14 940 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Köpråd Excenterslip... Metabo ?
slacker skrev:För det priset skulle jag nog satsa på en riktigt bra maskin i mitt tycke - Absolut den bästa jag haft. Kommer med systainer för bra förvaring av maskin och papper. Minimalt med damm om man kompletterar med Festools dammsugare.
Liten, lätt, smidig och riktigt bra. Kör den till allt, hörnarbete vid golvavjämning, slutslipning vid tillverkning, spackelslipning tak, vägg.
En mkt bra maskin...
[länk]
Hej jag undrar på vilket sätt denna skulle vara bättre?
Den kan inte ställa om sig så att man får bra avverkning eller bra yta som den andra.
Den är på ynka 200w.
Hörnarbete? den är ju rund.
Denna känns ju mer som en vanlig billig excenter fast denna har bättre dammupptagning och kanske inte skakar så mycket.
Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Enligt vad jag läs här så verkar det ju som att festools rotex 125 eller 150mm är den bästa slipen som finns, och att makita 6040 och bosch gex 150 turbo ska vara likvärdiga i avverkning men lite sämre med att inte damma.
Och makitan och boschen kan jag få för 2900kr ungefär i sverige kostar dom 4-4800kr
Så jag tycker det verkar vara ett bra pris, och verkar vara en väldigt bra maskin.
Det ända jag tvekar lite på är om den är jobbig att hålla plan?
Fungerar den att använda utan damsugare?
Och makitan och boschen kan jag få för 2900kr ungefär i sverige kostar dom 4-4800kr
Så jag tycker det verkar vara ett bra pris, och verkar vara en väldigt bra maskin.
Det ända jag tvekar lite på är om den är jobbig att hålla plan?
Fungerar den att använda utan damsugare?
Självklart har ni rätt - Jag tycker dock att ETS125'an är en mångsidig maskin som jag alltid föredrar framför andra. Enhandgrepp och smidighet är det som lockar mig att välja den framför andra.
Smaken är som baken!
Smaken är som baken!
Har aldrig testat Makitan men Rotex 125:an tyckte jag krävde en timmes körning för att man skulle lära sig hur den beter sig. Rotexen är inga direkta problem att hålla plan men den kan få för sig att dansa iväg om man inte manöverar den på rätt sätt. Själv skulle jag aldrig ens överväga att köra en sådan slipmaskin utan utsug.
Håller med. Utsug är ett "måste", väldigt tråkigt och ohälsosamt annars.phl skrev:Har aldrig testat Makitan men Rotex 125:an tyckte jag krävde en timmes körning för att man skulle lära sig hur den beter sig. Rotexen är inga direkta problem att hålla plan men den kan få för sig att dansa iväg om man inte manöverar den på rätt sätt. Själv skulle jag aldrig ens överväga att köra en sådan slipmaskin utan utsug.
Rotexen är en svår slipmaskin enligt mitt tycke. Dels för att den vill "dansa", dels för att man måste ställa ett lagom sug på dammsugaren (just för dansandet och fastsugning), dels för att motorn är sidoplacerad. Generellt gäller att ju större plattan desto lättare är det att hålla den plan och slipa lika mycket överallt. Jag har 150mm och har inte ångrat det. Dock vill jag slå ett slag för ETS150/3 (eller 150/5) - det är utmärkta excenterslipmaskiner, otroligt smidiga att köra, extremt bra dammutsug, mycket lätta. Nackdelen är att det inte finns något grovslipningsläge, vilket klart kan vara bra ibland. Men jag använder min 150/3 otroligt mycket mer än rotexen. Skulle det behövas grovslipning så tar 150/3 med rubin p24 rätt bra den med, om än inte i klass med en rotex.
Även om det är ett litet avsteg från diskussionen i tråden så kan jag inte annat än hålla med Daniel, Festools 150/3 är tveklöst den bästa slipmaskin jag använt. Visst, inget grovläge men de flesta slipjobben innefattar att finslipa större ytor. Där brilljerar verkligen 150/3!
phl skrev:
Det känns som jag blir mer osäker ju mer jag läser.
Det är så här att det är en trappa jag ska göra vid och jag har skrapat bort nästan all färg med värmepistolen nu, utom inne i hörnen för där kom jag inte åt med skrapan.
Jag hade tänkt slipa den helt ren från färgresterna och sedan olja eller lacka den.
Jag behöver en bra slip som slipar fort och snyggt, inte dammar, skön att använda och praktisk.
Nu när jag har skrapat bort färgen så behöver jag ju ingen slip som har någon jätte avverkning, men hade det gått med Festool 150/3 och grovt papper att börja slipa ner några lager färg? jag antar att med en rotex modell hade det gått riktigt fort att göra det?
Men rotexen är kanske inte lika lätt och smidig att använda till lite vanliga slipjobb?
Från början verkade som att rotexen var en riktigt bra allround slip men nu börjar jag tvivla,
den verkar svår att hålla plan och nu kommer det fram att Festool 150/3 används mycket oftare än rotexen.
Till hörnerna tänkte jag använda en billig hörnslip, det borde väll fungera hyffsat?
Jag har inte planerat att lägga ytterligare 3000kr för en Fein multimaster som säkert är bra.
Jag är verkligen jätte tacksam för att ni har tid och ork att svara på mina frågor.
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag kastar lite grus i det väloljade maskineriet och säger Festool RO 90, till ditt projekt passar den utmärkt.
Jag är kär i min, och plockar fram den oftare än RO 150:an nuförtiden. Levereras med deltaplatta med så du kommer in i hörnen...
Jag är kär i min, och plockar fram den oftare än RO 150:an nuförtiden. Levereras med deltaplatta med så du kommer in i hörnen...
Om det nu bara är trappan du skall göra. Hyr en Rotex över helgen och prova, det kostar bara någon hundring. Därefter vet du om du om det är någon ide att köpa en exenter till de andra jobben. Du kanske hyr då med?
Hmm ja det skulle man kunna göra men var hittar jag ställen som hyr ut sånna?Raceman skrev:
Finns det i ängelholm eller helsingborg?
RFL skrev:
Jag har ringt Cramo och dom hade en Bosch GEX 150 men dom visste inte om det var turbo.
Jag har även kontaktat Lyft och byggmaskiner och dom visste inte riktigt vad dom hade någon makita trodde han.
Tack iaf
Tänkte hyra någon och prova om den är bra och kanske beställa en.
De Stijl skrev:
Jag har en gammal grovdammsugare som jag tänkte använda, men vad är det jag behöver för att kunna ansluta den? något special till olika excenterslipar eller?
Får väll kanske fråga dom om hur det fungerar.
Brukar man köpa papper hos dom som hyr ut?