Jag har köpt en rörelsevakt från Biltema. Jag tror att jag har koll på hur jag ska montera men vill helst kolla med er som är betydligt kunnigare innan jag kör igång. Det finns en liten (väldigt liten) manual här: https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/ddd5551c-4063-4a7b-8413-55eeccb878bf
Så här tror jag att det ska vara, har jag fattat rätt?
Fråga två: Fas ut blir väl det som brukar kallas tändtråd. Är det ok att den är brun eller borde den ha en annan färg?
Förtydligande: Den stora gråa rutan i bilden ovan ska alltså föreställa baksidan på rörelsevakten som i verkligheten ser ut så här:
Så här tror jag att det ska vara, har jag fattat rätt?
Fråga två: Fas ut blir väl det som brukar kallas tändtråd. Är det ok att den är brun eller borde den ha en annan färg?
Förtydligande: Den stora gråa rutan i bilden ovan ska alltså föreställa baksidan på rörelsevakten som i verkligheten ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Den anvisningen passar bättre i humortråden.
Svårt att veta vad man ska lita på här men jag tror tvärtom, dvs att texten stämmer mot färgen. Det ska finnas en märkning på plinten eller i plasten där plinten sitter som kanske kan fälla avgörandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att veta vad man ska lita på här men jag tror tvärtom, dvs att texten stämmer mot färgen. Det ska finnas en märkning på plinten eller i plasten där plinten sitter som kanske kan fälla avgörandet.
Den översta bilden (med texterna Rörelsevakt och Lampa) är alltså min egen. Det är så jag TROR att man ska göra. Fas in och fas ut verkar ganska givet. Men sedan borde väl nollan gå till till vakten och sedan vidare till lampan som min skiss visar. Samma med jorden. Eller har jag missat något här?
Bästa svaret
Var nollan och jorden delas till rörelsevakten och lampan kvittar (rörelsevakten är dubbelisolerad så den behöver ingen jord), man gör skarven/delningen där det passar.
Tex, om matningen kommer ut där lampan ska sitta men rörelsevakten ska sitta någon meter ifrån så gör man skarv/delning i/vid lampan,
Tex, om matningen kommer ut där lampan ska sitta men rörelsevakten ska sitta någon meter ifrån så gör man skarv/delning i/vid lampan,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag fattar. Genom att göra delningen vid lampan så slipper man dubbeltråden för nolla och jord.
EDIT: Men det där med att man inte behöver jorda, varför finns det då en jordplint i vakten? Det hade väl bara varit att dra jorden direkt till lampan?
EDIT: Men det där med att man inte behöver jorda, varför finns det då en jordplint i vakten? Det hade väl bara varit att dra jorden direkt till lampan?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Anvisningen är som sagt felaktig och där ingår märkningen av jordplinten. Det är uppenbart av din verkliga bild att sensorn i sig inte kräver skyddsjordning. Utan plinten är till för att, vid behov, skarva en skyddsledare som går vidare till lampan.
Jo, jag blev lite konfunderad över att det inte gick någon jord vidare in i vakten från plinten. Svaret på den gåtan är alltså att det inte behövs.
Då räcker det alltså med att jag jordar lampan och behöver inte gå omvägen via vakten. Perfekt, tack alla för er hjälp.
Då räcker det alltså med att jag jordar lampan och behöver inte gå omvägen via vakten. Perfekt, tack alla för er hjälp.
Jag skulle nästan säga att anvisningen är hyfsat "korrekt", med antagandet att det är en väääldigt rödaktig brun färg på den bruna tråden. Har sett många rödbruna "bruna" ledare i mina dagar men den ser ovanligt rödaktig ut!
Alltså röd = brun = fas in.
Svart = tändtråd mot lampa
Blå = nolla in/ut
Lediga är för att skarva jord som Bo skriver.
Det brukar dock inte vara skadligt för rörelsevakten att få fas på utgången (exempelvis om man har en separat brytare för att kunna forcerat tända manuellt) så om du inte kan hitta någon som helst märkning så kan man ju testa att sätta fas på den "bruna" (röda) och nolla på den blå och se om den fungerar och ger fas på svart när den detekterar rörelse. Då är man hyfsat säker. Man kan ju sen prova med fas på svart om man vill och se så den INTE funkar.
Det kan tänkas stå i manualen om den ska klara av fas på utgång men inte alltid detta anges av tillverkaren...
Alltså röd = brun = fas in.
Svart = tändtråd mot lampa
Blå = nolla in/ut
Lediga är för att skarva jord som Bo skriver.
Det brukar dock inte vara skadligt för rörelsevakten att få fas på utgången (exempelvis om man har en separat brytare för att kunna forcerat tända manuellt) så om du inte kan hitta någon som helst märkning så kan man ju testa att sätta fas på den "bruna" (röda) och nolla på den blå och se om den fungerar och ger fas på svart när den detekterar rörelse. Då är man hyfsat säker. Man kan ju sen prova med fas på svart om man vill och se så den INTE funkar.
Det kan tänkas stå i manualen om den ska klara av fas på utgång men inte alltid detta anges av tillverkaren...
Det är tom så att dubbelisolerade "apparater" INTE får jirdasRubenSvarte skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag funderar på att köpa samma rörelsevakt från biltema till mitt vedförråd. Är du nöjd med räckvidd etc?
Om nån annan än trådskapare har den är det såklart OK att svara också
Tack
Vol
Om nån annan än trådskapare har den är det såklart OK att svara också
Tack
Vol
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag har satt denna modell på två ställen och tycker där att den fungerar bättre än Steinel som är flera gånger dyrare. Med fungerar menar jag att detektera rörelse.V Volatyle skrev:
Men detta vara +5 år sedan, om det är samma konstruktion som då vet man inte.
Klicka här för att svara
