Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Köp dessa.
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000
art 36-3051
Lossa sockerbiten från din armatur. De kablar som kommer från väggen som är "sydda" enligt vårt talesätt kopplar du in i dessa anslutningsklämmor. Bara öppna vippan och tvinna ett halvt varv på kardelerna och stoppa in. Sen fäller du ner vippan och testdrar så det sitter bra. Du kopplar även in din armaturs kablar i dessa.
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000
art 36-3051
Lossa sockerbiten från din armatur. De kablar som kommer från väggen som är "sydda" enligt vårt talesätt kopplar du in i dessa anslutningsklämmor. Bara öppna vippan och tvinna ett halvt varv på kardelerna och stoppa in. Sen fäller du ner vippan och testdrar så det sitter bra. Du kopplar även in din armaturs kablar i dessa.
Har de här hemma, går de lika bra?-=fullmoon=- skrev:Köp dessa.
[länk]
art 36-3051
Lossa sockerbiten från din armatur. De kablar som kommer från väggen som är "sydda" enligt vårt talesätt kopplar du in i dessa anslutningsklämmor. Bara öppna vippan och tvinna ett halvt varv på kardelerna och stoppa in. Sen fäller du ner vippan och testdrar så det sitter bra. Du kopplar även in din armaturs kablar i dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, de där går lika bra. koppla varje färg i varsin egen toppklämma och sen vidare med en stump till lampans sockerbit. Att ta bort sockerbiten är sannolikt inte någon bra ide då kablarna i armaturen sannolikt är både RK och 0,75 kvmm vilket inte fungerar i denna typ av toppklämma (fig 1 på paketet). Vill du koppla lampsladdarna direkt till sladdarna i väggen ska du istället ha sådana här. http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000 som också är mycket enklare att använda om du behöver koppla ur sladdarna någon gång.
På bilden ser det ut som att man ska snurra kabeln när man stuckit in den? Och av det ska den fastna där inne?
Så jag får sedan klippa av en bit kabel som jag kopplar den gröna lilla Schneider terminalen vidare till lampans sockerbit? Har roligt nog även kabel hemma.
Så jag får sedan klippa av en bit kabel som jag kopplar den gröna lilla Schneider terminalen vidare till lampans sockerbit? Har roligt nog även kabel hemma.
Redigerat:
Det är om man vill lossa.Kvilla skrev:
Detta är jobbigt, känns helt omöjligt först för den som gör det första gången. Man får dra rejält hårt, hålla kabeln i ett mycket ordentligt grepp precis närmast kopplingsklämman.
Det är såpass svårt att lossa sådana här att jag som regel klipper bort och skalar upp lite nytt om det det skulle behöva lossas. Men är trådarna redan innan väl så korta måste man ju försöka lossa från kopplingsklämman istället.
Den kopplingsklämman från CO som tipsas om här i tråden är däremot väldigt trevlig att jobba med för de som inte har yrkesvana. Koppla in och koppla loss är båda jättelätt. Den kopplingsklämman tar dessutom alla slags ledare, från entrådiga (en enda massiv koppartråd) till fintrådiga. Klämman i påsen du har på bild klarar inte fintrådiga, dvs ofta det som sitter monterat i lampor.
Sedär, en nästan fullt utrustad elektriker.Kvilla skrev:
Nu var ni nog lite snabba med att bara säga ja. Thorsman kopplingarna på bilden får ej användas med ostiftad rk. Armaturen kan ju ha just ostiftad rk vilket skulle göra kopplingen ganska dålig.
så svaret borde varit ja om kabeln från armaturen till sockerbiten är stiftad rk el dyligt.
så svaret borde varit ja om kabeln från armaturen till sockerbiten är stiftad rk el dyligt.
Klicka här för att svara
