Hej
Jag ska koppla in en vägglampa i ett lamputtag, dvs ta bort lamputtaget och koppla kablarna direkt till lampan.
Antar att den blå kabeln från väggen ska till N men vart ska den vita? Till L? Det brukar ju vara brun?
Jag ska koppla in en vägglampa i ett lamputtag, dvs ta bort lamputtaget och koppla kablarna direkt till lampan.
Antar att den blå kabeln från väggen ska till N men vart ska den vita? Till L? Det brukar ju vara brun?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
Den vita är tändtråd, med andra ord fas efter strömbrytaren
Ja.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ja!
Ja, om vit nu är tändtråd och du vill att lampan ska gå att tända/släcka så kan du med fördel ansluta den till L, vill du att den ska lysa konstant så kan du (troligen) ansluta brun ledare till L.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bara för att det inte "spelar någon roll" Så ska man inte "slarva". Bättre att man kopplar som det är märkt och inget annat. Kommer man till en äldre installation där färger är ett helvete så hade jag velat ha det lite så att rätt färg kopplad på vägguttag/armaturer mm så man vet vad som är Tex fas,Nolla, tändtråd på respektive och inget annat.
Detta gör jag också alltid, speciellt på tex porslinssocklar där det inte finns märkningar. Känns bättre att lägga fasen så långt bort från pillande fingrar/kunder som möjligtTobbe_3 skrev:
På nästa uttag fanns det dubbelt upp av alla tre kablar. Kopplade bort alla sex kablar från uttaget, kopplade in en av jord, fas och nolla i lampan och resten i en sockerbit. Detta fungerar dock inte, lampan lyser ej. Måste alla sex kablar in i lampans sockerbit?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja. Du har här troligen en vidarekoppling till ett nytt uttag längre bort. Så båda grön/gula ska kopplas ihop på plinten till lamputtagen, likaså nolla och tändtråd.

