14 940 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Köpråd Excenterslip... Metabo ?
Ta med dig slangen till grovdammsugare när du skall hyra så ser du om den passar. Uthyrarna kanske har några adaptrar, alternativt att du kan hyra en slang hos dom som passar.
Uthyrarna brukar också ha papper som du kan köpa.
Uthyrarna brukar också ha papper som du kan köpa.
Jo dom hade papper jag frågade.
Slang har jag ordnat och även kollat att den passar för jag köpte en Bosch PMF 180E med samma anslutning idag till hörnen =)
Provade lite snabbt idag och den verkar avverka bra och med damsugaren till så damma det inget.
Nöjd än så länge.
Slang har jag ordnat och även kollat att den passar för jag köpte en Bosch PMF 180E med samma anslutning idag till hörnen =)
Provade lite snabbt idag och den verkar avverka bra och med damsugaren till så damma det inget.
Nöjd än så länge.
Jag lånade slipmaskinen idag och det var en Bosch GEX 150 Turbo som jag hoppats på =)
Där är ju stor skillnad när man kopplar på grovavverkningsläget men inte den avverkningen jag hoppats på.
Först hade jag fullt varv men det va ju omöjligt att hålla den och tyckte att där inte hände mycket.
Man fick trycka rätt hårt för där skulle hända något och gärna vinkla den lite så att inte hela plattan låg på för då ville den dra iväg åt alla håll. Sänkte varvet och då blev den lättare att hålla med sämre avverkning.
Jag trodde man skulle kunna slipa färg med denna utan att skrapa bort den först men det verkar inte gå bra.
Den vibbrerade jäkligt mycket och fingrarna var avdomnade ett tag efter åt, normalt?
Gjorde jag något fel?
Där är ju stor skillnad när man kopplar på grovavverkningsläget men inte den avverkningen jag hoppats på.
Först hade jag fullt varv men det va ju omöjligt att hålla den och tyckte att där inte hände mycket.
Man fick trycka rätt hårt för där skulle hända något och gärna vinkla den lite så att inte hela plattan låg på för då ville den dra iväg åt alla håll. Sänkte varvet och då blev den lättare att hålla med sämre avverkning.
Jag trodde man skulle kunna slipa färg med denna utan att skrapa bort den först men det verkar inte gå bra.
Den vibbrerade jäkligt mycket och fingrarna var avdomnade ett tag efter åt, normalt?
Gjorde jag något fel?
GexTurbon är som en vild tjur tills man lärt sig att tämja den.
Kom just upp ur källaren där jag stått o slipat några hyllplan, nu när jag har lärt mig monstret så kan jag köra den med en hand. Trycka behöver man ju inte ... det sköter ju dammsugaren.
Kom just upp ur källaren där jag stått o slipat några hyllplan, nu när jag har lärt mig monstret så kan jag köra den med en hand. Trycka behöver man ju inte ... det sköter ju dammsugaren.
Nimajneb skrev:
Okej jag har inte världens bästa eller modernaste damsugare och filtret var helt igensatt några gånger så det kan vara det som påverkat.
Papprenena jag fick till hade även hålen fel så jag fick göra några egna hål som kanske inte blev riktigt hundra.
Jag hade ju skrapat av färgen från trappan så det var bara färgresterna i ådrerna som skulle bort och det gick inte så snabbt som jag trodde.
Har du fullt varv när du slipar i turboläget med typ 40papper?
Att den inte levde upp till vad jag trodde kan ju mycket väl vara grovt handhavande fel =P
Produkter som diskuteras: "skrapat färgen"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Exenterslip ska man inte trycka hårt mot arbetsstycket. Om du inte får bra effekt med GEX150Turbo har du nog inte bra slippapper. Testa Mirka eller Boschs egna, själv tycker jag Mirkas är bättre.
Både ansiktsmask och dammsugare rekomenderas om man ska slipa mer än några minuter.
/P-O
Både ansiktsmask och dammsugare rekomenderas om man ska slipa mer än några minuter.
/P-O
Vad är skillnaden på en biltema excenterslip och en festool, varför köpa en dyring?
(bortsett från hållbarheten)
Har lite olika skit-slipar men de slipar ju hyffsat, excenter-slipen tar ju undan så mycket så jag använder mer en 100kr planslip. Jag har mest använt dem för att slipa sandspackel och lite skåpluckor.. Jag har heller inte använt dammsugare så ofta utan dragit på mig skydssmask istället
och jag har i ärlighetens namn heller inte provat någon proffsslip..
(bortsett från hållbarheten)
Har lite olika skit-slipar men de slipar ju hyffsat, excenter-slipen tar ju undan så mycket så jag använder mer en 100kr planslip. Jag har mest använt dem för att slipa sandspackel och lite skåpluckor.. Jag har heller inte använt dammsugare så ofta utan dragit på mig skydssmask istället
Teoretiskt sett kan dom långsiktigt göra samma sak.BerntS skrev:Vad är skillnaden på en biltema excenterslip och en festool, varför köpa en dyring?
(bortsett från hållbarheten)
Har lite olika skit-slipar men de slipar ju hyffsat, excenter-slipen tar ju undan så mycket så jag använder mer en 100kr planslip. Jag har mest använt dem för att slipa sandspackel och lite skåpluckor.. Jag har heller inte använt dammsugare så ofta utan dragit på mig skydssmask iställetoch jag har i ärlighetens namn heller inte provat någon proffsslip..
Lite som att jämföra Tata Nano med en Mercedes A-klass.
Du kan åka på Italien Semester i båda men upplevelsen på Autobahn resp över Alppassen blir ganska skiljda.
Jag hade för ett tag sedan möjlighet att jämföra en Festool och en B&D excenterslip. Med dammsugare inkopplad så dammar B&D:n fortfarande ganska mycket, även om det är mycket bättre än utan dammsugaren, medan Festool:en är i princip dammfri med samma dammsugare.phl skrev:
En annan skillnad var att B&D låter som ett reaplan medan Festool bara susar behagligt. Nåja, den billigare väsnas betydligt mer ivarjefall.
Ergonomin var också klart bätter på Festool maskinen. Bekvämare att hålla och mindre vibrationer.
Slutligen så tyckte jag också att Festool var effektivare men nu hade jag ju inte samma papper på maskinerna. Jag slipade inte heller särskilt länge med Festool så det kanske var mer en känsla eller önskan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden