Då ett kommande garage på sikt ska anslutas med en N1XV 5g6 i fasadmätarskåpet öppnade jag det idag för att ta en titt.

Jag såg då att, som jag uppfattar det, att man använt biledaren som PEN till husets central. Det är alltså kabeln till vänster i botten som går till husets central. Det är kanske svårt att se men från kabel går tre ledare (faser) till varsin plint och sen en biledare tvinnad och inlindad i svart tejp eller motsvarande till plinten där en blå och en gulgrön ledare sitter ansluten.

De två säkringarna/kabeln till höger går till uthus/motorvärmarstolpe.

Ser jag rätt? Isf, hur illa är det?
Elcentral med säkringar och ledningar, bl.a. en biledare ansluten till PEN-plinten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning i fasadmätarskåp med olika kablar anslutna till tre plintar, viss isolering i svart tejp.
Skapa konto

Redigerat:
1 Ja du ser rätt
2 Det är inte alls illa.
Vad tror du är fel ?

Det är inte en vanlig biledare, Den typen av kabel brukar innehålla en "koncentrisk" ledare med samma area som de vanliga trådarna i kabeln.

Nu kan vi iofs inte se exakt vad det är för kabeltyp, men detta är alltså väldigt vanligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tackar för svar! Jag hade fått för mig att detta var någon ful-lösning. Skönt att det är i sin ordning!

Redigerat:
A Emil_K skrev:
Enklast är att köpa extra tryckbrickor för att kunna ansluta fler ledare på utgående plint.
[länk]
Strålande, jag tackar ödmjukast för din hjälp. Det låter som det enklaste / billigaste alternativet. Lämnar nog över det till elektrikern som ska göra resten av jobbet i garaget.

Jag hann dock, för skojs skull, göra en skiss på hur jag tänkte man kunde gjort om man ersatte med nya plintar. Var jag rätt ute?

Skiss av elinstallation med dubbla PEN-plintar och uppdelning till femledarsystem för ett garage.
Skapa konto

Dubbla PEN-plintar för att terminalerna ska räcka till och sen göra uppdelning till femledarsystem direkt för att enkelt kunna ansluta garagets N1XV på de fem översta plintarna

Är dina uttag och motorvärmare inkopplade på rätt ställe?

Tycker det ser ut som de är anslutna direkt på inkommande servis och inte efter mätarsäkringar, mätare och huvudbrytare...

R Robert-san01 skrev:
Är dina uttag och motorvärmare inkopplade på rätt ställe?

Tycker det ser ut som de är anslutna direkt på inkommande servis och inte efter mätarsäkringar, mätare och huvudbrytare...
De sitter på samma plintar som resten av huset så det antar jag med tanke på senaste elräkningen!?:DKabeln till höger i bild är ju utgående till motorvärmare osv. Den andra kabeln i bild är till husets elcentral.

Servisen kommer väl upp bakom plåten till vänster där huvudsäkringarna sitter. Den syns alltså inte i bild.

• Gilla
Allmänobildad och 2 till
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Strålande, jag tackar ödmjukast för din hjälp. Det låter som det enklaste / billigaste alternativet. Lämnar nog över det till elektrikern som ska göra resten av jobbet i garaget.

Jag hann dock, för skojs skull, göra en skiss på hur jag tänkte man kunde gjort om man ersatte med nya plintar. Var jag rätt ute?

[bild]

Dubbla PEN-plintar för att terminalerna ska räcka till och sen göra uppdelning till femledarsystem direkt för att enkelt kunna ansluta garagets N1XV på de fem översta plintarna
Om du skulle gjort så hade du med fördel kunnat flytta upp den nedre högra du kallar PEN till övre radens betecknad PE och byglat till N där. Alltid bra att undvika onödiga kopplingspunkter där det går. Men i ditt fall enkelt och bra med brickor som Emil skrev.

Och att det är på utgående sida i skåpet och inte servisen har du ju redan klart för dig. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du skulle gjort så hade du med fördel kunnat flytta upp den nedre högra du kallar PEN till övre radens betecknad PE och byglat till N där. Alltid bra att undvika onödiga kopplingspunkter där det går. Men i ditt fall enkelt och bra med brickor som Emil skrev.

Och att det är på utgående sida i skåpet och inte servisen har du ju redan klart för dig. :)
Tack för svar. Låter väldigt rimligt! :)
Även skönt att du kunde bekräfta att jag inte stjäl ström!

Redigerat:
A Amrich skrev:
De sitter på samma plintar som resten av huset så det antar jag med tanke på senaste elräkningen!?:DKabeln till höger i bild är ju utgående till motorvärmare osv. Den andra kabeln i bild är till husets elcentral.

Servisen kommer väl upp bakom plåten till vänster där huvudsäkringarna sitter. Den syns alltså inte i bild.
OK!

Då är det rätt kopplat. :)

Fick intrycket av att det var servisens plint du hade bild på.

A Emil_K skrev:
Enklast är att köpa extra tryckbrickor för att kunna ansluta fler ledare på utgående plint.
[länk]
Är inte de avsedda för att ansluta aluminium kabel, och vad jag förstår så är den ena sidan av aluminium och då kan man ju inte ha kopparkabel där

M Manicksan skrev:
Är inte de avsedda för att ansluta aluminium kabel, och vad jag förstår så är den ena sidan av aluminium och då kan man ju inte ha kopparkabel där
Det är koppar på ena sidan och tenn på den andra för aluminium.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.