Hej! Är det någon som vet hur jag ska koppla fläktens trådar i brytaren?
Trådarna som redan är kopplade går till lampan och den fungerar fint och dom lösa trådarna som hänger löst går till pax fläkten som jag precis satt upp, är bara lite osäker vilka uttag den ska kopplas i?
Det är en brytare med två knappar så att jag kan styra lampa och fläkt separat.
Trådarna som redan är kopplade går till lampan och den fungerar fint och dom lösa trådarna som hänger löst går till pax fläkten som jag precis satt upp, är bara lite osäker vilka uttag den ska kopplas i?
Det är en brytare med två knappar så att jag kan styra lampa och fläkt separat.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Då får vi börja med att titta hur kabeln är inkopplad i fläkten. Många fläktar har separata ingångar för strömmatning och styrning. Den kabel du har på bild kan alltså sakna en ledare beroende på vilken funktion du vill ha med fläkten. Så börja med att kolla bruksanvisningen.
För det andra ser det inte bra ut på bild. Varför hänger allting löst? Vad är din egentliga fråga? Finns det en neutralledare framdragen? Kommer fläktkabeln att nå fram? Varför är ledarna avklippta så kort? Någonting är väldigt fel här. Det lutar åt att du behöver hjälp av en efirma eller annan kunnig person.
För det andra ser det inte bra ut på bild. Varför hänger allting löst? Vad är din egentliga fråga? Finns det en neutralledare framdragen? Kommer fläktkabeln att nå fram? Varför är ledarna avklippta så kort? Någonting är väldigt fel här. Det lutar åt att du behöver hjälp av en efirma eller annan kunnig person.
Nej jag håller med dig att det ser verkligen inte fackmannamässigt ut, är i svärföräldrarnas sommarhus och ”hjälper till”Bo.Siltberg skrev:
Då får vi börja med att titta hur kabeln är inkopplad i fläkten. Många fläktar har separata ingångar för strömmatning och styrning. Den kabel du har på bild kan alltså sakna en ledare beroende på vilken funktion du vill ha med fläkten. Så börja med att kolla bruksanvisningen.
Vet att man behöver licens för detta, är själv rörläggare. Huset ligger så långt ifrån allt så är extremt svårt att få dit nån elektriker så tänkte att vi försöker oss på det själva.
Blev lite tokigt när vi tog bort den gamla brytaren och råkade klippa lite för kort men jag kan ändå dra i kabeln lite så att den når.
Jag kan ta ett kort sen på hur kabeln är kopplad inne i fläkten 👍
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ditt största problem se ut att vara att du inte ha någon nolla där vid strömbrytaren. Det innebär att den gamla kabeln som går dit behöver bytas. Då slipper du presskarven där.
Man behöver se lite mer för att avgöra vad som är bäst. Du borde kanske ha dragit kabeln från fläkten till den kopplingsdosa som finns i närheten istället för till strömbrytaren. Kabeln från dosa till strömbrytare behöver dock bytas i vilket fall.
Man behöver se lite mer för att avgöra vad som är bäst. Du borde kanske ha dragit kabeln från fläkten till den kopplingsdosa som finns i närheten istället för till strömbrytaren. Kabeln från dosa till strömbrytare behöver dock bytas i vilket fall.
Den lösa kabeln går bort till fläkten och har kopplat den i fläkten som på bilden, vill bara ha funktionen att starta och stänga av den med knappen, inte att den är igång en kvart och sen stänger av sig själv.Bo.Siltberg skrev:
Ditt största problem se ut att vara att du inte ha någon nolla där vid strömbrytaren. Det innebär att den gamla kabeln som går dit behöver bytas. Då slipper du presskarven där.
Är inte den blåa neutralen som går in i botten på brytaren en nolla 😯🙈?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Nej, den fungerar som tändtråd i denna applikation.D Daniel Puno skrev:
Edit
I vissa tillämpningar, förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, kan en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare. I detta fallet med synlig kabel till brytare så kan alltså blå användas till t. ex. tändtråd.
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok 😬👍Panor82 skrev:
Strömbrytare har normalt ingen neutral. Du har ju gått förbi en kopplingsdosa där du kan koppla in din fläkt på önskat sätt men om jag inte ser fel så är det fel typ av kabel som använts dock.D Daniel Puno skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är därför du inte ska koppla "en blå till en pil". Tänk inte färger. Färgerna stämmer inte alltid med vad man tror att det är. I en kabel direkt mellan dosa och strömbrytare är det tillåtet att använda blå ledare som tändtråd.
Det var ju bra att dosa fanns "på vägen". Du kan då koppla in fläkten i dosan. Det blir fult och konstigt med två kablar ned till strömbrytaren.
Du behöver då byta den korta kabeln mellan dosa och strömbrytare till en femledare (bara för att fyrledare är ovanliga). Där använder du lämpligen brun som fas, svart som tändtråd till lampan och grå som tändtråd till fläkten. Blå och gröngul lägger du åt sidan i strömbrytaren.
Det var ju bra att dosa fanns "på vägen". Du kan då koppla in fläkten i dosan. Det blir fult och konstigt med två kablar ned till strömbrytaren.
Du behöver då byta den korta kabeln mellan dosa och strömbrytare till en femledare (bara för att fyrledare är ovanliga). Där använder du lämpligen brun som fas, svart som tändtråd till lampan och grå som tändtråd till fläkten. Blå och gröngul lägger du åt sidan i strömbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ok då hänger jag med lite mer, ska kolla lite på detta.Bo.Siltberg skrev:
Det är därför du inte ska koppla "en blå till en pil". Tänk inte färger. Färgerna stämmer inte alltid med vad man tror att det är. I en kabel direkt mellan dosa och strömbrytare är det tillåtet att använda blå ledare som tändtråd.
Tack för bra svar 😊🙏
Ok så den kabeln går inte använda alls till fläkten då 😬?G GoGetLost skrev:
Skulle kanske vart en lite tunnare kabel kanske?