6 530 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Koppla vidare i en elcentral
Om man t.ex skall montera en till jfb, så är det dumt att ta strömmen efter den första 
Är det då okej att låta de ledare som ska vidare till den andra jfb kopplas ihop i huvudbrytaren? Eller hur bör man göra?
Hur gör ni proffs....
(inget kopplande själv så inga pekpinnar, tack!)
Är det då okej att låta de ledare som ska vidare till den andra jfb kopplas ihop i huvudbrytaren? Eller hur bör man göra?
Hur gör ni proffs....
(inget kopplande själv så inga pekpinnar, tack!)
Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar men att koppla jordfelsbrytare i serie är en dålig ide efter som du inte vet vliken som kommer lösa.
Är frågan om du kan ta ström till två jordfelsbrytare från samma huvudbrytare?
Är frågan om du kan ta ström till två jordfelsbrytare från samma huvudbrytare?
Jo, de förstår jag... Om jag var otydlig så handlade om var man "knycker" strömmen bäst när man skall installera fler jfb i en central. Eftersom dessa måste vara kopplade "utanför" varandra..toolman77 skrev:
Där det finns plats. Har du en huvudbrytare med hissklämmor så kan du vanligen få plats med två RK6 under varje klämma. Där skulle jag säga är det mest logiska stället. Ett mycket sämre ställe, men ändå möjligt, är ingångssidan på den befintliga JFBn, men det blir inte alls lika logiskt.
Har du många JFB som ska matas är det bäst att ha fasplintar som fördelar upp inkommande matning efter huvudbrytaren.
Har du många JFB som ska matas är det bäst att ha fasplintar som fördelar upp inkommande matning efter huvudbrytaren.
Det är så man gör alltså... låter rimligt... Tack!tommib skrev:Där det finns plats. Har du en huvudbrytare med hissklämmor så kan du vanligen få plats med två RK6 under varje klämma. Där skulle jag säga är det mest logiska stället. Ett mycket sämre ställe, men ändå möjligt, är ingångssidan på den befintliga JFBn, men det blir inte alls lika logiskt.
Ja det beror ju lite på hur centralen är konfigurerad.
Men är det en JFB till höger om HB och sen en rad säkringar och sen en JFB under HB så använder jag själv gärna en överkopplingsbygel
https://www.storel.se/shopimages/storel/8/8/3/8837880414238_2290918p_93531_eps.jpg
mellan JFB-arna och sen lite RK mellan HB och en av JFB.
Om man kör med hagers HB (som jag gärna gör) så sitter det redan RK förmonterad på vissa modeller och då blir det minst kabelslack att gömma undan om man går in på JFB till höger först.
Men är det en JFB till höger om HB och sen en rad säkringar och sen en JFB under HB så använder jag själv gärna en överkopplingsbygel
https://www.storel.se/shopimages/storel/8/8/3/8837880414238_2290918p_93531_eps.jpg
mellan JFB-arna och sen lite RK mellan HB och en av JFB.
Om man kör med hagers HB (som jag gärna gör) så sitter det redan RK förmonterad på vissa modeller och då blir det minst kabelslack att gömma undan om man går in på JFB till höger först.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Men det riktigt viktiga vid ett sådant tilltag är att inse hur viktigt det är att hålla isär nollplintarna för resp. jordfelsbrytare. Det kan räcka att en enda nolledare kopplas till fel jordfelsbrytare (=fel nollplint) så får du flytande nolla som i bästa fall förstör elektronik för 10 - 50 000, i sämsta fall brinner huset.
Jo det blir inte skoj o missa nollan så att säga.... Det är bara butiken som blir glad om man får flytande nolla och det blir den bästa utgången...Bra att du tar upp det!hempularen skrev:Men det riktigt viktiga vid ett sådant tilltag är att inse hur viktigt det är att hålla isär nollplintarna för resp. jordfelsbrytare. Det kan räcka att en enda nolledare kopplas till fel jordfelsbrytare (=fel nollplint) så får du flytande nolla som i bästa fall förstör elektronik för 10 - 50 000, i sämsta fall brinner huset.
Det är väl bara jorden som blir gemensam?!
Precis.Odjuret skrev:
Några tumregler. (som det ska vara alltså)
Skyddsjord är alltid ihopkopplad, överallt, hela vägen
- Aldrig brytbar i brytare och frånskiljare osv. Så känn dig aldrig lockad att skruva skyddsjorden så den går genom en huvudbrytare eller säkerhetsbrytare.
Samma gäller naturligtvis för PEN (kombinerad nolla + skyddsjord), får ej heller frånskiljas någonstans.
Så fort PEN blivit uppdelad till PE + N får det aldrig föras ihop till PEN igen, och för det mesta vill man dela upp så tidigt som möjligt, nästan undantagslöst skulle jag vilja säga.
Sen nollan.
Kräver större tankeverksamhet, noggrannhet och omtanke än fasledarna då saknad nolla ofta kan leda till tråkiga följder, både ökad personskaderisk men framförallt större risk för att skada ansluten utrustning.
Nollan får frånskiljas samtidigt med fasen/faserna, men inte ensamt.
Vid alla aningens mer komplicerade installationer (t.ex. vid flera JFB) synar man väldigt gärna av att man har en obruten strömslinga fas -> elektriska kopplingar -> ansluten apparat -> ev elektriska kopplingar -> nolla.
Dvs att det t.ex. går genom rätt JFB både inkommande fas och utgående nolla.
Missar man här, och sätter grupperna på faserna på en JFB men låter nollorna återvända genom en annan JFB så går det som det gick för mig då jag pajade ett frysskåp och en dator.
Låter dyrt å göra som du gjordeMikael_L skrev:Precis.
Några tumregler. (som det ska vara alltså)
Skyddsjord är alltid ihopkopplad, överallt, hela vägen
- Aldrig brytbar i brytare och frånskiljare osv. Så känn dig aldrig lockad att skruva skyddsjorden så den går genom en huvudbrytare eller säkerhetsbrytare.
Samma gäller naturligtvis för PEN (kombinerad nolla + skyddsjord), får ej heller frånskiljas någonstans.
Så fort PEN blivit uppdelad till PE + N får det aldrig föras ihop till PEN igen, och för det mesta vill man dela upp så tidigt som möjligt, nästan undantagslöst skulle jag vilja säga.
Sen nollan.
Kräver större tankeverksamhet, noggrannhet och omtanke än fasledarna då saknad nolla ofta kan leda till tråkiga följder, både ökad personskaderisk men framförallt större risk för att skada ansluten utrustning.
Nollan får frånskiljas samtidigt med fasen/faserna, men inte ensamt.
Vid alla aningens mer komplicerade installationer (t.ex. vid flera JFB) synar man väldigt gärna av att man har en obruten strömslinga fas -> elektriska kopplingar -> ansluten apparat -> ev elektriska kopplingar -> nolla.
Dvs att det t.ex. går genom rätt JFB både inkommande fas och utgående nolla.
Missar man här, och sätter grupperna på faserna på en JFB men låter nollorna återvända genom en annan JFB så går det som det gick för mig då jag pajade ett frysskåp och en dator.![]()
Som jag förstått det hela så ska det vara separerade nollskenor till varje JFB. Men jorden blir gemensam. Jorden går in i JFB och ut som nolla...precis som man kopplar in en ensam JFB
.. Samma kopplings sätt det är bara viktigt att varje JFB får en egen nollskena. Jag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Förhoppningsvis har du inte bara förstår utan även faktiskt förstår varför varje JFB ska ha en egen nollplint efter sig 
Sedan, för att vara petig, så matas en JFB med en nolla, absolut inte skyddsjord eller någon annan jord. Den matas dock ifrån PEN-plinten (PEN-ledaren, inte PE), men det är en nolla och ledaren ska därför vara blå.
Om ingångsterminalen på JFBn hade använts för vidarekoppling av PE (vilket man inte gör) så hade det varit marginellt annorlunda, men JFBn tar fortfarande en nolla. Det sker per definition ingen uppdelning av TN-C till TN-S i JFBn, utan det sker vid den punkt där PE och N delas upp i skilda ledare.
Sedan, för att vara petig, så matas en JFB med en nolla, absolut inte skyddsjord eller någon annan jord. Den matas dock ifrån PEN-plinten (PEN-ledaren, inte PE), men det är en nolla och ledaren ska därför vara blå.
Om ingångsterminalen på JFBn hade använts för vidarekoppling av PE (vilket man inte gör) så hade det varit marginellt annorlunda, men JFBn tar fortfarande en nolla. Det sker per definition ingen uppdelning av TN-C till TN-S i JFBn, utan det sker vid den punkt där PE och N delas upp i skilda ledare.
Ääh Jag får skylla min otydlighet på att jag var lite trött...
plus att sängen var invaderad av katter... Du har fullständigt rätt... jag känner mig hyffsat insatt i jfb´s funktion. Men jag lär mig gärna mer! Jag samlar nämligen på kunskap! Jag uppskattar att jag blir rättad! Det är inte samma sak att hyffsat vara insatt i hur en jfb fungerar som att veta hur man kopplar och varför man kopplar. Så jag är tacksam för all info jag får!
Fortsätt att bombadera mig med kunskap!
plus att sängen var invaderad av katter... Du har fullständigt rätt... jag känner mig hyffsat insatt i jfb´s funktion. Men jag lär mig gärna mer! Jag samlar nämligen på kunskap! Jag uppskattar att jag blir rättad! Det är inte samma sak att hyffsat vara insatt i hur en jfb fungerar som att veta hur man kopplar och varför man kopplar. Så jag är tacksam för all info jag får!
Fortsätt att bombadera mig med kunskap!
Klicka här för att svara