudlösa, om man inte redan köpt ett nätaggregat som är väldigt tyst. Se till att hänga upp hårddiskarna i gummidämpning om man inte kör med en SSD vilket är att föredra (Intels 34nm 80GB'are är väl bland det mer prisvärda man hittar inom SSD idag) även om det kostar en rejäl slant extra.
Byt kylaren på grafikkortet till något tyst, alternativt fixa ett grafikkort med passiv kylning (eller som går att haka på vattenkylningen om man väljer en sådan).
En del generella tips, tyvärr är det så att det allt som oftast kostar en slant att göra en dator funktionell och riktigt riktigt tyst. La väl ut en 1500-2000kr på dämpning, fläktar, etc till min HTPC bara för att få den riktigt tyst. Som bonus med rätt prylar kan ju tilläggas att jag trots att jag gick till i princip ljudlös även SÄNKTE cpu-tempen med nästan 20 grader p.g.a av den "smartare" och mer optimerade kylningen.
Ett sista tips kan väl vara att tänka på luftflöde i lådan, att i snyggaste och mesta möjliga mån bunta ihop kablar etc och skapa ett så fritt luftflöde som möjligt, det kan påverka temperaturen en hel del (och i sin tur medge färre fläktar eller tystare fläktar på lägre varvtal).
Mycket generella tips och en del kanske självklara, är det något mer specifikt så är det väl bara att fråga vidare
Själv använder jag mig av en gammal bilkylare modell stor för att kunna köra passivt med de temperaturkrav jag har (alternativt ett par mycket mycket tysta fläktar).
I en vanlig dator, som inte överklockas är ju inte temperaturerna något direkt hinder i min mening. Min nuvarande egna HTPC är helt luftkyld, och i princip ljudlös, man får vara ca en meter ifrån den för att överhvudtaget kunna uppfatt något som helst sus ifrån den. I soffan går den inte att höra över huvudtaget även om det är helt tyst i lägenheten.
Byt ut fläktar till tysta högkvalitativa fläktar (Noctua är min egen favorit) samt ljudisolera chassit, det gör otorligt mycket för ljudet. Finns färdiga paket med ljudisolering att köpa som man bara kan skära till och klistra dit på insidan av lådan. Använder mig av ett sånt här kit till nuvarande HTPC'n, finns lite olika att välja mellan.
CPU-kylaren är väl det viktigaste annars, köp en någorlunda tilltagen sak så du kan köra med stora lågvarviga fläktar. Finns nästan obegränsat många att välja mellan, men de som ser ut ungefär så här är de jag har i åtanke.
Varvtalsregulatorer till fläktarna så att man kan ställa de på lägsta möjliga varvtal utan att temperaturen skjuter i höjden är vettigt, använder det till alla fläktarna i min HTPC.
Flätkarna i nätaggregatet kan man också se till att byta till tysta och ljudlösa, om man inte redan köpt ett nätaggregat som är väldigt tyst. Se till att hänga upp hårddiskarna i gummidämpning om man inte kör med en SSD vilket är att föredra (Intels 34nm 80GB'are är väl bland det mer prisvärda man hittar inom SSD idag) även om det kostar en rejäl slant extra.
Byt kylaren på grafikkortet till något tyst, alternativt fixa ett grafikkort med passiv kylning (eller som går att haka på vattenkylningen om man väljer en sådan).
En del generella tips, tyvärr är det så att det allt som oftast kostar en slant att göra en dator funktionell och riktigt riktigt tyst. La väl ut en 1500-2000kr på dämpning, fläktar, etc till min HTPC bara för att få den riktigt tyst. Som bonus med rätt prylar kan ju tilläggas att jag trots att jag gick till i princip ljudlös även SÄNKTE cpu-tempen med nästan 20 grader p.g.a av den "smartare" och mer optimerade kylningen.
Ett sista tips kan väl vara att tänka på luftflöde i lådan, att i snyggaste och mesta möjliga mån bunta ihop kablar etc och skapa ett så fritt luftflöde som möjligt, det kan påverka temperaturen en hel del (och i sin tur medge färre fläktar eller tystare fläktar på lägre varvtal).
Mycket generella tips och en del kanske självklara, är det något mer specifikt så är det väl bara att fråga vidare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden