Hej!

Vi har en stuga på tomten med befintlig elcentral med 10A säkringar. Vi har dragit en Ekkj4x2,5+2,5 i tomrör under huset. I husets elcentral tänkte vi säkra av med 10 A säkringar. Vi vill inte koppla in stugans el mot jordfelsbrytaren i huset och tänkte koppla in direkt efter huvudsäkringen på de tre faserna och till husets nolla innan jfb samt till jordplint.

Fördelar/nackdelar eller helt åt h-vete? Eller ska vi installera en till jfb (då har vi tre). Vet att nya installationer kräver det men det rör sig bara om ett utvändigt uttag på stugan där jag anser att jfb behövs!

mvh Catrin
 
Varför vill du inte utnyttja huset jfb.???
Har du jfb. i sutgan??
 
magic_gbg skrev:
Varför vill du inte utnyttja huset jfb.???
Har du jfb. i sutgan??
Nej, det finns ingen jordfelsbrytare i stugan.

Vill inte att jordfelsbrytaren bryter strömmen i stora huset.
 
Catrin skrev:
Hej!

Vi har en stuga på tomten med befintlig elcentral med 10A säkringar. Vi har dragit en Ekkj4x2,5+2,5 i tomrör under huset. I husets elcentral tänkte vi säkra av med 10 A säkringar. Vi vill inte koppla in stugans el mot jordfelsbrytaren i huset och tänkte koppla in direkt efter huvudsäkringen på de tre faserna och till husets nolla innan jfb samt till jordplint.

Fördelar/nackdelar eller helt åt h-vete? Eller ska vi installera en till jfb (då har vi tre). Vet att nya installationer kräver det men det rör sig bara om ett utvändigt uttag på stugan där jag anser att jfb behövs!

mvh Catrin  
Jag förstår inte.
Har du en villa och en sommarstusta på tomten eller??
Om du skall koppla i en kabel på inkommande från din mätarcentral skall du ha 10mm2 kabel. Skall du däremot säkra av kabeln i din villa så räcker det med 2,5mm2. I en nyinstallation skall det vara jfb.
 
Om jag förstår dig rätt så hade du tänkt dig att säkra både i huset vid centralen och i stugan?

Vad gällr jfb, så bör du absolut ha en jfb till stugn, och aldeles speciellt till utomhusuttaget. Förstår inte riktigt hur du kan mena att du inte behöver jfb till utomusuttaget.
 
hempularen skrev:
Om jag förstår dig rätt så hade du tänkt dig att säkra både i huset vid centralen och i stugan? JA

Vad gällr jfb, så bör du absolut ha en jfb till stugn, och aldeles speciellt till utomhusuttaget. Förstår inte riktigt hur du kan mena att du inte behöver jfb till utomusuttaget.
Har hört att det finns speciella jfb till eluttag och tyckte att det kunde vara en bra lösning. Men jag kanske har hört fel?

Så den absolut bästa lösningen är att ha en separat jfb till stugan? Om man kopplar in både mot jfb i huset samt sätter en i stugan: Kommer då båda att bryta eller bryter bara stugans jfb och inte husets?
 
Catrin skrev:
Så den absolut bästa lösningen är att ha en separat jfb till stugan? Om man kopplar in både mot jfb i huset samt sätter en i stugan: Kommer då båda att bryta eller bryter bara stugans jfb och inte husets?
Det vet man inte säkert, såvida inte den i huset har fördröjning (då löser den i stugan först).
 
dalle skrev:
[quote author=Catrin link=1148294402/0#5 date=1148380580]
Så den absolut bästa lösningen är att ha en separat jfb till stugan? Om man kopplar in både mot jfb i huset samt sätter en i stugan: Kommer då båda att bryta eller bryter bara stugans jfb och inte husets?
Det vet man inte säkert, såvida inte den i huset har fördröjning (då löser den i stugan först).[/quote]

lite osäker om man får ga en selektiv JFB, d.v.s fördröjd i vanliga hushåll, då risken med 0,4 sekunder brytning ej kan försäkras..

Sätt en separat jfb och 3st 10 A säkringar direkt efter i centralen, för lill stugan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.