elmont: Klart nollan är en pol.
Finns det verkligen någon strikt definition av ordet?
I vissa sammanhang är alla anslutningspunkter poler. "10 poligt kontaktdon" betyder helt enkelt ett kontaktdon med 10 stift.
I andra sammanhang är polerna de anslutningar strömmen färdas mellan. positiv/negativ pol. Jämför med ett batteri.

Man skulle alltså kunna påstå att även PE-anslutningen är en pol..

Naturligtvis menar jag "pol" i allpolig och jag har lite svårt att se nollan som spänningsbärande samt "nyttan" av att bryta nollan. Skulle backspänning genom nollan vara ett "problem" så är väl tex. en paxfläkt nått som är bland det ofarligare.

Elmont: Jag håller med om att terminologin är klart olämplig men likväl är den precis så som Macce har beskrivit det. För att förvärra det hela har man sedan - istället för att ändra terminologin - skrivit följande förtydligande:

----------------- Citat -----------------------------

Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.

---------------Slut citat ---------------------------

Jag kan inte se annat än att det är motsägelsefullt. Istället för att erkänna misstaget och kommentera definitionerna som Macce citerat så hänvisar man till en annan paragraf. Snacka om prestige!

Pen

hur ofta är nollan spänningsförande???

Jag skulle satsa 100.000 kr och sova med en neutralledare instoppad i kroppen......

Nollan har spänning så fort nollan eller PEN är bruten eller skadad någonstans. Är man inne och rotar i kopplingsdosorna så händer det ju ibland att man lyfter på nollan en stund.
Allpolig brytning är ju bland annat till för säkerställa strömlöshet vid service/ombyggnad, så visst är det rimligt att bryta den.
Och oavsett om den är spänningsförande eller ej så är den i varje fall strömförande.

Är "spänningsförande" egentligen ett korrekt ord? Strömförande respektive spänningssatt borde det väl heta?

el_richard skrev:
hur ofta är nollan spänningsförande???

Jag skulle satsa 100.000 kr och sova med en neutralledare instoppad i kroppen......

Här saknas det helt klart förståelse. Reglerna ska se till att ett litet fel inte får ödesdigra konsekvenser.

För faserna är det farliga att de blir kortslutna till något som vi kan komma i kontakt med.
En korrekt skyddsjordning förhindrar att en sådan kortslutning blir farlig.

Om noll-ledaren är åtkomlig är det farliga att det blir ett glapp någonstans. Om du har neutralledaren instoppad
i kroppen och det blir ett glapp på vägen till din elcentral så blir du strömförande om det finns en elförbrukare på samma noll-ledning du är ansluten till. Du kan alltså dö pga ett litet glapp!

Ska man konstruera något som är säkert kan man inte tillåta att enkelfel, t.ex. glapp eller kortslutning, leder till farliga situationer.
Det ska krävas minst två fel för att det ska bli farligt.

Slutsats: både fas och nolla ska vara oåtkomliga för beröring !!!

/Hasse
Civilingenjör inom elektroteknik, men utan elbehörighet

Jag håller helt och hållet med el_richard. nollan är och skall alltid vara lika ofarlig som skyddsjorden.
Att det ena eller det andra felet kan uppstå är väl helt klart, likaväl som att inget som har med el att göra helt utan risk. Så oavsett hur man förfar kan man hitta en möjlig fara, och har man kunskap om hur elnätet är uppbyggt förstår man att med endast ett felställe kan även skyddjorden bli spänningssatt.
Så jag är inte så säker på vart förståelsen saknas
Behörig elinst. med bred erfarenhet dock ej civilingengör

b_hasse skrev:
Här saknas det helt klart förståelse. Reglerna ska se till att ett litet fel inte får ödesdigra konsekvenser.

För faserna är det farliga att de blir kortslutna till något som vi kan komma i kontakt med.
En korrekt skyddsjordning förhindrar att en sådan kortslutning blir farlig.

Om noll-ledaren är åtkomlig är det farliga att det blir ett glapp någonstans. Om du har neutralledaren instoppad
i kroppen och det blir ett glapp på vägen till din elcentral så blir du strömförande om det finns en elförbrukare på samma noll-ledning du är ansluten till. Du kan alltså dö pga ett litet glapp!

Ska man konstruera något som är säkert kan man inte tillåta att enkelfel, t.ex. glapp eller kortslutning, leder till farliga situationer.
Det ska krävas minst två fel för att det ska bli farligt.

Slutsats: både fas och nolla ska vara oåtkomliga för beröring !!!

/Hasse
Civilingenjör inom elektroteknik, men utan elbehörighet

med då ska man enligt dig även bryta skyddsjorden till en maskin...

Tänk om ett avbrott i PEN-ledaren...

H

Ett avbrott i PEN-ledaren bör statistiskt sett orsaka en lägre potential i skyddsjorden jämfört med avbrott på nollan som i regel innebär 230V på nollan.

statistiskt sett så brde ingen dö av 50 Hz 240 volt i USA.

el_richard skrev:
med då ska man enligt dig även bryta skyddsjorden till en maskin...

Tänk om ett avbrott i PEN-ledaren...

H
Det har jag aldrig påstått! Jag påstod det motsatta, att skyddsjoden SKA vara ansluten.

Det som är åtkomligt ska vara skyddsjordat eller dubbelisolerat.
Nollan ska ej vara åtkomlig.

För att ett avbrott i skyddsjorden ska vara farligt behövs ytterligare ett fel (t.ex. kortslutning till fas).
Nollan får inte vara åtkomlig för beröring, eftersom det då räcker med ett fel för att det ska bli farligt.

/Hasse

elmont skrev:
Jag håller helt och hållet med el_richard. nollan är och skall alltid vara lika ofarlig som skyddsjorden.
Att det ena eller det andra felet kan uppstå är väl helt klart, likaväl som att inget som har med el att göra helt utan risk. Så oavsett hur man förfar kan man hitta en möjlig fara, och har man kunskap om hur elnätet är uppbyggt förstår man att med endast ett felställe kan även skyddjorden bli spänningssatt.
Så jag är inte så säker på vart förståelsen saknas
Behörig elinst. med bred erfarenhet dock ej civilingengör

Ok, du får inte koppla el i mitt hus!
Har du behörighet borde du känna till Elsäkerhetsverkets föreskrifter.
Nollan ska betraktas som spänningsförande, men det ska inte skyddsjorden.
Detta är inte någon idiotisk skrivbords-regel, utan det finns mycket goda skäl till att det är på det viset.

Dessutom krävs det två fel för att skyddsjorden ska bli spänningssatt.

/Hasse

Förklara då för en som inte har så god koll, vad som kan hända om PEN-ledaren ( för dom som inte vet inkommande nolla) bryts och att då inte jorden blir spänningsatt, om man tex tänder en lampa.
Det utan tvekan vanligast förekommande är en matning med 3 faser och PEN-ledare, nu handlar det om serviceledningar.
Så jag upprepar, tänk på avbrott i pen-ledaren.
Och vilken tur att du inte vill anlita mig, för jag är fullbokad för lång tid frammåt, och din kommentar om mina kunskaper tar jag för vad det är.
Ps
Du blir väl inte besviken för att jag häcklar dig lite för titeln ;)

Diskussionen är bra, men gliringarna från bägge håll kan vi vara utan. "Petersv" hade vänligheten att lägga upp följande utmärkta dokument som bland annat handlar om tvistefrågan:

http://www.psv.nu/tmp/ect212.pdf

Den ligger kvar för den som vill titta på en någorlunda objektiv genomgång i ämnet. Se speciellt avsnitt 2.2.

Pen

PS: Författaren är troligen både elektriker och civilingenjör. Artikeln handlar inte om aktuella säkerhetsbestämmelser utan om för och nackdelar.

elmont skrev:
Förklara då för en som inte har så god koll, vad som kan hända om PEN-ledaren ( för dom som inte vet inkommande nolla) bryts och att då inte jorden blir spänningsatt, om man tex tänder en lampa.
Det utan tvekan vanligast förekommande är en matning med 3 faser och PEN-ledare, nu handlar det om serviceledningar.
Så jag upprepar, tänk på avbrott i pen-ledaren.
Och vilken tur att du inte vill anlita mig, för jag är fullbokad för lång tid frammåt, och din kommentar om mina kunskaper tar jag för vad det är.
Ps
Du blir väl inte besviken för att jag häcklar dig lite för titeln ;)

Hehe, jag erkänner att jag stuckit ut hakan rejält. Jag har inte superkoll på alla föreskrifter,
men de brukar vara logiska.

Om vi börjar med ditt påstående: "nollan är och skall alltid vara lika ofarlig som skyddsjorden",
så anser jag det vara helt fel. Du vet att det är förbjudet att bygla ihop nolla och jord vid ett jordat vägguttag
för att spara in jordledaren, men med ditt resonemang borde det ju vara helt ofarligt???

När det gäller mitt påstående om att det krävs två fel för att få skyddsjorden spänningssatt får jag backa.
Det gäller inte för avbrott i PEN-ledaren.
Avbrott i PEN-ledaren orsakar livsfara i äldre installationer utan jordfelsbrytare, med dålig potentialutjämning, och som dessutom saknar jordelektrod.
Tyvärr finns det nog många sådana installationer, eftersom det verkar vara i enlighet med äldre föreskrifter.

Jordfelsbrytare rekommenderas till dem som inte har det!

/Hasse

• Gilla
Macce
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.