34 827 läst ·
53 svar
35k läst
53 svar
Kopplade elektrikern PAX fläkten rätt?
Nja, vaddådå? PAX-fläktar går ju som sagt att ta loss helt utan att man behöver bryta strömmen först. Inga större problem att rengöra dom med full belysning på i rummet.Pen skrev:
ampz skrev:
Japp, det är en PAX 260, är mycket nöjd med den. Går på (ställbart) lågvarv jämnt, på högvarv automatiskt när man duschar, och jag kan slå på högvarv manuellt vid behov med en separat strömbrytare bredvid lampknappen. Enda övriga man kan önska är väl en luktsensor också
Installationen i källaren med jordledaren som tändtråd får fixas när det renoveras där!
PAX kräver allpolig brytning, vilket uppfylls i min installation, eftersom jag har den tvåpoliga brytaren på PAX fläkten och en separat brytare för manuellt tillslag av fläkten (ej samma som lampan), dvs alla tre tåtar till fläkten kan jag bryta helt från övrig installation. Dock måste jag ju komma ihåg att bryta på två ställen... PAX har själva i sin installationsbeskrivning (för PAX 220) ritat tillslagsstyrning mha lamptändtråden, och då kan man ju som PEN skriver inte få någon egentlig allpolig brytning utan att skruva ur glödlampan. Min slutsats av detta är att kravet på allpolig brytning i detta fall inte har någon praktisk betydelse - men jag är ju ingen elektriker!
Kollade upp det på PAX websida, visst står det att det ska vara allpolig brytning.
Någon som kan komma på varför?
Eftersom brytaren är monterad i själva fläkten så är den ju meningslös som säkerhetsbrytare vid elarbete i fläkten, och eftersom fläkten går att koppla loss helt så fyller den allpoliga brytningen ingen nämnvärd funktion vid rengöring heller.
Knepigt.
Någon som kan komma på varför?
Eftersom brytaren är monterad i själva fläkten så är den ju meningslös som säkerhetsbrytare vid elarbete i fläkten, och eftersom fläkten går att koppla loss helt så fyller den allpoliga brytningen ingen nämnvärd funktion vid rengöring heller.
Knepigt.
Hm. Jag har uppenbarligen en äldre modell som inte enkelt tas loss. I praktiken dammsuger jag i ljuset och låter dammsugarborsten bli avsvarvad av fläktbladen.ampz skrev:
Pen
Pax 200 serien har ett väldigt annorlunda utseende, men har helt klart ett antal fördelar.
Lågt ljud, lätt rengöring, och låg effekt (4Watt).
Och jag har som sagt inte lyckats hitta någon annan fläkt som fungerar på samma sätt som PAX 260.
Dom kostar dock mer än dubbelt så mycket som konkurrenterna.
Lågt ljud, lätt rengöring, och låg effekt (4Watt).
Och jag har som sagt inte lyckats hitta någon annan fläkt som fungerar på samma sätt som PAX 260.
Dom kostar dock mer än dubbelt så mycket som konkurrenterna.
Tja
Det finns ju treledare som är svart/brun/blå. Det är väl den typen av kabel man SKA använda, men man kan ju också fråga sig varför det säljs "färgad" eltejp?!?
Jag som inte är elektriker tycker ju att man med lite sunt förnuft borde få använda t.ex den blå ledaren till jord så länge man märker den med grön/gul tejp i båda ändanra.
Varför finns det annars sådan tejp?!?
/Johan
Det finns ju treledare som är svart/brun/blå. Det är väl den typen av kabel man SKA använda, men man kan ju också fråga sig varför det säljs "färgad" eltejp?!?
Jag som inte är elektriker tycker ju att man med lite sunt förnuft borde få använda t.ex den blå ledaren till jord så länge man märker den med grön/gul tejp i båda ändanra.
Varför finns det annars sådan tejp?!?
/Johan
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Färgad eltejp kan används för att tydliggöra ledarnas användning i flerledarkabel med likafärgade ledare, exvis EKKJ. Man märker då ledaren i ändarna på kabeln med gulgrön och/eller blå tejp beroende på vad ledaren använd till. Men en blå ledare får aldrig märkas om till skyddsjord och en gulgrön får aldrig användas till någonting annat än skyddsjord eller PEN ledare. Blå får heller aldrig användas till annat än neutralledare om risk för förväxling föreligger, dvs finns det en nolla i en strömkrets så ska blå ledare användas. Däremot så kan man använda blå i en flerledarkabel som tändtråd om det inte föreligger någon förväxlingsrisk.
Grundregeln när det gäller enledare är att skyddsjord skall vara gulgrön i hela sin längd. I vissa lägen kan man tejpa ändarna på en enledare med gulgrön och blå för att markera PEN ledare. Neutralledare skall vara blå.
osv...
Mycket blir det att hålla reda på.
Grundregeln när det gäller enledare är att skyddsjord skall vara gulgrön i hela sin längd. I vissa lägen kan man tejpa ändarna på en enledare med gulgrön och blå för att markera PEN ledare. Neutralledare skall vara blå.
osv...
Mycket blir det att hålla reda på.
Detta svar fick jag från PAX
Enligt standarden för hushållsapparater och bruksföremål
SS-EN 60 335, skall elektrisk utrustning av denna kategori kunna avskiljas från elnätet.
Vid fast installation ska en allpolig strömställare med min 3 mm brytavstånd alltid monteras.
PAX har med anledning av ovannämnda krav tagit fram en allpolig strömställare för inbyggnad i 200-serien:s fläktar.
Strömställaren är godkänd av Semko och uppfyller kravet på
3 mm brytavstånd.
Fläkten behåller sin skyddsklass IP 44 med strömställaren monterad.
Viktigt i sammanhanget är att brytaren inte skall ses som en arbetsbrytare, säkerhetsbrytare eller
liknande utan är enbart till för att kunna avskilja fläkten från elnätet.
Om extern tändtråd används så kan även brytaren för tändtråden brytas,
den brytaren tillsammans med den allpoliga strömställaren som finns som tillbehör
uppfyller då kravet på att fläkten kan avskiljas från elnätet.
Enligt standarden för hushållsapparater och bruksföremål
SS-EN 60 335, skall elektrisk utrustning av denna kategori kunna avskiljas från elnätet.
Vid fast installation ska en allpolig strömställare med min 3 mm brytavstånd alltid monteras.
PAX har med anledning av ovannämnda krav tagit fram en allpolig strömställare för inbyggnad i 200-serien:s fläktar.
Strömställaren är godkänd av Semko och uppfyller kravet på
3 mm brytavstånd.
Fläkten behåller sin skyddsklass IP 44 med strömställaren monterad.
Viktigt i sammanhanget är att brytaren inte skall ses som en arbetsbrytare, säkerhetsbrytare eller
liknande utan är enbart till för att kunna avskilja fläkten från elnätet.
Om extern tändtråd används så kan även brytaren för tändtråden brytas,
den brytaren tillsammans med den allpoliga strömställaren som finns som tillbehör
uppfyller då kravet på att fläkten kan avskiljas från elnätet.
Likväl erhålls ingen allpolig brytning med den inkoppling som de själva rekommenderar. Fast å andra sidan behövs inte (längre) allpolig brytning om jag fattat elsäkerhetsverkets förtydliganden rätt. Det räcker tydligen med att bryta faserna.
Så Pax får väl därför anses ha både rätt och fel. Men håll med att det är en riktigt epa lösning att "avskiljningen" av fläkten i deras egen mening endast kan ske genom att man mörklägger rummet
Så Pax får väl därför anses ha både rätt och fel. Men håll med att det är en riktigt epa lösning att "avskiljningen" av fläkten i deras egen mening endast kan ske genom att man mörklägger rummet
Så PAX har alltså skrivit så i monteringsanvisningarna för att uppfylla reglerna. Men de säger samtidigt att brytaren inte kan användas till någonting rent praktiskt.
Och det faktum att hela fläkten går att plocka loss borde väl lätt uppfylla eventuella krav på allpolig brytning?
Och det faktum att hela fläkten går att plocka loss borde väl lätt uppfylla eventuella krav på allpolig brytning?
Kanske nån skulle vilja tala om vart det står att "nollan" är en "pol", är det inte dom spänningsförande "trådarna".
Allpolig brytning förstår jag i tex Norge där man har 220 mellan faserna och ingen nolla i vanliga uttag.
Allpolig brytning förstår jag i tex Norge där man har 220 mellan faserna och ingen nolla i vanliga uttag.
Hämtat ur SS 4364000, definitioner
"Spänningsförande del:
ledare eller ledande del som är avsedda att bli spänningssatta vid normal användning, inklusive neutralledare men
exklusive PEN-ledare."
För att hitta definitionen för allpolig brytning måste jag gräva fram ELSÄK-FS 1999:5 Föreskrifter och allmänna råd.
"allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling – inte nödvändigtvis samtidig – av alla ledare som under normal
drift för spänning till jord.
Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se
spänningsförande del."
Sedan kan man inleda en filosofisk diskussion. Jag tycker att nollan är strömförande men ej spänningssatt vid normal användning. Jag tycker det är konstigt att tala om poler över huvud taget när man pratar växelström. Jag kan ändå inte komma på något annat ord för allpolig.
/m
"Spänningsförande del:
ledare eller ledande del som är avsedda att bli spänningssatta vid normal användning, inklusive neutralledare men
exklusive PEN-ledare."
För att hitta definitionen för allpolig brytning måste jag gräva fram ELSÄK-FS 1999:5 Föreskrifter och allmänna råd.
"allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling – inte nödvändigtvis samtidig – av alla ledare som under normal
drift för spänning till jord.
Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se
spänningsförande del."
Sedan kan man inleda en filosofisk diskussion. Jag tycker att nollan är strömförande men ej spänningssatt vid normal användning. Jag tycker det är konstigt att tala om poler över huvud taget när man pratar växelström. Jag kan ändå inte komma på något annat ord för allpolig.
/m