14 940 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Köpråd Excenterslip... Metabo ?
Sida 1 av 3
Hej
Jag är på jakt efter en bra excenterslip som inte dammar ner hela huset så fort man startar den och avverkar bra.
Jag har kollat på massa trådar här och lite överallt och kommit fram till att det bästa är en
Festool rotex men den är för dyr för det lilla jag vet jag behöver den till.
Jag har nog fastnat för en Metabo SXE 450 Turbo och undrar om någon vet hur den är?
Om jag läst rätt så ska man kunna koppla dammsugare till den och man kan ändra
läge på den som på festoolen så den avverkar bra eller får fin yta.
Undrar hur dammupptagningen är med och utan dammsugare?
Avverkar den bra?
Känns den bra att använda?
Eller ska jag kolla efter någon annan som är bättre i samma prisklass?
Tacksam för alla svar.
MVH Viktor
Jag är på jakt efter en bra excenterslip som inte dammar ner hela huset så fort man startar den och avverkar bra.
Jag har kollat på massa trådar här och lite överallt och kommit fram till att det bästa är en
Festool rotex men den är för dyr för det lilla jag vet jag behöver den till.
Jag har nog fastnat för en Metabo SXE 450 Turbo och undrar om någon vet hur den är?
Om jag läst rätt så ska man kunna koppla dammsugare till den och man kan ändra
läge på den som på festoolen så den avverkar bra eller får fin yta.
Undrar hur dammupptagningen är med och utan dammsugare?
Avverkar den bra?
Känns den bra att använda?
Eller ska jag kolla efter någon annan som är bättre i samma prisklass?
Tacksam för alla svar.
MVH Viktor
Nej, du skall inte behöva betala 5000 för en excenterslip. Kronan stärktes efter att de rödgröna förlorade valet. Det betyder extra bra priser om du vill importera. Både Boschen och Makitan går lös på ca 244 GBP. Det betyder att du har dem hemma för runt 2800-2900 SEK.
http://www.axminster.co.uk/dual-action-sanders-dept206929_pg1/
Om du hellre vill ha en klassisk excenterslip, som inte alls är så mångsidig som Boschen eller Makitan ovan, finns även sådana från UK:
http://www.axminster.co.uk/random-orbit-sanders-dept206928_pg1/
Håll dig bara borta från de billigaste så kan det inte bli jättefel. Om du vill ha dammutsugning som gör att du kan slipa i vardagsrummet utan att hamna i konflikt med de andra som vistas där, bör du titta på en Festoolprodukt.
http://www.axminster.co.uk/dual-action-sanders-dept206929_pg1/
Om du hellre vill ha en klassisk excenterslip, som inte alls är så mångsidig som Boschen eller Makitan ovan, finns även sådana från UK:
http://www.axminster.co.uk/random-orbit-sanders-dept206928_pg1/
Håll dig bara borta från de billigaste så kan det inte bli jättefel. Om du vill ha dammutsugning som gör att du kan slipa i vardagsrummet utan att hamna i konflikt med de andra som vistas där, bör du titta på en Festoolprodukt.
mattiasp skrev:Nej, du skall inte behöva betala 5000 för en excenterslip. Kronan stärktes efter att de rödgröna förlorade valet. Det betyder extra bra priser om du vill importera. Både Boschen och Makitan går lös på ca 244 GBP. Det betyder att du har dem hemma för runt 2800-2900 SEK.
[länk]
[länk]
Jag har kollat lite mer och hittat Bosch GEX 150 Turbo för runt 3800kr
det är rätt mycket mer än vad jag tänkt från början men, jag vill heller inte köpa en för 2800kr som inte fungerar bra.
Boschen verkar fått bra omdöme iaf...någon som har något att säga om den?
Fungerar den bra med dammsugare så man slipper damm?
Är det svårt att hålla balansen så den ligger plant?
Tack för all hjälp
mattiasp skrev:Nej, du skall inte behöva betala 5000 för en excenterslip. Kronan stärktes efter att de rödgröna förlorade valet. Det betyder extra bra priser om du vill importera. Både Boschen och Makitan går lös på ca 244 GBP. Det betyder att du har dem hemma för runt 2800-2900 SEK.
[länk]
[länk]
Räcker det att dom kostar 2800-2900kr?
Det är 244 +13 frakt * 11 = 2827 sen tillkommer väll 25% moms och tullavgift?
Så då landar det på runt 3700kr med allt väll?
Nej, det tillkommer ingen moms och tull från UK, eftersom vi båda är med i EU. De maskiner jag refererar till är s.k. dual action sanders, dvs det som festool kallar Rotex. Det är alltså samma maskin som du har hittat för 3800 SEK. Festool brukar ha bättre dammupptag när man kopplar dem till dammsugare, men maskinernas prestanda skall enligt tester vara likartade. De lite billigare klassiska excentersliparna är ett bra val om du inte skall grovslipa. Jag kör min rotex nästan uteslutande i rotex-läget. Till finliret har jag en liten Festool strykjärnsmodell som heter ungefär dts 300, tror jag.
mattiasp skrev:Nej, det tillkommer ingen moms och tull från UK, eftersom vi båda är med i EU. De maskiner jag refererar till är s.k. dual action sanders, dvs det som festool kallar Rotex. Det är alltså samma maskin som du har hittat för 3800 SEK. Festool brukar ha bättre dammupptag när man kopplar dem till dammsugare, men maskinernas prestanda skall enligt tester vara likartade. De lite billigare klassiska excentersliparna är ett bra val om du inte skall grovslipa. Jag kör min rotex nästan uteslutande i rotex-läget. Till finliret har jag en liten Festool strykjärnsmodell som heter ungefär dts 300, tror jag.
Jaha okej hade för mig det var så, är det usa som det är moms och tull kanske då.
Vilken av bosch och makita ska man välja då?
Makita låter bättre och dyrare än bosch,
Och makitan är betydligt dyrare i sverige än boschen vad jag sett iaf.
Hur blir det med garantin?
Garantin gäller, men du riskerar att behöva skicka maskinen till UK om du behöver få den reparerad. Rykten säger att det kan bli problem med garantin om du klipper sladden och sätter fast en svensk stickpropp. Om man är rädd för det kan man köpa en adapter på Clas Ohlson för 39 spänn. Jag klipper av sladden. Personligen skulle jag välja Makitan, men det beror bara på att jag inte gillar Bosch. Jag gillar japanska grejor och kör japansk bil. Den enda gång jag har behövt utnyttja garantin på verktyg och maskiner är när jag har köpt blå Bosch. Någon gång har jag köpt kinesiska skräpprodukter, men då har jag begärt pengarna tillbaka.
mattiasp skrev:Garantin gäller, men du riskerar att behöva skicka maskinen till UK om du behöver få den reparerad. Rykten säger att det kan bli problem med garantin om du klipper sladden och sätter fast en svensk stickpropp. Om man är rädd för det kan man köpa en adapter på Clas Ohlson för 39 spänn. Jag klipper av sladden. Personligen skulle jag välja Makitan, men det beror bara på att jag inte gillar Bosch. Jag gillar japanska grejor och kör japansk bil. Den enda gång jag har behövt utnyttja garantin på verktyg och maskiner är när jag har köpt blå Bosch. Någon gång har jag köpt kinesiska skräpprodukter, men då har jag begärt pengarna tillbaka.
Kan man inte öppna maskinen och byta hela sladden till en vanlig och ha den andra i reserv om maskinen går i sönder?
Hur lång leveranstid brukar det vara?
327,90 EUR från Tyskland (Rubart.de) ca 3200 SEK inkl frakt
Om du använder banköverföring (förhandsbetalning) tar det lite över en vecka att få hem prylarna, senast beställde jag den 10/9 på kvällen och fick paketet igår.
/P-O
Om du använder banköverföring (förhandsbetalning) tar det lite över en vecka att få hem prylarna, senast beställde jag den 10/9 på kvällen och fick paketet igår.
/P-O
Redigerat av moderator:
Jag har kollat runt och så gått som bestämt mig för en makita 6040 från https://www.axminster.co.uk
Jag undrar bara hur paketet levereras i sverige? är det posten?
Var hittar man bra sandpapper till en sådan maskin?
Det ska bara vara att byta ut stickkontakten sen för att använda den i sverige?
Läste någonstans om dom hade 240v och vi 230v.
Det blir inget problem då?
MVH Viktor
Jag undrar bara hur paketet levereras i sverige? är det posten?
Var hittar man bra sandpapper till en sådan maskin?
Det ska bara vara att byta ut stickkontakten sen för att använda den i sverige?
Läste någonstans om dom hade 240v och vi 230v.
Det blir inget problem då?
MVH Viktor
Turmenator - Jag har skickat dig ett PM.
Det är samma 230 vs. 240. Inga problem där. Passa på att köpa sandpapper på en och samma gång vid en beställning.
Du byter bara stickpropp för att använda den i Sverige - Köpt massor av verktyg från just Axminster och det är inga som helst problem.
Axminster kommer med TNT hem till dörren - Ett gissel när man inte är hemma på dagtid. :S
Det är samma 230 vs. 240. Inga problem där. Passa på att köpa sandpapper på en och samma gång vid en beställning.
Du byter bara stickpropp för att använda den i Sverige - Köpt massor av verktyg från just Axminster och det är inga som helst problem.
Axminster kommer med TNT hem till dörren - Ett gissel när man inte är hemma på dagtid. :S
För det priset skulle jag nog satsa på en riktigt bra maskin i mitt tycke - Absolut den bästa jag haft. Kommer med systainer för bra förvaring av maskin och papper. Minimalt med damm om man kompletterar med Festools dammsugare.
Liten, lätt, smidig och riktigt bra. Kör den till allt, hörnarbete vid golvavjämning, slutslipning vid tillverkning, spackelslipning tak, vägg.
En mkt bra maskin...
http://www.axminster.co.uk/festool-festool-ets-125-eq-plus-random-orbit-sander-prod797376/
Liten, lätt, smidig och riktigt bra. Kör den till allt, hörnarbete vid golvavjämning, slutslipning vid tillverkning, spackelslipning tak, vägg.
En mkt bra maskin...
http://www.axminster.co.uk/festool-festool-ets-125-eq-plus-random-orbit-sander-prod797376/