853 läst ·
2 svar
853 läst
2 svar
Koppla väggströmbrytare till eluttag
Hej!
Har köpt två gamla sänglampor som snart ska installeras. Har bytt sladd till en tvinnad textilkabel 3 x 0,75 samt satt en jordanslutning på armaturens väggfäste. Problemet jag stött på är egentligen bara ett rent kosmetiskt - hittar nämligen inga sladdströmbrytare som ser lite roligare ut. Däremot så finns det många fina utanpåliggande väggströmbrytare i porslin eller bakelit i gammal stil som ser desto trevligare ut.
Nu till min fråga: Är det helt galet att koppla lampan till en sådan väggströmbrytare och sedan vidare in i ett vanligt vägguttag?
//Jonas
Har köpt två gamla sänglampor som snart ska installeras. Har bytt sladd till en tvinnad textilkabel 3 x 0,75 samt satt en jordanslutning på armaturens väggfäste. Problemet jag stött på är egentligen bara ett rent kosmetiskt - hittar nämligen inga sladdströmbrytare som ser lite roligare ut. Däremot så finns det många fina utanpåliggande väggströmbrytare i porslin eller bakelit i gammal stil som ser desto trevligare ut.
Nu till min fråga: Är det helt galet att koppla lampan till en sådan väggströmbrytare och sedan vidare in i ett vanligt vägguttag?
//Jonas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Det är ju inte trivialt och ska man följa lagen så är det en elektriker som behövs för att dra om kablarna. De flesta skulle nog i stället använda en smart strömbrytare/plugg med fjärrkontroll, t.ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-smart-40364748/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man tillfälligt koppla om ett gjutjärnsavlopp till nytt markavlopp
Vatten & Avlopp -
Hur koppla två svarta kablar / strömbrytare till eluttag samt taklampa
El -
Koppla bort väggströmbrytare tillfälligt
El -
Diskbänksbelysning med eluttag och strömbrytare, koppla till väggströmbrytare?
El -
Får man koppla ett eluttag till väggströmbrytare?
El