Hej alla duktiga!

Jag är ny på forumet och tillsammans med min sambo flyttade vi till hus för ca 3 år sedan.
Vi ska nu måla om och vi har sett att panelen på garaget går väldigt långt ner mot stenen på vänster sida. Förmodligen har detta uppstått när tidigare ägare la dit stenen.

Detta har ju uppenbarligen hållit i säkert 10+ år, vet inte när stenen kom på plats.

Vi, eller mest jag 😀, funderar nu på om man ta bort stenen närmast för att komma åt med cirkelsågen och kapa av en bit med droppnäsa ? Bör man kanske även sätta upp någon typ av plåt, och i så fall jag vi gärna tips på vilken typ av plåt.

Tack på förhand!

• Rött garage med en blå dörr och tegelpannor på taket, omlämnat av stensatt gång och trätrall i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mejerman skrev:
Hej alla duktiga!

Jag är ny på forumet och tillsammans med min sambo flyttade vi till hus för ca 3 år sedan.
Vi ska nu måla om och vi har sett att panelen på garaget går väldigt långt ner mot stenen på vänster sida. Förmodligen har detta uppstått när tidigare ägare la dit stenen.

Detta har ju uppenbarligen hållit i säkert 10+ år, vet inte när stenen kom på plats.

Vi, eller mest jag 😀, funderar nu på om man ta bort stenen närmast för att komma åt med cirkelsågen och kapa av en bit med droppnäsa ? Bör man kanske även sätta upp någon typ av plåt, och i så fall jag vi gärna tips på vilken typ av plåt.

Tack på förhand!
Hej!

Sänksåg med skena så går det absolut att kapa bort en bit👍 stenen kan ligga kvar

• Gilla
Mejerman
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Hej!

Sänksåg med skena så går det absolut att kapa bort en bit👍 stenen kan ligga kvar
Tror du en plåt behövs ?

M Mejerman skrev:
Tror du en plåt behövs ?
Skadar inte men personligen tycker jag det är rätt snyggt som det är idag och skulle behålla det som det är :)

• Gilla
Mejerman
  • Laddar…
Är det inte en syll bakom panelen? Kapar man panelen så kommer man se den omålade syllen istället.

Såhär ser det ut på insidan.
Jag hade ju inte tänkt kapa så högt så att syllen syns utan mer få det att se ut som på höger sida dörren.
Men det kanske är dumt 🤷‍♂️

• Insidan av en konstruktion med träreglar, en hylla med flaskor och isolering, samt en bit av ett grönt golv.
    Skapa konto
  • Röd trävägg med en blå dörr, stenbelagd gång framför och en parkerad bil till höger, samt ett rött hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Du har inte speciellt mycket spelrum att jobba med eftersom du inte har en påbyggd betongklack utan syllen ligger direkt på plattan.

Skulle gissa att panelen i bästa fall går ned 3-4cm under syllen om man utgår från dörröppning och tröskelns läge. Jag hade nog låtit det vara som det är.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
M Mejerman skrev:
Såhär ser det ut på insidan.
Jag hade ju inte tänkt kapa så högt så att syllen syns utan mer få det att se ut som på höger sida dörren.
Men det kanske är dumt 🤷‍♂️
Höj huset och mura på ett lecablock på grunden eller sänk stensättningen om du vill ha större avstånd mellan mark och panel.

G Grottan skrev:
Du har inte speciellt mycket spelrum att jobba med eftersom du inte har en påbyggd betongklack utan syllen ligger direkt på plattan.

Skulle gissa att panelen i bästa fall går ned 3-4cm under syllen om man utgår från dörröppning och tröskelns läge. Jag hade nog låtit det vara som det är.
Bästa svaret, tack 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.