Hej!

Är lite konfunderad hur jag ska koppla sladdarna till den här kopplingsplinten (se bild 1). På den gamla armaturen så hade kopplingsplinten bara ett hål på vardera sida för respektive N, 1, 2 och jordat och alla sladdar kopplade på ena sidan och ut på den andra sidan, så där var det enkelt. Kopplingsplinten på den nya armaturen har två hål på vardera sida för N, 1, 2 och jordat, samtidigt som jordkabeln är på andra sidan jämfört mot N och 2. Hur är det kopplat i den här nya kopplingsplinten med tanke på att den har två hål på vardera sida? Är det rätt tänkt att koppla enligt bild 2? Eller skulle man även kunna koppla enligt bild 3, beroende på hur en sådan här kopplingsplint fungerar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bild 1
Kopplingsplint med märkning N, jord, 1, 2; flerfärgade kablar anslutna i en armatur. Transformator till vänster i bild.

Bild 2
Bild av kopplingsplint med flera anslutningskablar: blå, brun, vit och gul (jord), kopplade till terminalerna N, 1, 2 och jordat.

Bild 3
Kopplingsplint med sladdar kopplade till märkta hål för N, jord, 1 och 2; sladdar i blå, gul och brun färg.

Bästa svaret

Koppla efter bild 3. Inkommande ledare till vänster sida på plinten. De två hålen för respektive N, 1/2 och jord på vänster sida är internt sammankopplade i plinten och förbindelse finns till höger sida på plinten.

Jordledaren är gul/grön.

• Gilla
Matteus77
  • Laddar…
Tack för svar!

Kopplade enligt bild 3. Funkar kanon! Tack!

Antar att i plinten så är det kopplat som ett x då? Om så, så antar jag att det även hade fungerat att koppla som bild 2?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.