B Beida skrev:
Hej Martin,

Jo, jag såg passagen i manualen om förlängningssladd och resonerar att i värsta fall så bör ju den enklaste implementeringen falla under detta, dvs indragning till ett uttag för enskild förbrukare och kanske kapslad belysning.

Jag är inte heller så säker på att standarderna V2L V2H och V2G är helt definierade ännu (fast jag vet ej!). Den första/äldsta referensen jag såg (sorry, hittade ej nu) framhöll istället skillnaden som att V2H och V2G var "bidirectional" medans V2L inte var det. Så det känns som det fortfarande är intressant att iaf titta på specifikationerna för den enskilda V2L-adaptern.

Det skulle även vara intressant att veta om det är Hyundai som byggt upp anläggningen i stugan ( [länk] - "Ioniq"-texten på väggen föreslår ju nästan detta), för då känns det ju som att definitionen av begreppet förlängningssladd är tämligen bred (dock verkar ju systemet beskrivas som ett enskilt system, inte kopplat till annan existerande anläggning).

Om Ioniq 5 V2L-adaptern i slutändan bara bör användas för en enkel lösning ("förlängningssladd", i.e. nödbelysning och uttag för enskild brukare) så nöjer jag mig med det och det kommer fortfarande vara ett välkommet tillskott de gånger strömmen går :).

Tack för input!
Hej,

Verkar som att stugan som drivs via V2L (i länken ovan) har koppling till Hyundai Sverige (https://todaysoffice.se/). Jag kontaktar dem.

Intressant information i tråden.
Hittade denna information i en annan tråd om innanmätet i en "V2L" plugg som följer med Ioniq 5 och EV6 elbilar. Ser ut som de tar ut L P N via stiften som normalt har L1 L2 L3.
Och att aktiveringen mot bilen inte verkar vara någon avancerad signal utan mer en slutning.

https://www.ioniqforum.com/threads/v2l-inner-secrets-not-many.39857/#post-485018

Någon som vet hur det kommer sig att det är OK att koppla in en 3,6kw 1-fas UPS (med vanlig sladd) utan jordtag?

UPSen har skyddsjord på sin inkommande matning.
När strömmen går så nyttjar man fastighetens skyddsjord så länge det finns batterier kvar i UPSen så kan man teoretiskt få strömmar i jorden bak i fastigheten?
Allt som UPSen matar kopplas såklart direkt i UPSens uttag men jorden bryts inte när batteridrift körs.

Om man leker med tanken att använda en:
https://www.amazon.se/Solartronics-switchstation-inverterare-camping-landström/dp/B0853CQDCW/ref=sr_1_1?crid=RDRRBYTXWNWI&keywords=Solartronics+Mpc+1000&qid=1646169027&sprefix=solartronics+mpc+1000,aps,57&sr=8-1

Alternativt
https://www.defa.com/se/produkt/autoswitch-prioritetsvaljare/

Så sköter den omkopplingen automatiskt mellan fast nät och elbil.
Enda problemet jag ser är att den knyter samman jorden mellan bilen och fastigheten.
Och utan jordtag blir det inte så bra?

N NilsNHbg skrev:
Enda problemet jag ser är att den knyter samman jorden mellan bilen och fastigheten.
Och utan jordtag blir det inte så br
Hej NilsNHbg

Bra att du lyfter frågeställningar om "V2X" tekniken.

En bil med förbränningsmotor och elektrisk motorvärmare knyter ihop bilens chassi (jord för elsystemet) med elnätets skyddsjord när motorvärmarkabeln är ansluten mellan bil och elnät.

Vad menar du är problemet i detta fall?

Missförstår jag din beskrivning?

Hej
Det var väll framförallt problematiken att knyta samman fastighetens jordning med elbilens V2L via en automatisk switch som jag ställer mig frågande till hur OK det hade varit ur elsäkerhetssynpunkt. Framförallt då det finns kommersiella godkända produkter som knyter samman en inverter i en bil eller båt mot "land ström" med automatisk koppling mellan källorna. Risken för backmatning är minimal på faserna men jorden är fortfarande sammanknuten oavsett vilken strömkälla som nyttjas. Detta har en potentiell risk att t.ex vid kortslutning mot jord i anläggningen skicka ut detta mot nät.
Normala lösningen vid t.ex. Reservkraftsinstallationer är att ett jordspett installeras i fastigheten. Detta gör då fastigheten "självförsörjande" på jordning och inte beroende av nätägarens jord.

Mest nyfiken hur produkten kan säljas och användas men ändå uppfylla regelverket
t.ex. https://www.defa.com/se/produkt/autoswitch-prioritetsvaljare/

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej,

Tack för länken om VL-adaptern!

För de bilar med v2l jag känner till på svenska marknaden (Ioniq5 och ev6) så tror jag inte att en automatisk switchfunktion skulle fylla någon större funktion ännu för en nätansluten anläggning (förutom när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott) – jag skall förklara:

Laddaren jag installerar har inget stöd för V2X, utan vid strömavbrott kommer man behöva koppla bort laddaren från bilen, ansluta v2l-adaptern till bilen samt en kabel mellan denna och intaget till fastigheten och slutligen aktivera V2L i bilen. Så det skulle inte vara något ”extra bekymmer” att samtidigt manuellt slå om en reservkraftsomkopplare.

Dock så hamnar ju allt i ett annat ljus när laddaren även kan hantera V2X. Eller har jag missförstått dig?!

En representant för Hyundai Sverige meddelade att de använder jordtag i sin demoanläggning (se länk tidigare i tråden), men jag har ännu inte fått så mycket mer information om de har några riktlinjer för installation "till anläggningar med fler än enskilda brukare".

N NilsNHbg skrev:
Hej
Det var väll framförallt problematiken att knyta samman fastighetens jordning med elbilens V2L via en automatisk switch som jag ställer mig frågande till hur OK det hade varit ur elsäkerhetssynpunkt. Framförallt då det finns kommersiella godkända produkter som knyter samman en inverter i en bil eller båt mot "land ström" med automatisk koppling mellan källorna. Risken för backmatning är minimal på faserna men jorden är fortfarande sammanknuten oavsett vilken strömkälla som nyttjas. Detta har en potentiell risk att t.ex vid kortslutning mot jord i anläggningen skicka ut detta mot nät.
Normala lösningen vid t.ex. Reservkraftsinstallationer är att ett jordspett installeras i fastigheten. Detta gör då fastigheten "självförsörjande" på jordning och inte beroende av nätägarens jord.

Mest nyfiken hur produkten kan säljas och användas men ändå uppfylla regelverket
t.ex. [länk]

Redigerat:
N NilsNHbg skrev:
Hej

t.ex. [länk]
Det du länkar till är ju inget som ska användas likt en installation för reservkraft. Mer påminnande om en styckvis byggd liten UPS och med lös anslutning både mot nät och förbrukare dvs typiskt för fordon, båtar osv.

Och i din fråga om sammankoppling av jord vore det mycket sämre att inte göra så i de här fallen. Att koppla och manipulera enskilt med skyddsjorden i olika fall antingen automatiskt eller manuellt ska man aldrig göra oavsett. Det kan man ha som en grundregel 1A. Att matningskällor i ett TN-system som hör samman och kopplas mot samma anläggning ska ha jordningen säkrad tex med lokala jordtag är lika självklart. Undantagen för små utrustningar som matar ett litet fåtal delar via uttag och sladdar är ju ok och ska inte föras vidare till något mer fast och som alternativmatar vid nätbortfall osv.

• Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
N NilsNHbg skrev:
Hej
Hej NilsNHbg

Jag ser normalt inget bekymmer i att ansluta olika utrustning till skyddsledare.

Inte heller ser jag normalt något bekymmer att ansluta en elbils ”skyddsledarsystem” (ofta benämnd jord) till skyddsledarsystemet i ett elnät, med eller utan eget jordtag.

Bygger jag en reservkraftanläggning och ansluter denna anläggning till ett elnät (ett hus) med hjälp av en reservkraftomkopplare. Då kopplas skyddsledarsystemen ihop (de gulgröna ledarna) när de fasta anslutningarna mellan systemen görs. Reservkraftanläggningen skall ha ett eget jordtag.

Även om jag manövrerar reservkraftomkopplaren mellan sina två lägen (mellan normalkraft och reservkraft) så är skyddsledarsystemen konstant ihopkopplade.

Har jag anslutning med intag/uttag (handske, kontaktdon) då bryta samtliga anslutningar då jag lossar kontaktdonet.

Skyddsledarsystemet ansluts först och kopplas bort sist.

Ansluter jag en dieselbil med elektrisk motorvärmare till husets elsystem, då ansluts en skyddsledare från husets elsystem till bilens chassi. Bilen och dess motorvärmare är då skyddsjordade genom anslutning till elsystemet.

Köper jag en elbil (eller hybridbil) och kopplar den till husets elsystem, då ansluts en skyddsledare från husets elsystem och till bilens chassi. Bilen och dess laddare är då skyddsjordade genom anslutning till elsystemet.

Vänder jag effektriktningen på en elbil (eller hybridbil) som är kopplad till husets elsystem, och tar effekt från bilens batteri och till huset (eller till elnätet) då är bilen och dess inverter skyddsjordade genom anslutning till elsystemet i huset.

Redigerat:
Har man en reservkraftsanläggning KRÄVS att man även har ett eget jordtag, har man inte det kan det hända att nätägaren vid arbete bryter sin skyddjord och då kan det bli bakspänning på den pen/jord dom brutit eller att man saknar fungerande jord på sin egen anläggning. Det är ju nått som dom absolut inte vill ha.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har man en reservkraftsanläggning KRÄVS att man även har ett eget jordtag, har man inte det kan det hända att nätägaren vid arbete bryter sin skyddjord och då kan det bli bakspänning på den pen/jord dom brutit eller att man saknar fungerande jord på sin egen anläggning. Det är ju nått som dom absolut inte vill ha.
Tack elmont

Jag lade till det i min text så att kravet blev tydligare beskrivet.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Instämmer med det ni säger, det jag blir lite konfunderad över är hur Defa kan sälja en produkt som enligt produktdokumentationen är till för att växla en 230v matning i ett fordon mellan en onbord inverter och koppling mot fast nät via kabel. Om man ser ett scenario (om än något osannolikt och extremt men för poängen beskrivande) där

1. Bilen inkopplad i uttag i väggen.
2. Strömen går till fastigheten.
3. Autoswitchen växlar över till bilens inverter (se bild).
4. Kortslutning uppstår mot jord i utr som är kopplad i bilen.
5. Denna ström bör leta sig in i fastighetens jordsystem.
6. Fastigheten har inget eget jordtag då detta inte är standard.
7. Letar sig ut till nätägarens jord vilket har ovan nämnda problem.

• En schematisk illustration av DEFA AutoSwitch-system för automatisk växling mellan fordonets inverter och fast nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser av bilden så är den avsedd att växla ett uttag mellan två olika strömkällor, dvs en eller ett fåtal enskilda förbrukare. Dessa ska inte ha någon kontakt med elnätets skyddsjord. Jag är tveksam till om den uppfyller kraven på en reservkraftsomkopplare för matning av ett helt hus, där elnätets skyddsjord är sammankopplad med husets skyddsjord.

Hej,

Har ni fått någon mer info från Hyundai / Kia ang spec på anläggningen de körde i sitt Todays Office koncept? Jag går i samma tankar som er andra att använda min Ev6 som reservkraft. Blir ju bra mkt mer intressant framöver om timspotpriserna håller sig billiga under nätter. Då kan man ladda upp bilen fullt under natten och sedan köra V2L (1-fas) till huset under dagtid när elen är svindyr. Får vara noga med att man snålar på elen och inte kör tvättmaskin och tumlare på samma gång.

Snackade lite med min elektriker idag och att installera prylarna för reservkraft är inga problem, men han ville också ha mer info om vad det sitter för prylar i bilen som matar ut 3.6kw. Hittade en tråd på nätet som iallafall verkar bekräfta att strömmen är i princip en ren sinus-våg från bilen.

Med vänlig hälsning, Tobbe

T Tobias Aschbacher skrev:
Hej,

Har ni fått någon mer info från Hyundai / Kia ang spec på anläggningen de körde i sitt Todays Office koncept? Jag går i samma tankar som er andra att använda min Ev6 som reservkraft. Blir ju bra mkt mer intressant framöver om timspotpriserna håller sig billiga under nätter. Då kan man ladda upp bilen fullt under natten och sedan köra V2L (1-fas) till huset under dagtid när elen är svindyr. Får vara noga med att man snålar på elen och inte kör tvättmaskin och tumlare på samma gång.

Snackade lite med min elektriker idag och att installera prylarna för reservkraft är inga problem, men han ville också ha mer info om vad det sitter för prylar i bilen som matar ut 3.6kw. Hittade en tråd på nätet som iallafall verkar bekräfta att strömmen är i princip en ren sinus-våg från bilen.

Hej Tobbe,

Nej, jag har tyvärr inte lyckats få mer information av Hyundai ännu.

Har därför enbart V2L som ett enkelt slutet system för enskilda brukare för användning vid strömavbrott på rekommendation av elektrikern. Tänkte att jag avvaktar något med att bygga ut systemet och ser om Hyundai/Kia kommer med en tvåvägsladdare med V2X-lösning.
ABB väggmonterad elbilsladdare och en strömkopplare på en grå, vågig metallvägg.
Skapa konto

Dela gärna med dig av erfarenheter om du sätter V2L från Ev6:an med reservkraftsomkopplare!

Tack för svar Beida!

Jag ska försöka kolla med min Återförsäljare om det går att få fram lite data/specar från Kia / Hyundai på komponenterna som sitter i bilen.

Egentligen så ser jag inte "problemet" med detta jämfört med ett bra 1-fas elverk som genererar en ren sinus-våg. Så länge man kan få till ett bra jordtag tillsammans med en godkänd Reservkraftsomkopplare.

Under drift från V2L så får man naturligtvis se till att alla 3-fas enheter i huset är bortkopplade och se till att det man vill driva på 1-fas ligger på samma fas som V2L. Ska även bolla lite mer med min elektriker vilka komponenter som är viktiga och vart de bör sitta.

T Tobias Aschbacher skrev:
Tack för svar Beida!

Jag ska försöka kolla med min Återförsäljare om det går att få fram lite data/specar från Kia / Hyundai på komponenterna som sitter i bilen.

Egentligen så ser jag inte "problemet" med detta jämfört med ett bra 1-fas elverk som genererar en ren sinus-våg. Så länge man kan få till ett bra jordtag tillsammans med en godkänd Reservkraftsomkopplare.

Under drift från V2L så får man naturligtvis se till att alla 3-fas enheter i huset är bortkopplade och se till att det man vill driva på 1-fas ligger på samma fas som V2L. Ska även bolla lite mer med min elektriker vilka komponenter som är viktiga och vart de bör sitta.

Hej,

Det är inte svårt att dra in V2L - särskilt inte om man redan drar strömförsörjning till laddaren från elcentralen - Jag har ett vanligt CEE-intag (bilden i förra inlägget), bilens V2L-adapter samt en övergångskabel (likt (https://www.byggshop.se/bygg/elmate...angskabel-malmbergs-1-fas-schuko-2-m/p-184599):
Övergångskabel med CEE-intag och Schuko-kontakt upphängd på en väggkrok.
Skapa konto

Jag antar (precis som du skriver) att det troligtvis inte är annorlunda att använda V2L som reservkraftsaggregat än en 1-fas generator, dvs kompletterat med jordtag och reservkraftsomkopplare (se inlägg från bl a Bo S tidigare i träden), så bör del av anläggningen hemma kunna drivas (begränsat till 1-fas och max 3,6 kW). Frågetecknen verkar vara t ex ifall Hyundai/Kia har någon rekommendation t ex gällande jord, samt vad för skyddskretsar som finns i invertern i bilen.

Skall bli intressant att höra ifall din elektriker rekommenderar att du begränsar inkopplingen från reservkraftsomkopplaren till ett mindre antal grupper i elcentralen ej. Håll oss gärna i loopen :)!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.