3 907 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Köpråd HTPC/webserver
Sida 1 av 2
Hej,
Det finns en mängd olika trådar på andra forum om olika kombinationer på HTPC, men många urartar och ger extrema förslag. Jag hade tänkt mig köpa en Asus Pundit men då denna verkar bli omodern och jag skulle vilja ha en annan låda behöver jag lite köpråd.
Min tanke är att bygga en kombinerad HTPC och webserver för mitt fotogalleri.
Prio 1 är att göra den så strömsnål som möjligt då den skall stå på 24/7. Den skall även klara av att spela Full-HD och övriga HTPC-sysslor.
Är inte intresserad av Atom-processorerna då jag inte tror de klarar av att hantera fotogalleriet pga att stora filer skall komprimeras.
Någon som har tips om vettig kombination som inte är alltför dyr!
Chassit skall vara litet men gärna ha plats för 2 st 3,5".
TACK!
Det finns en mängd olika trådar på andra forum om olika kombinationer på HTPC, men många urartar och ger extrema förslag. Jag hade tänkt mig köpa en Asus Pundit men då denna verkar bli omodern och jag skulle vilja ha en annan låda behöver jag lite köpråd.
Min tanke är att bygga en kombinerad HTPC och webserver för mitt fotogalleri.
Prio 1 är att göra den så strömsnål som möjligt då den skall stå på 24/7. Den skall även klara av att spela Full-HD och övriga HTPC-sysslor.
Är inte intresserad av Atom-processorerna då jag inte tror de klarar av att hantera fotogalleriet pga att stora filer skall komprimeras.
Någon som har tips om vettig kombination som inte är alltför dyr!
Chassit skall vara litet men gärna ha plats för 2 st 3,5".
TACK!
Det där med "ska stå på 24/7" gör att kravet på strömsnålhet blir ganska stort. Varje W gör c:a 10kr per år, så strömmen blir vanligtvis snart dyrare än själva datorn. Du kommer säkert få massa bra förslag på HTPC från andra här, men om du är någorlunda bevandrad i linux skulle jag rekommendera dig att titta på en sheevaplug (googla på det) som webserver (mini-dator som drar c:a 3-5W och kostar en tusenlapp i inköp), och köpa en separat HTPC där du inte bryr dig om strömförbrukningen.
Om du tror att en sheevaplug är för klen för att hantera galleriet så är det bara att se till att bilderna komprimeras till några olika storlekar när du lägger in dem i galleriet, i stället för att de ska komprimeras varje gång någon tittar på dem.
Har själv en sheevaplug och även om jag ännu inte gjort mycket vettigt med den är jag impad över vad man får för pengarna. Kräver dock att du är bekväm med text-interface till linux.
Om du tror att en sheevaplug är för klen för att hantera galleriet så är det bara att se till att bilderna komprimeras till några olika storlekar när du lägger in dem i galleriet, i stället för att de ska komprimeras varje gång någon tittar på dem.
Har själv en sheevaplug och även om jag ännu inte gjort mycket vettigt med den är jag impad över vad man får för pengarna. Kräver dock att du är bekväm med text-interface till linux.
När det gäller mediaspelarmaskiner så rekommenderar jag en titt på http://www.inregodirekt.se/. Jag har själv köpt, till dags dato, 13 maskiner från dem, och de är billiga, bra och underbara att ha att göra med. Du kan få en utmärkt maskin för ändamålet för 1000-1500 kr där.
Jag skulle kört, i ditt enkla fall, XBMC (xbmc.org) som media center. Mycket lättanvänt och kraftfullt, och gratis. Kan köra på olika plattformar (Linux, XBox, Windows, Mac).
Det går alltså utmärkt att köra Windows, men jag skulle kört Linux, för att det är gratis, för att det är framtidssäkert, för att det är stenstabilt, för att säkerhetsproblem är en ickefråga (inget krångel med virusdödare och sånt) och för att det får ut mer kräm ur hårdvaran (alternativt, mindre last på datorn vid samma arbete utfört). Ska man inte ha datorn till annat så regerar Linux. Ska man ha datorn till annat (så länge som det inte är spel) så regerar också Linux.
Vill man ta in lite mer stuff, som telefoni, larm, home automation, övervakning, då skulle jag kört LinuxMCE, som är väldigt trevlig och lättkonfigurerad. Man får då ha en server (som också kan fungera som uppspelningsenhet), medan uppspelningsenheterna bootas från nätverket, så de behöver inte installeras alls. Det kan vara vanliga Windowsmaskiner, och när de ska köras som uppspelningsenhet så bara startar man om dem och låter dem boota från nätet. Väldigt smidigt. Man kan också använda i stort sett vad som helst som fjärrkontroll, dator, mobiltelefon, programerbar fjärr, spelkontroller, webterminal, you name it.
Oavsett vilken lösning du väljer så rekommenderar jag stenhårt en Wii-kontroll som fjärr. Smidig, elegant och effektiv.
Jag fattar dock inte riktigt vad du menar med att komprimera bilderna? Gå från (tex) RAW till JPG? Dra ner dem i storlek? Konvertera till ett progressivt format som tex JPG2000? Är det något du kan göra i förväg så spelar prestanda inte så stor roll, jag skapade miniatyrer (i två storlekar) av min fotosamling (några tiotusen bilder) och körde det på en klen bärbar dator. Visst, jag körde det över natten, men sedan var det klart och behövde inte göras igen.
Strömförbrukningen skulle jag inte bry mig om alls, en dator drar inte så mycket, speciellt inte när den inte arbetar. Folk tenderar att titta på effekten på nätdelen och räkna med den, men sanningen är att mesta delen av tiden så är den verkliga effekten bara en pytteliten bråkdel av den. Jag har själv ett 20-tal maskiner igång 24/7/365,25, en handfull av dem tunga servrar (12-15 diskar i varje) och en handfull som jobbar rätt så hårt hela tiden, och jag har ingen exceptionell elräkning. Knepet är bara att inte ha en massa monitorer igång i onödan, speciellt om de är bildrörsmonitorer, så jag fjärrkör alla mina servrar från min huvudmaskin (som iofs har sex monitorer).
Jag skulle kört, i ditt enkla fall, XBMC (xbmc.org) som media center. Mycket lättanvänt och kraftfullt, och gratis. Kan köra på olika plattformar (Linux, XBox, Windows, Mac).
Det går alltså utmärkt att köra Windows, men jag skulle kört Linux, för att det är gratis, för att det är framtidssäkert, för att det är stenstabilt, för att säkerhetsproblem är en ickefråga (inget krångel med virusdödare och sånt) och för att det får ut mer kräm ur hårdvaran (alternativt, mindre last på datorn vid samma arbete utfört). Ska man inte ha datorn till annat så regerar Linux. Ska man ha datorn till annat (så länge som det inte är spel) så regerar också Linux.
Vill man ta in lite mer stuff, som telefoni, larm, home automation, övervakning, då skulle jag kört LinuxMCE, som är väldigt trevlig och lättkonfigurerad. Man får då ha en server (som också kan fungera som uppspelningsenhet), medan uppspelningsenheterna bootas från nätverket, så de behöver inte installeras alls. Det kan vara vanliga Windowsmaskiner, och när de ska köras som uppspelningsenhet så bara startar man om dem och låter dem boota från nätet. Väldigt smidigt. Man kan också använda i stort sett vad som helst som fjärrkontroll, dator, mobiltelefon, programerbar fjärr, spelkontroller, webterminal, you name it.
Oavsett vilken lösning du väljer så rekommenderar jag stenhårt en Wii-kontroll som fjärr. Smidig, elegant och effektiv.
Jag fattar dock inte riktigt vad du menar med att komprimera bilderna? Gå från (tex) RAW till JPG? Dra ner dem i storlek? Konvertera till ett progressivt format som tex JPG2000? Är det något du kan göra i förväg så spelar prestanda inte så stor roll, jag skapade miniatyrer (i två storlekar) av min fotosamling (några tiotusen bilder) och körde det på en klen bärbar dator. Visst, jag körde det över natten, men sedan var det klart och behövde inte göras igen.
Strömförbrukningen skulle jag inte bry mig om alls, en dator drar inte så mycket, speciellt inte när den inte arbetar. Folk tenderar att titta på effekten på nätdelen och räkna med den, men sanningen är att mesta delen av tiden så är den verkliga effekten bara en pytteliten bråkdel av den. Jag har själv ett 20-tal maskiner igång 24/7/365,25, en handfull av dem tunga servrar (12-15 diskar i varje) och en handfull som jobbar rätt så hårt hela tiden, och jag har ingen exceptionell elräkning. Knepet är bara att inte ha en massa monitorer igång i onödan, speciellt om de är bildrörsmonitorer, så jag fjärrkör alla mina servrar från min huvudmaskin (som iofs har sex monitorer).
Tack för svaren, men är det ingen som kan försöka komma med konkreta svar utan att ifrågasätta så mycket?
Gällande komprimering av bilderna så kör jag Coppermine fotogalleri. Där laddar jag upp orignalbilderna (eftersom jag vill att användarna skall ha möjlighet att spara ner dem). Coppermine gör sedan en visningsbild och en thumbnail av dem.
Är inte intresserad av nån Linuxinstallation.
Gällande komprimering av bilderna så kör jag Coppermine fotogalleri. Där laddar jag upp orignalbilderna (eftersom jag vill att användarna skall ha möjlighet att spara ner dem). Coppermine gör sedan en visningsbild och en thumbnail av dem.
Är inte intresserad av nån Linuxinstallation.
Då börjar jag i andra ändan.
Har du elvärme i huset så spelar strömförbrukninen mindre roll då värme som värme. Har du det inte så ja då blir besparingen större på en strömsnålare dator och det bör ges mer fokus.
Hur mycket trafik har du på galleriet?
Har du inte så mycket trafik där så behöver man i princip inte ta hänsyn till det dimensioneringsmässigt på burken.
För HTPC bruk så behöver man en mellanklass processor som tex en Core2duo eller motsvarande AMD.
Man behöver inte något häftigare grafikkort utan de ger bara mer värme och buller.
Det jag ser som den största frågan är hur du vill lagra dina bilder och vilken säkerhetsnivå du vill ha här. Har du dem även på en annan plats så att det är ok att en disk krashar eller vill du ha ett dataskydd?
Hurpass viktig är ljudfrågan?
För mig själv så är fläktljud helt oaceptabelt så jag har byggt på HFX chassie men de är rätt dyra så är det ok med luftkylning och lite mer ljud?
Många frågor blev det men jag vill kunna ge ett så bra förslag som möjligt och då behöver jag lite mer information
Har du elvärme i huset så spelar strömförbrukninen mindre roll då värme som värme. Har du det inte så ja då blir besparingen större på en strömsnålare dator och det bör ges mer fokus.
Hur mycket trafik har du på galleriet?
Har du inte så mycket trafik där så behöver man i princip inte ta hänsyn till det dimensioneringsmässigt på burken.
För HTPC bruk så behöver man en mellanklass processor som tex en Core2duo eller motsvarande AMD.
Man behöver inte något häftigare grafikkort utan de ger bara mer värme och buller.
Det jag ser som den största frågan är hur du vill lagra dina bilder och vilken säkerhetsnivå du vill ha här. Har du dem även på en annan plats så att det är ok att en disk krashar eller vill du ha ett dataskydd?
Hurpass viktig är ljudfrågan?
För mig själv så är fläktljud helt oaceptabelt så jag har byggt på HFX chassie men de är rätt dyra så är det ok med luftkylning och lite mer ljud?
Många frågor blev det men jag vill kunna ge ett så bra förslag som möjligt och då behöver jag lite mer information
Du skriver alldeles för luddiga krav i ditt första inlägg, du specar inte arkivets storlek, anger inte heller förväntad trafik och krav på tillförlitlighet. Utöver det gör du antaganden som du inte har några vidare belägg för och blir dessutom stött och på gränsen till otrevlig när folk försöker hjälpa dig med alternativ.
Om du redan har på välunderbyggda skäl valt bort en arkitektur eller plattform, varför inte skriva det i ditt första inlägg? Att delta i forum är ett givande och tagande och inte en dedikerad support och inköpstjänst.
Om du nu inte vill ha en Atom baserad lösning, och måste ha 3.5" diskar så går det bästa alternativet (ur tysthet och strömsnålhets aspekt, Mac Mini) bort. Då återstår ett eget hopplock baserat på t.ex. en strömsnål AMD processor, 785/790 moderkort, WD Greenpower eller Samsung F2 diskar.
Om du redan har på välunderbyggda skäl valt bort en arkitektur eller plattform, varför inte skriva det i ditt första inlägg? Att delta i forum är ett givande och tagande och inte en dedikerad support och inköpstjänst.
Om du nu inte vill ha en Atom baserad lösning, och måste ha 3.5" diskar så går det bästa alternativet (ur tysthet och strömsnålhets aspekt, Mac Mini) bort. Då återstår ett eget hopplock baserat på t.ex. en strömsnål AMD processor, 785/790 moderkort, WD Greenpower eller Samsung F2 diskar.
Inte brusa upp...Rena skrev:
Du har inte riktigt specat vad du vill ha ut av HTPC-funktionen.
Är det bara att spela upp mediefiler så löser nog en mediespelaer det hela minst lika bra, och då är jag nog mer inne på Miles linje. Har själv en server som kör Windows Homeserver, och backupfunktionen är fantastiskt lättskött. Samtidigt står den och streamar film till min PopcornHour.
Men om det nu prompt skall vara en enda maskin, så vore nog en dator med Nvidias ION-chipset en rekommendation. Kör du t ex Asrocks HT 330 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513793) så kan jag inte tänka mig att CPU:n skulle ha några problem med lite bildkomprimering.
Hur lång tid tar förresten komprimeringen om den utförs på en "vanlig" PC?
Redigerat:
Jag kör en ASRock 330 Pro och kan varmt rekommendera den.Bergling skrev:
Visst är CPU:n inte den snabbaste (atom), men burken klarar 1080p utan några som helst problem med GPU:n istället. Med nvidia ION så behöver du inte snabb cpu för att klara film, så för att komplettera mats_o så behöver du antingen en snabb cpu eller rätt grafik-chip.
Jag kör xbmc på linux på ASRocken och kan köra en webbserver på den utan några som helst problem. En fördel är att eftersom du dekodar filmerna med GPU:n så kan CPU:n jobba på med att hantera webb-requests utan att filmen börjar hacka.
Om du absolut inte vill köra linux går ju förstås linux-alternativet bort, men du kanske ändå ska fundera på om det kan vara fördomar du har mot linux. Windows går förstås också köra på burken, men det har jag ingen erfarenhet av och kan inte säga om det går bra.
Redigerat:
Hade nog en lite dålig dag igår, därav min irritation. Ber om ursäkt.
Till att börja med så bor jag i lgh och har därmed inte elvärme.
Trafiken på webgalleriet är väl inte jättestor, men när det väl är mycket trafik så vill man inte att det skall sega sig.
Varför vill jag då inte ha en Atom-processor? Jo, det finns två skäl, dels har jag testat de mindre atomprocessorerna som sitter i netbooks och de var inte speciellt imponerenade. Visst, N330 processorn är snabbare.
Priset är en annan faktor, inte för att en ASrock är dyr, men det går att sätta ihop en burk med bättre prestanda för samma pengar om man kör en "vanlig" processor.
Säkerheten är inte jätteviktig. Originalen sparas på en annan dator + extern hårddisk.
Egentligen är det enda jag behöver hjälp med är att välja ett moderkort + processor som funkar bra som HTPC och som är strömsnålt. Minnen, låda och hårddiskar kan jag själv hitta.
Hade tänkt mig ett litet chassi med plats för 2 x 3,5" diskar.
Har det blivit något större klarhet?
Till att börja med så bor jag i lgh och har därmed inte elvärme.
Trafiken på webgalleriet är väl inte jättestor, men när det väl är mycket trafik så vill man inte att det skall sega sig.
Varför vill jag då inte ha en Atom-processor? Jo, det finns två skäl, dels har jag testat de mindre atomprocessorerna som sitter i netbooks och de var inte speciellt imponerenade. Visst, N330 processorn är snabbare.
Priset är en annan faktor, inte för att en ASrock är dyr, men det går att sätta ihop en burk med bättre prestanda för samma pengar om man kör en "vanlig" processor.
Säkerheten är inte jätteviktig. Originalen sparas på en annan dator + extern hårddisk.
Egentligen är det enda jag behöver hjälp med är att välja ett moderkort + processor som funkar bra som HTPC och som är strömsnålt. Minnen, låda och hårddiskar kan jag själv hitta.
Hade tänkt mig ett litet chassi med plats för 2 x 3,5" diskar.
Har det blivit något större klarhet?
Jag tänkte expandera ämnet lite, en tråd är ju till för alla på forumet, inte enbart för trådskaparen, så om man breddar den lite så kan fler ha nytta av den.
OK, uppfattat. Var dock beredd på att Windowslösning för det du är ute efter är rätt långt efter på Windows.
Jag har själv tittat på det, rätt trevligt faktiskt. I slutänden gick jag på ett lite lättviktigare (YAPIG) av prestandaskäl och för att det integrerade bättre i mitt CMS, men ändå ett bra val.
Jag vet att du inte tänker köra Linux, men Coppermine behöver MySQL, PHP och trivs bäst med Apache, alla dessa är produkter som, även om de finns till andra plattformar, har Linux som sin hemmaplattform. Jag är lite nyfiken på varför du ändå väljer Windows? LAMP (Linux Apache MySQL PHP) har liksom blivit ett begrepp av en anledning.
Någon som testat med Peltier-element?
Att byta ut hårddisken mot solid state-disk är också ett hett tips, men det förutsätter att man lagrar media på en annan server.
Vilken halvdan dator som helst räcker. Kolla på länken till Inrego i mitt första inlägg, många lämpliga maskiner till bra priser där.
Min erfarenhet är att även en rätt kass dator lätt hinner med att serva allt en någotsånär normal internetanslutning kan ta. Jag körde tex på en gammal 600 MHz burk förut, och den orkade lätt med att fylla en 100 MBit lina.
Det handlar inte enbart om att skydda originalen, det handlar också om att inte få in virus som ställer till med skit i ditt nät. Jag fick in ett virus förra året (första på över 15 år) som inom loppet av ett par minuter slagit ut alla Windowsmaskiner jag hade på mitt nätverk, och som tog mig uppemot en månad att rensa ut och återställa. Sånt slipper man gärna...
Har du några tankar på vad låg strömförbrukning innebär? under 10W? under 100W? Jag byggde själv ihop en HTPC/filserver av "standardkomponenter" för ett tag sedan och jag tror den drar ca 50w när den inte gör något tungt arbete.
Jag köpte vad som ansågs vara bra prestanda och strömsnålt för tillfället, utan att dra på med svindyra saker.
* AMD's 4850e processor (där e´t skall känneteckna energy efficient eller något sådant)
* WD "green" hårddisk, jobbar på lägre varv men har ändå fullt tillräcklig prestanda.
* Moderkort valde jag ett med allt inbyggt (Gigabyte GA MA78GM-S2H). Kraftigt nog för att klara HD-film utan extra grafikkort, ljudkort och nätverkskort som drar ström. Inbyggd HDMI etc för HTPC funktionalitet
* Chassit är ett Antec nsk 2480, ett desktop-chassi med HTPC "look" men utan flashig display och liknande. Stabilt och lättjobbat chassi, med bra kylning. Kräver dock en något djupare TV-bänk än de små chassina. Jag har mitt i en låg Bestå-bänk från IKEA.
På denna lagrar jag alla mina filer (bilder, film, tv, musik) så jag kan komma åt dessa på nätverket via laptopen (eller externt) och använder den som HTPC med hjälp av XBMC
Jag köpte vad som ansågs vara bra prestanda och strömsnålt för tillfället, utan att dra på med svindyra saker.
* AMD's 4850e processor (där e´t skall känneteckna energy efficient eller något sådant)
* WD "green" hårddisk, jobbar på lägre varv men har ändå fullt tillräcklig prestanda.
* Moderkort valde jag ett med allt inbyggt (Gigabyte GA MA78GM-S2H). Kraftigt nog för att klara HD-film utan extra grafikkort, ljudkort och nätverkskort som drar ström. Inbyggd HDMI etc för HTPC funktionalitet
* Chassit är ett Antec nsk 2480, ett desktop-chassi med HTPC "look" men utan flashig display och liknande. Stabilt och lättjobbat chassi, med bra kylning. Kräver dock en något djupare TV-bänk än de små chassina. Jag har mitt i en låg Bestå-bänk från IKEA.
På denna lagrar jag alla mina filer (bilder, film, tv, musik) så jag kan komma åt dessa på nätverket via laptopen (eller externt) och använder den som HTPC med hjälp av XBMC
Redigerat: