Hej,

Inte ofta jag rådfrågar men kände att denna gången behöver jag er expertis då vatten och rör inte är min grej.

Vi ska få tillgång till ett hus som har en planlösning där jag har markerat golvbrunnarna 1, 2 och 3. Min ide är att använda hobbyrummet för att skapa en uthyrningsdel tillsammans med garaget, matkällaren och förråd/förberett för bastu.

Golvbrunn nr 1: Dushkabinen är tänkt att placera strax söder om brunn nr 1 för att dra röret till brunnen.
Golvbrunn nr 2: Här är det tänkt att WC-stolen ska vara placerad.
Golvbrunn nr 3: Kökets placering är tänkt att ligga på norra sidan av hobbyrummet och koppla till brunn nr 3.

Nu till det praktiska och det komplexa. Badrum/Tvättstuga och Förråd/förberett för bastu har tidigare ägaren bilat ned, isolerat och därefter lagt vattenburen golvvärme. Utöver har de bytt gjutjärnsbrunnar till plast.
Bifogar lite bilder sedan tidigare.

Nu till min fråga, är det möjligt att koppla på spillvatten från köket till en brunn utan att behöva bila? Hur blir det med WC-stol? Tidigare ägaren nämnde att ledningen är 75mm och man idag behöver ha 110mm som standard. Hur löser man det problematiken?

Jag har fler bilder men tänkte att jag inte laddar upp alla för att förvirra er :)

Tack på förhand!

• Planritning av ett hus med kök, allrum, badrum, tvättstuga, garage, hobbyrum och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med kopparrör, mätare och ventiler på en vägg; byggarbete med synliga avloppsrör på golvet.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, rörinstallationer, golv borttaget, byggkaos, inomhus, rörmokarens arbetsområde, oavslutade VVS-arbeten.
    Skapa konto
  • Vattenledningar, avloppsrör, grus och expanderad polystyren (frigolitkulor) på ett öppet golv.
    Skapa konto
  • Installation av golvvärme, rör och fixeringsanordningar på isolerad underlag, vid taget i en byggnadsprocess.
    Skapa konto
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Nej, man kopplar inte diskbänksavlopp till sidoinlopp på en golvbrunn eller med ledning genom silen.
Det krävs anslutning med grenledning.
WC kräver avlopp 100.

Har svårt förstå vad som skall bli uthyrningsdel. Om den skall bli attraktiv bör den vara åtskild från ägarbostaden och ha eget toalettrum. Rummen och Kök behöver ventilation.

Vad betyder VB?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Nej, man kopplar inte diskbänksavlopp till sidoinlopp på en golvbrunn eller med ledning genom silen.
Det krävs anslutning med grenledning.
WC kräver avlopp 100.

Har svårt förstå vad som skall bli uthyrningsdel. Om den skall bli attraktiv bör den vara åtskild från ägarbostaden och ha eget toalettrum. Rummen och Kök behöver ventilation.

Vad betyder VB?
Kräver WC 100 avlopp för att kunna kopplas på? Då är det ju mer eller mindre kört för att vi har 75.
Men om det är så, så lutar allting åt att jag måste bila upp och riva upp all golvvärme samt isolering för att kunna komma åt. Eller hur?

VB betyder vattenburen, det var för mig att skapa mig en förståelse på vad som var vattenburen och vad som var elburen.

Det kommer att vara åtskilt från ägarbostaden och ha egen toalett samt bad. Min tanke med uthyrningsdelen är att göra bastu till WC och dusch. Hobbyrummet ska vara kök, vardagsrum och garage ska vara sovrummet. Allt som allt är det cirka 80kvm :)

D Dashio skrev:
Kräver WC 100 avlopp för att kunna kopplas på? Då är det ju mer eller mindre kört för att vi har 75.
Men om det är så, så lutar allting åt att jag måste bila upp och riva upp all golvvärme samt isolering för att kunna komma åt. Eller hur?

VB betyder vattenburen, det var för mig att skapa mig en förståelse på vad som var vattenburen och vad som var elburen.

Det kommer att vara åtskilt från ägarbostaden och ha egen toalett samt bad. Min tanke med uthyrningsdelen är att göra bastu till WC och dusch. Hobbyrummet ska vara kök, vardagsrum och garage ska vara sovrummet. Allt som allt är det cirka 80kvm :)
*
WC måste ha 100-ledning.
Föreslår du låter upprätta en gällande planritning över vad du avser bygga. Därefter kan du planera rördragning.
Stora beställare gör rumsbeskrivningar. Det är bra även för småhusägare. För varje rum beskriver man krav för golv, golvlister, väggar, taklister och tak. Även om du avser göra jobbet själv så kommer du skapa dig själv en mer komplett bild av vad du har framför dig.
För våtrum tillkommer krav på tätskikt för golv och väggar.
Det kan vara förnuftigt att anlita en erfaren byggingenjör, säger jag som försörjt mig hela livet som vvs-konsult.
*

J Jochi skrev:
*
WC måste ha 100-ledning.
Föreslår du låter upprätta en gällande planritning över vad du avser bygga. Därefter kan du planera rördragning.
Stora beställare gör rumsbeskrivningar. Det är bra även för småhusägare. För varje rum beskriver man krav för golv, golvlister, väggar, taklister och tak. Även om du avser göra jobbet själv så kommer du skapa dig själv en mer komplett bild av vad du har framför dig.
För våtrum tillkommer krav på tätskikt för golv och väggar.
Det kan vara förnuftigt att anlita en erfaren byggingenjör, säger jag som försörjt mig hela livet som vvs-konsult.
*
Tack för svar! :)
Av ren nyfikenhet? Vad händer om jag inte har 100mm ledning till WC? Säg att jag kopplar på en vanlig WC stol på en 75mm ledning. Är det bara att det är risk för stopp i avloppet? :)

D Dashio skrev:
Av ren nyfikenhet? Vad händer om jag inte har 100mm ledning till WC? Säg att jag kopplar på en vanlig WC stol på en 75mm ledning. Är det bara att det är risk för stopp i avloppet? :)
Grejen är ju att toastolen släpper genom saker som inte får plats i röret. Normalt så ser man ju till så att vasken har mindre hål än röret som vasken leder till, detsamma med toaletter. Du lär få betala själv om det skulle bli skador på grund av ett stopp i toaletten, det kan ju bli ganska otrevligt också

D Dashio skrev:
*
Två problem kan förväntas. Stopp i ledningen och utsugning av vattenlåset i wc och andra vattenlås, främst brunnar.
När man spolar wc kommer papper att bilda en kolv som antingen fastnar eller trycker luft framför sig som påverkar andra vattenlås.
Papper från wc kommer tidvis ligga an mot 70-rörets hela omkrets vilket bromsar transporten. I en 100-ledning flyter pappret normalt i en del av rörets diameter.
*

J Jochi skrev:
*
Två problem kan förväntas. Stopp i ledningen och utsugning av vattenlåset i wc och andra vattenlås, främst brunnar.
När man spolar wc kommer papper att bilda en kolv som antingen fastnar eller trycker luft framför sig som påverkar andra vattenlås.
Papper från wc kommer tidvis ligga an mot 70-rörets hela omkrets vilket bromsar transporten. I en 100-ledning flyter pappret normalt i en del av rörets diameter.
*
Tack för svar! Nu när vi renoverar så har vi bestämt att vi inte ska göra någonting utan låta det vara. Tack för svar alla! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.