Hej,

Det var ett tag sen man gick ut el-tele, så det är hög tid att damma av grundkunskaperna... :-)

Har en liten fråga ang inkoppling av diverse relä'n. Om ni tittar på bif bild (som jag hittat på nätet) så undrar jag om det inte smiter in ström bakvägen till relät ifrån sista kopplingspunkten. Om man nu kopplar som jag tänker så gör det förmodligen det, men jag antar då att det inte är skadligt på något sätt för relä't...? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tackar!

Mvh
Hampus

• kretssd9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du "riskerar" att få spänning tillbaka på S1 anslutning 3 men vad skulle det göra?

Sedan kan du få problem att hitta ett ljusrelä med skild reläfunktion, de jag har micklat med (inte så många) har fas in tändtråd ut + nollan och reagerar med att tända ljuset när man slår på strömmen men om man sätter ljusrelät först så kommer man runt det problemet.

Jag skulle vilja vända på alla saker mellan fasen och lampan så kommer det att bli enklare med ljusrelät. Du får rita en egen ritning och lita inte på allt på nätet (mitt inlägg kanske).

Protte

Tack för svar. Jag tänkte mer om man riskerar att få spänning tillbaka på SR 14 eller RS 14 ifrån kopplingspunkten innan lampan om man "förbikopplar" med brytaren S1. Dvs när jag slår på brytare (S1) så smiter det in spänning "bakvägen" till ex SR 14. Det kanske inte spelar någon roll. Jag är bara nyfiken på om relä't kan må dåligt/gå sönder av ett sådant scenario.

Mvh
Hampus

Din ritning är en riktigt bra principskiss. Den är inte ett helt korrekt kretsschema eftersom skymningsrelät behöver nolla, om du nu inte hittat ett som klarar sig utan nolla.

Det borde inte vara några problem med att spänningssätta utgången på skymningsrelät och rörelsevakten eftersom de är stängda i utgångsläget, men läs i manualen till ditt skymningsrelä för att vara på den säkra sidan.

Skymningsrelän är ofta inkopplade med en bypass på just det sätt som din ritning beskriver.

Kopplat enligt ditt bifogade schema är svaret otvetydigt nej, inget kan må dåligt/gå sönder av detta.

Tackar och bockar för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.