Jag har köpt en rörelsevakt från Biltema. Jag tror att jag har koll på hur jag ska montera men vill helst kolla med er som är betydligt kunnigare innan jag kör igång. Det finns en liten (väldigt liten) manual här: https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/ddd5551c-4063-4a7b-8413-55eeccb878bf

Så här tror jag att det ska vara, har jag fattat rätt? Schematisk bild som visar installation av rörelsevakt med ledningar markerade för fas in, nolla, fas ut, jord och ansluten lampa.

Fråga två: Fas ut blir väl det som brukar kallas tändtråd. Är det ok att den är brun eller borde den ha en annan färg?

Förtydligande: Den stora gråa rutan i bilden ovan ska alltså föreställa baksidan på rörelsevakten som i verkligheten ser ut så här:

Baksidan av en rörelsevakt med blå, röd och brun kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svart är troligen inkommande fas.
Röd är troligen utgående fas.
Blå är inkommande & utgående nolla.
 
Den anvisningen passar bättre i humortråden.

Schematisk illustration av elektrisk koppling med färgkodade kablar och märkning för fas, nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att veta vad man ska lita på här men jag tror tvärtom, dvs att texten stämmer mot färgen. Det ska finnas en märkning på plinten eller i plasten där plinten sitter som kanske kan fälla avgörandet.
 
Den översta bilden (med texterna Rörelsevakt och Lampa) är alltså min egen. Det är så jag TROR att man ska göra. Fas in och fas ut verkar ganska givet. Men sedan borde väl nollan gå till till vakten och sedan vidare till lampan som min skiss visar. Samma med jorden. Eller har jag missat något här?
 

Bästa svaret

Var nollan och jorden delas till rörelsevakten och lampan kvittar (rörelsevakten är dubbelisolerad så den behöver ingen jord), man gör skarven/delningen där det passar.

Tex, om matningen kommer ut där lampan ska sitta men rörelsevakten ska sitta någon meter ifrån så gör man skarv/delning i/vid lampan,
Ritning som visar kablar märkta med L och N och hur de delas till en lampa och en rörelsevakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, jag fattar. Genom att göra delningen vid lampan så slipper man dubbeltråden för nolla och jord.

EDIT: Men det där med att man inte behöver jorda, varför finns det då en jordplint i vakten? Det hade väl bara varit att dra jorden direkt till lampan?
 
Redigerat:
RubenSvarte RubenSvarte skrev:
Ok, jag fattar. Genom att göra delningen vid lampan så slipper man dubbeltråden för nolla och jord.

Men det där med att man inte behöver jorda, hur vet du det?
Rörelsevakten är dubbelisolerad.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Rörelsevakten är dubbelisolerad.
Jo, jag såg det men begrep inte vad det betydde. Det finns ju en jordplint i vakten. Den kan man alltså hoppa över?
 
Anvisningen är som sagt felaktig och där ingår märkningen av jordplinten. Det är uppenbart av din verkliga bild att sensorn i sig inte kräver skyddsjordning. Utan plinten är till för att, vid behov, skarva en skyddsledare som går vidare till lampan.
 
Jo, jag blev lite konfunderad över att det inte gick någon jord vidare in i vakten från plinten. Svaret på den gåtan är alltså att det inte behövs.

Då räcker det alltså med att jag jordar lampan och behöver inte gå omvägen via vakten. Perfekt, tack alla för er hjälp.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Jag skulle nästan säga att anvisningen är hyfsat "korrekt", med antagandet att det är en väääldigt rödaktig brun färg på den bruna tråden. Har sett många rödbruna "bruna" ledare i mina dagar men den ser ovanligt rödaktig ut!

Alltså röd = brun = fas in.
Svart = tändtråd mot lampa
Blå = nolla in/ut
Lediga är för att skarva jord som Bo skriver.

Det brukar dock inte vara skadligt för rörelsevakten att få fas på utgången (exempelvis om man har en separat brytare för att kunna forcerat tända manuellt) så om du inte kan hitta någon som helst märkning så kan man ju testa att sätta fas på den "bruna" (röda) och nolla på den blå och se om den fungerar och ger fas på svart när den detekterar rörelse. Då är man hyfsat säker. Man kan ju sen prova med fas på svart om man vill och se så den INTE funkar.

Det kan tänkas stå i manualen om den ska klara av fas på utgång men inte alltid detta anges av tillverkaren...
 
RubenSvarte RubenSvarte skrev:
Jo, jag blev lite konfunderad över att det inte gick någon jord vidare in i vakten från plinten. Svaret på den gåtan är alltså att det inte behövs.

Då räcker det alltså med att jag jordar lampan och behöver inte gå omvägen via vakten. Perfekt, tack alla för er hjälp.
Det är tom så att dubbelisolerade "apparater" INTE får jirdas
 
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag funderar på att köpa samma rörelsevakt från biltema till mitt vedförråd. Är du nöjd med räckvidd etc?

Om nån annan än trådskapare har den är det såklart OK att svara också :D

Tack
Vol
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det kan tänkas stå i manualen om den ska klara av fas på utgång men inte alltid detta anges av tillverkaren...
Det är högst sannolikt att det sitter ett enpoligt relä mellan fas in och fas ut så det tål den.
 
V Volatyle skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag funderar på att köpa samma rörelsevakt från biltema till mitt vedförråd. Är du nöjd med räckvidd etc?

Om nån annan än trådskapare har den är det såklart OK att svara också :D

Tack
Vol
Jag har satt denna modell på två ställen och tycker där att den fungerar bättre än Steinel som är flera gånger dyrare. Med fungerar menar jag att detektera rörelse.

Men detta vara +5 år sedan, om det är samma konstruktion som då vet man inte.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.