2 621 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kopplingsdosa - Viktigt
Hej
Jag ska koppla en dosa som får en mating i form av en femledare, och sen ska den vidare till tre uttag genom genom en dosa. Det betyder att dosan har en femledare och 3 st treledare. Min fråga är hur man ska koppla i dosan? Är det färg på färg och sen vika undan tändtrådarna från femledaren eller är jag helt fel ute?
Mvh
Svar uppskattas väldigt gärna!
Jag ska koppla en dosa som får en mating i form av en femledare, och sen ska den vidare till tre uttag genom genom en dosa. Det betyder att dosan har en femledare och 3 st treledare. Min fråga är hur man ska koppla i dosan? Är det färg på färg och sen vika undan tändtrådarna från femledaren eller är jag helt fel ute?
Mvh
Svar uppskattas väldigt gärna!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Vad finns i femledaren? Tre olika faser, en fas och två tändtrådar, en fas och två icke inkopplade ledare eller vad?
Och vad vill du uppnå? Ska alla tre uttag gå på samma säkring?
Och vad vill du uppnå? Ska alla tre uttag gå på samma säkring?
Trädtrådar? Det låter som om du är "helt fel ute".dr3g3n skrev:Jag ska koppla en dosa som får en mating i form av en femledare, och sen ska den vidare till tre uttag genom genom en dosa. Det betyder att dosan har en femledare och 3 st treledare. Min fråga är hur man ska koppla i dosan? Är det färg på färg och sen vika undan tändtrådarna från femledaren eller är jag helt fel ute?
Det som låter mest rimligt är att du har tre faser+jord och nolla in, och det ska gå ut tre stycke treledare med varsin fas+jord+nolla. En sådan koppling fungerar, men är inte alltid lämplig.
Men vi vet ju inte riktigt vad det är du vill åstadkomma. Men det låter som om du borde be någon kunnig att hjälpa dig på plats.
I all välmening, men måste du fråga om detta ska du nog inte koppla. Men det lär väl inte hindra dig :S så:
Var kommer femledaren ifrån?
Du pratar om tändtrådar, hur vet du att det är såna?
Det är väl ingen trefasgrupp du ska dela upp?
Vad är syftet med din koppling? Ska du montera tre nya uttag eller har jag missförstått?
Två före, lol
Var kommer femledaren ifrån?
Du pratar om tändtrådar, hur vet du att det är såna?
Det är väl ingen trefasgrupp du ska dela upp?
Vad är syftet med din koppling? Ska du montera tre nya uttag eller har jag missförstått?
Två före, lol
Jag passar på att ta tillfället att påpeka att det här ska göras av behörig elektriker, och att det finns en anledning till den regeln...
Hur som helst så se absolut till att alla gulgröna kopplas ihop med varandra, och inte med något annat.
Detsamma gäller de blåa ledarna.
Du behöver berätta vad som sitter i andra änden av femledaren för att du ska kunna få nån bra hjälp, men utan att veta mer så chansar jag på att du borde koppla de bruna/svarta från uttagen på varsin av de i femledaren som "är kvar" när du redan kopplat de gulgröna och de blåa ledningarna...
Alltså det kommer se ut ungefär såhär:
Fyra stycken gulgröna ihopkopplade.
Fyra stycken blåa ihopkopplade.
En svart/brun från uttag 1 kopplad till femledarens brun.
En svart/brun från uttag 2 kopplad till femledarens svart.
En svart/brun från uttag 3 kopplad till vemledarens vit/grå (kan också vara svart med vit rand på t.ex. vissa utanpåliggande kablar).
Om det inte finns gulgrön med på alla ledningarna så ring en elektriker, om man kopplar fel på skyddsjorden så kan det gå ruskigt illa...
Hur som helst så se absolut till att alla gulgröna kopplas ihop med varandra, och inte med något annat.
Detsamma gäller de blåa ledarna.
Du behöver berätta vad som sitter i andra änden av femledaren för att du ska kunna få nån bra hjälp, men utan att veta mer så chansar jag på att du borde koppla de bruna/svarta från uttagen på varsin av de i femledaren som "är kvar" när du redan kopplat de gulgröna och de blåa ledningarna...
Alltså det kommer se ut ungefär såhär:
Fyra stycken gulgröna ihopkopplade.
Fyra stycken blåa ihopkopplade.
En svart/brun från uttag 1 kopplad till femledarens brun.
En svart/brun från uttag 2 kopplad till femledarens svart.
En svart/brun från uttag 3 kopplad till vemledarens vit/grå (kan också vara svart med vit rand på t.ex. vissa utanpåliggande kablar).
Om det inte finns gulgrön med på alla ledningarna så ring en elektriker, om man kopplar fel på skyddsjorden så kan det gå ruskigt illa...
Klicka här för att svara